Först måste klargöras att jag är verkligen inte någon stor elteoretiker och mina matematikkunskaper lämnar mycket att önska, jag har dock inte på något sätt fobi för lödkolv och avbitartång.
Så jag behöver lite ledning
Mitt dilemma är dock som följer, just nu drivs dom av ett Idestam-Almquist slutsteg på 800 ohm och jag har ett extra steg som jag har tänkt renovera och byta ut komponenterna till nya fräsha. Jag vill helst ha en helt rördriven anläggning men nya rörslutsteg är ju inte direkt det billigaste man kan hitta, särskilt inte om jag köper kt23:or när dom kommer (jag äter gärna nudlar en månad för att ha råd, resten av familjen gör det inte
Jag kan ju låta mitt rörförsteg driva ett transistorslutsteg (även om jag som gitarrist är kraftigt jävig till rörens fördel), men jag tilltalas av att använda slutsteget som är designat för dessa högtalare av samma man som konstruerade högtalarna.
Då återstår konvertering av Idestam-Almquist slutsteget till 8 ohm, eller på något sätt stoppa in en transformator i högtalarna.
Slutsteget har ju ingen utgångstrafo, är det bara den som saknas för att kunna köra 8 ohm eller är hela steget anpassat för 800, vad behöver jag byta i steget och vilken sorts trafo skulle behövas (dvs beteckningar).
Så om någon kunnig har några bra idéer att dela med sig av är jag mycket tacksam.
Jag kan även tänka mig att det ligger en hel del sådana här steg på vindar och i källarförråd, och skulle de inte passa bättre att glöda hemtrevligt på folks stereobänkar istället om man kom på ett sätt att göra dom användbara igen?
Handfallna hälsningar
Olle
P.S Jag har kopplingsschema som kan scannas och skickas om det skulle hjälpa.