Carlsson intresserade i umeå trakten?
-
doggydoggen
- (20+ posts)

Carlsson intresserade i umeå trakten?
Som texten angav..finns det några fler med carlsson högtalare här uppe i norr?
vore kul att få lyssna på nå´n annans annläggning för referens och kanske ta en kopp kaffe..=)
vore speciellt kul att få smiska dessa upphåsade oa51 med mina oa52..*s*
Skämt å sido..är vi fler?
Dogge..=)
vore kul att få lyssna på nå´n annans annläggning för referens och kanske ta en kopp kaffe..=)
vore speciellt kul att få smiska dessa upphåsade oa51 med mina oa52..*s*
Skämt å sido..är vi fler?
Dogge..=)
Re: Carlsson intresserade i umeå trakten?
I norr.. Tja längre norrut finns det säkert några (förutom mig) som är intresserade av en träff med Carlsson som mittpunkt, jag har inga problem att åka 19 mil söderut
Kanske skulle kunna vara läge att ordna en i Västerbotten eller kanske Norrbotten
/robban
Kanske skulle kunna vara läge att ordna en i Västerbotten eller kanske Norrbotten
/robban
OA-5 Typ2 Jakaranda
OD-11.3 Jakaranda
OA-12.3 Jakaranda
OA-51 svart ask (lätt DIY med T11-disk+filtermod)
.....................................................
Ino Audio piP
Sonab R4000
Sonab R2000
Linn Classik Music
OD-11.3 Jakaranda
OA-12.3 Jakaranda
Ino Audio piP
Sonab R4000
Sonab R2000
Linn Classik Music
-
doggydoggen
- (20+ posts)

Ja du Robban..det lär iallafall inte gå nå mycke kaffe..*s*
visst är det glest mellan granarna i norrland höll jag på å säga..
men det finns iallafall 2..=)
jo jag är i luleå ungefär varannan helg..har nämligen tanten där..=)
kanske skulle kunna gå å ordna nå´t..=)
visst är det glest mellan granarna i norrland höll jag på å säga..
men det finns iallafall 2..=)
jo jag är i luleå ungefär varannan helg..har nämligen tanten där..=)
kanske skulle kunna gå å ordna nå´t..=)
Coolt Dogge!
Jag har en bror i Luleå som har ett par OA50.3 där har vi (ivil och jag plus bror) tidigare haft en inofficiell Carlssonträff vid ett tidigare tillfälle.
Då körde vi OA50 i olika uppgraderingsklasser, OA14 med en snikuppgradering, OA116.3, OA6 Mod1. Men OA52.3 och OA51 skulle vara fränt att utvärdera. Synd att mina 51:or inte har fått uppgraderingen ännu. Jag ligger och tjuvväntar på .4 som förhoppningsvis blir klar någongång, sitter inte i sjön som man säger
Originaldiskanerna är tyvärr inte i bästa skick men en indikation på hur .3 är vore väldigt intressant för min del
/robban
Jag har en bror i Luleå som har ett par OA50.3 där har vi (ivil och jag plus bror) tidigare haft en inofficiell Carlssonträff vid ett tidigare tillfälle.
Då körde vi OA50 i olika uppgraderingsklasser, OA14 med en snikuppgradering, OA116.3, OA6 Mod1. Men OA52.3 och OA51 skulle vara fränt att utvärdera. Synd att mina 51:or inte har fått uppgraderingen ännu. Jag ligger och tjuvväntar på .4 som förhoppningsvis blir klar någongång, sitter inte i sjön som man säger
/robban
OA-5 Typ2 Jakaranda
OD-11.3 Jakaranda
OA-12.3 Jakaranda
Ino Audio piP
Sonab R4000
Sonab R2000
Linn Classik Music
OD-11.3 Jakaranda
OA-12.3 Jakaranda
Ino Audio piP
Sonab R4000
Sonab R2000
Linn Classik Music
-
doggydoggen
- (20+ posts)

Jag har eventuellt fått tag i ett par oa51 åxå å jag har hemma ett par t11oa diskanter+att jag har nästan alla komponenter för att bygga .3 filtret till oa51.3
det jag saknar är 0.8 mh spolar..=)
jag har ett par oa52.3 och ett par oa50.3..och snart förhoppningsvis ett par oa51..=)
jag har förövrigt .2 diskanterna med tillhörande oa50 filter som man rätt lätt kan modifiera om till oa51 för referens..=)
ifall vi skulle träffas tänkte jag.
jag är åxå lite nyfiken på .4 diskanten för att uppgradera mina 50,52
jag vet inte vad jag skall säga om den nuvarande t11oa..vet inte om det är min utrustning eller om det är mina öron
som börjar vara på upphällningen
men vore intressant att se en kurva på diskanten för jag upplever en topp runt 10-12000 hz? som stör mig..
blir lixsom gällt?
för övrigt måste jag säga att dessa 52:er låter otroligt bra(utropstecken)..oa50 låter ungefär som datorhögtalare i jämförelse..*ler*
labborerat och jämfört dom en hel del..
dom går väldigt lågt ner i hz..mer än man kan ana faktiskt..många är det som fått stora ögon när jag förklarar..nix 12 tums basarna för hembion är inte inkopplad..en kompis trodde mig inte och gick fram för att känna på baslådan..----den är inte på!!??..*s*
är väll det som är skillnaden mellan oa51 å oa 52 i första hand kan jag tro..
det pratas ju en del om bas stöd för oa51 orna..
Det som jag märkt när det gäller rymden ,placeringen av musikerna är att bakväggen får inte vara dämpat eller full av tavlor och störande pryttlar..jag har en helt slät tom vägg bakom..väggen är gjord i mdf och en 6mm gipsskiva på..
har inga problem med musiker som ligger efter golvlisten..utan dom står framför mig i normal höjd..
men så fort jag stör väggreflexen..som att dra ner filmduken..vips så står dom på knä samt att man då kan ana vars högtalarna står..annars med tom vägg så är det luft luft luft..otroligt mycke luft faktiskt..inte en massa otrevliga reflexer som förvirrar intrycket utan är klockrent..=)))
det som åxå stör är golvreflexen..har i daxläget ingen bra lösning på det..utan det blir 2 dubbeltäcken på golvet..å vips så faller allt på plats..
en 3x4m matta är i intågande..=)
det jag saknar är 0.8 mh spolar..=)
jag har ett par oa52.3 och ett par oa50.3..och snart förhoppningsvis ett par oa51..=)
jag har förövrigt .2 diskanterna med tillhörande oa50 filter som man rätt lätt kan modifiera om till oa51 för referens..=)
ifall vi skulle träffas tänkte jag.
jag är åxå lite nyfiken på .4 diskanten för att uppgradera mina 50,52
jag vet inte vad jag skall säga om den nuvarande t11oa..vet inte om det är min utrustning eller om det är mina öron
som börjar vara på upphällningen
men vore intressant att se en kurva på diskanten för jag upplever en topp runt 10-12000 hz? som stör mig..
blir lixsom gällt?
för övrigt måste jag säga att dessa 52:er låter otroligt bra(utropstecken)..oa50 låter ungefär som datorhögtalare i jämförelse..*ler*
labborerat och jämfört dom en hel del..
dom går väldigt lågt ner i hz..mer än man kan ana faktiskt..många är det som fått stora ögon när jag förklarar..nix 12 tums basarna för hembion är inte inkopplad..en kompis trodde mig inte och gick fram för att känna på baslådan..----den är inte på!!??..*s*
är väll det som är skillnaden mellan oa51 å oa 52 i första hand kan jag tro..
det pratas ju en del om bas stöd för oa51 orna..
Det som jag märkt när det gäller rymden ,placeringen av musikerna är att bakväggen får inte vara dämpat eller full av tavlor och störande pryttlar..jag har en helt slät tom vägg bakom..väggen är gjord i mdf och en 6mm gipsskiva på..
har inga problem med musiker som ligger efter golvlisten..utan dom står framför mig i normal höjd..
men så fort jag stör väggreflexen..som att dra ner filmduken..vips så står dom på knä samt att man då kan ana vars högtalarna står..annars med tom vägg så är det luft luft luft..otroligt mycke luft faktiskt..inte en massa otrevliga reflexer som förvirrar intrycket utan är klockrent..=)))
det som åxå stör är golvreflexen..har i daxläget ingen bra lösning på det..utan det blir 2 dubbeltäcken på golvet..å vips så faller allt på plats..
en 3x4m matta är i intågande..=)
Trevligt att du satasat på -80:talarna! Jag är på väg dit och har lite grejor på gång. Men att du jämför OA50.3 med datorburkar
Pratade med Per Gulbrandesen i går kväll och beklagade mig om dom dåligt distande diskanterna som sitter i mina OA51. Strax efter jul typ februari trodde han att T11mark2 finnas på Hifi Kitt! Så jag har lite roligt att se fram emot så här i vintermörkret
Carlsson låter bra i dom flesta rum men du verkar ha lyckats extra bra med att integrera dom i rummet och testat det ena och det andra, intressant! I regel så är det kompromisser med placering som får Stigs grejor att låta "som en vanlig" högtalare typ fruar/sambos och möbering av allehanda slag
Man blir onekligen sugen att besöka Umeå, får kanske skapa ett ärende dit
/robban
Pratade med Per Gulbrandesen i går kväll och beklagade mig om dom dåligt distande diskanterna som sitter i mina OA51. Strax efter jul typ februari trodde han att T11mark2 finnas på Hifi Kitt! Så jag har lite roligt att se fram emot så här i vintermörkret
Carlsson låter bra i dom flesta rum men du verkar ha lyckats extra bra med att integrera dom i rummet och testat det ena och det andra, intressant! I regel så är det kompromisser med placering som får Stigs grejor att låta "som en vanlig" högtalare typ fruar/sambos och möbering av allehanda slag
/robban
OA-5 Typ2 Jakaranda
OD-11.3 Jakaranda
OA-12.3 Jakaranda
Ino Audio piP
Sonab R4000
Sonab R2000
Linn Classik Music
OD-11.3 Jakaranda
OA-12.3 Jakaranda
Ino Audio piP
Sonab R4000
Sonab R2000
Linn Classik Music
-
Presidenten
- (50+ posts)

Hej,
En fantast till i Umeå.
OA-14.3 Y.
Presidenten
En fantast till i Umeå.
OA-14.3 Y.
Presidenten
Hmm...Intressant! Måste genast ta ner min hängande filt med norrländska renar (jo, dom är norrländska - alla renar är norrländska). Har tyvärr bara datorhögtalarna - men varför inte prova. Vill gärna att det ska funka lika bra hos mig - för mina musikanter är alldeles för småväxta...men så fort jag stör väggreflexen..som att dra ner filmduken..vips så står dom på knä samt att man då kan ana vars högtalarna står..annars med tom vägg så är det luft luft luft..otroligt mycke luft faktiskt..inte en massa otrevliga reflexer som förvirrar intrycket utan är klockrent..=)))
/Peter
P.S Ursäkta utvikning från ämne!
-
doggydoggen
- (20+ posts)

Eftersom carlsson högtalarna lever på reflexen från vägg och tak..så dödar man ju hela iden med att dämpa väggen bakom högtalarna?..petern wrote:Hmm...Intressant! Måste genast ta ner min hängande filt med norrländska renar (jo, dom är norrländska - alla renar är norrländska). Har tyvärr bara datorhögtalarna - men varför inte prova. Vill gärna att det ska funka lika bra hos mig - för mina musikanter är alldeles för småväxta...men så fort jag stör väggreflexen..som att dra ner filmduken..vips så står dom på knä samt att man då kan ana vars högtalarna står..annars med tom vägg så är det luft luft luft..otroligt mycke luft faktiskt..inte en massa otrevliga reflexer som förvirrar intrycket utan är klockrent..=)))
/Peter
P.S Ursäkta utvikning från ämne!
sanning med modification visserligen..jag har kutat runt med rockword så snart är man nog singel allternativt dör i stendammslunga..*s*
så här fungerar det för mig i mitt vardagsrum..genom att förhindra /dämpa golvreflexer samt låga väggreflexer och få dom högre reflexerna att överösta dom lägre så flyttar jag på såvis musikerna upp från golvet,har testat att dämpa hela väggen c:a 1 meter ner från golvet och sedan haft helt odämpat ovanför..
verkar vara idealet för min del..=)
så att ha en låg tvbänk med pryttlar mellan högtalarna som dämpar låga reflexer förbättrar enligt mig bara ljudbilden..=)
Intressanta resultat, tack för tipsen! Btw: Hur låg bänk har du? 52:orna är väl lägre än 50:orna?
/Peter
/Peter