Lim till diskanter

För er som vill modda och renovera på egen hand.
For those of you who whish to mod and renovate by yourself.
Post Reply
staffanw
(50+ posts)
(50+ posts)

Lim till diskanter

Post by staffanw »

På Renoveringsidan står det om kantrenovering http://www.carlssonplanet.com/renovation.php#element
av MT2[04]HFC-diskanterna att man kan använda: "ett vattenlösligt kontaktlim med smal spets (typ Cascos blå lilla tub)", men jag blir inte klok på vad som menas. Cascos vattenlösliga kontaktlim (2916) finns/fanns i en grön tub och i den blåa tuben så säljs vattenlösligt Universallim (2914).

Enligt Cascos produktinformation så är 2916 en "akryldispersion" medan 2914 är en "Vinyl–acetat/ethylen, copolymer" vilket låter mer destruktivt för ett icke kemistöra.

Då det vattenlösliga kontaktlimmet (2916) verkar omöjligt att få tag på längre undrar jag om man kan köra på den blå tuben med universallimmet utan att förstöra kanterna eller ska man gå på det vattenlösliga textillimmet (2955) ?

Att det sedan finns ytterligare instruktioner som är lite luddiga "Ta ett varmt litet finger och ....." om man har dasslock till händer :lol: och som sann tekniker gärna vi ha närmare specifikation på både vad varmt och litet innebär i detta sammanhang. :geek:

/staffan
Martin Dellstig
Co-Editor
Co-Editor

Re: Lim till diskanter

Post by Martin Dellstig »

Hej!

Finger kanske kan ersättas med siliconspatel av lämplig storlek.
Får kolla på lim, borde inte även Casco "lila" vara möjligt. Det får ju inte bli hårt alltså.

Jag stöter på Per.

mvh

Martin
Jag vet inte, vet du?
data_foggen
(75+ posts)
(75+ posts)

Re: Lim till diskanter

Post by data_foggen »

Hej,
Jag har inte provat det själv. Men Casco Textillim (röd tub) blir gummiaktig när den torkar och kan förtunnas med vatten.
Att limma tyg med detta lim är kanon-bra och blir mycket hållbart samt att den tål tvättas i 60 grader ;) de' ni.
MVH
//H
Ett par trasiga od-11 snik lever igen och oa6-IIa lever snart igen mha CarlssonPlanet och carlssonkult.se.
Post Reply