Så man har lyckats hitta lite grejor, bla 2 par Oa-116 som jag nu har lite funderingar över.
Har alltid tyckt att det svarta paret av Oa-116 låter sämre än mina vita, trodde att det berodde på att dom vita enl upg, var nästan ospelade…
Bägge paren har nyrenoverade basar + mellan.
Men, kunde inte hålla mig häromdagen & tog fram skruvdragaren…och javisst.. dom svarta har den mindre diskanten ( borde man kanske märkt tidigare!!) och även ett sämre (?) filter….bla en vanlig bipolär elektrolyt konding till diskanterna…..30 år gammal, usch….så det är väl inte konstigt att dom låter sämre.
Dom vita har inga lytar ivägen för diskanten och mer komponenter i filtret, visst fanns det 2 varianter??
Det är även skillnad i filtret i botten på hgt.
Kolla bilder, omjag lyckades ladda upp dom....
Då uppstår lite funderingar…
Är väldigt sugen på att uppgradera båda 2 enl, Stig:s rekommendationer? Någon som vet hur mycket måste man byta/bygga om då? (alltså, stöder gärna CP och köper kompendiet, men skulle vilja ha ett ungefär på hur mycket jobb det är!!)
Är modifieringen lika oavsett vilka diskanter/filter som är i hgt?
Ljud skillnader från någon som provat?
Eller ska man bygga om till det ”vita” filtret i bägge?
Någon som har erfarenhet?
Eller rekomendationer?
Tänkte nämligen nyttja bägge paren bredvid varandra ( nästan 2212? )i mitt hifi/hembiosystem, om det fungerar bra, så jag vill att dom ska vara så lika som möjligt.
Kollade mina Od-11:or som jag nyss fått tag på och upptäckte att filtrena var stulna i bägge 2,
Tänkte då även fixa filtrena i mina Oa-14 ( bakhgt ), såg att det finns en variant på original där... nån som provat och vill dela med sig??
Skulle behöva galler till dom &så om någon har liggandes.
Tacksam för svar.
Nu till nåt helt annat.
Har sett att det finns lite folk runt Luleå som också är bitna,,, vore ju kul med en liten träff om det finns intresse??
Mvh/Stefan