Oa-116 olika serier? vad göra???

Ställ frågor, diskutera och prata om Carlssonhögtalare och tillbehör.
Ask questions, discuss and talk about Carlsson loudspeakers and accessories.
Post Reply
Stefan Westerdahl
(1+ posts)
(1+ posts)

Oa-116 olika serier? vad göra???

Post by Stefan Westerdahl »

Hej! Har blivit lite Carlssontokig sen ett år tillbaka....
Så man har lyckats hitta lite grejor, bla 2 par Oa-116 som jag nu har lite funderingar över.

Har alltid tyckt att det svarta paret av Oa-116 låter sämre än mina vita, trodde att det berodde på att dom vita enl upg, var nästan ospelade…

Bägge paren har nyrenoverade basar + mellan.

Men, kunde inte hålla mig häromdagen & tog fram skruvdragaren…och javisst.. dom svarta har den mindre diskanten ( borde man kanske märkt tidigare!!) och även ett sämre (?) filter….bla en vanlig bipolär elektrolyt konding till diskanterna…..30 år gammal, usch….så det är väl inte konstigt att dom låter sämre.
Dom vita har inga lytar ivägen för diskanten och mer komponenter i filtret, visst fanns det 2 varianter??

Det är även skillnad i filtret i botten på hgt.
Kolla bilder, omjag lyckades ladda upp dom....

Då uppstår lite funderingar…

Är väldigt sugen på att uppgradera båda 2 enl, Stig:s rekommendationer? Någon som vet hur mycket måste man byta/bygga om då? (alltså, stöder gärna CP och köper kompendiet, men skulle vilja ha ett ungefär på hur mycket jobb det är!!)
Är modifieringen lika oavsett vilka diskanter/filter som är i hgt?
Ljud skillnader från någon som provat?

Eller ska man bygga om till det ”vita” filtret i bägge?

Någon som har erfarenhet?
Eller rekomendationer?

Tänkte nämligen nyttja bägge paren bredvid varandra ( nästan 2212? )i mitt hifi/hembiosystem, om det fungerar bra, så jag vill att dom ska vara så lika som möjligt.

Kollade mina Od-11:or som jag nyss fått tag på och upptäckte att filtrena var stulna i bägge 2, :cry: så jag måste hur som helst beställa lite filter grejor… och basar. Finns det någon som vet om man ska gå på original eller finns det någon ”moddning” till filtret i dom??

Tänkte då även fixa filtrena i mina Oa-14 ( bakhgt ), såg att det finns en variant på original där... nån som provat och vill dela med sig??
Skulle behöva galler till dom &så om någon har liggandes.

Tacksam för svar.

Nu till nåt helt annat.

Har sett att det finns lite folk runt Luleå som också är bitna,,, vore ju kul med en liten träff om det finns intresse??

Mvh/Stefan
The attachment Diskantfilter svarta.jpg is no longer available
Basfilter i dom svarta
Basfilter i dom svarta
Basfilter i vita
Basfilter i vita
serno svarta
serno svarta
Diskantfilter i dom vita
Diskantfilter i dom vita
Serno vita
Serno vita
Attachments
Diskantfilter i dom svarta
Diskantfilter i dom svarta
OA-116 Svarta
OA-116 Vita
OA-14 Jakaranda (tror jag..)
OD-11 Svarta
R-4000-3
R-3000 (byggsats..)
Sonab skivspelare
OA-5 Jakaranda
Oa-5 Svarta byggsats
V-1 Jakaranda
Larsen L-4
+ lite annat...;-)
Martin Dellstig
Co-Editor
Co-Editor

Re: Oa-116 olika serier? vad göra???

Post by Martin Dellstig »

Hej!

Se inte detta som det kompletta svaret men en startpunkt eftersom jag själv aldrig pillat så mycket på OA-116.

Det finns mig veterligen tre filter som kan ses som "original".

Filtertyp 1
Hade lite högre delning i basen, 500 Hz.
Kortlivad filterlösning endast första serien har jag för mig.

Filtertyp 2

Lite lägre delning i basen, 400 Hz för att öka andelen direktljud i detta område.

Filtetrtyp 3
En modifiering som togs fram i slutet på sjuttiotalet av SC.
Denna går att beställa precis som du anger.

Angående diskanterna är jag osäker utan att kolla papper men jag har för mig att den mindre diskanten kan ha ha använt i tidiga serier.

Börja du med att byta ut alla elektrolyter och stämma av värdena på filterkomponenterna.

Med vänlig hälsning

Martin
Jag vet inte, vet du?
robban61
(285+ posts)
(285+ posts)

Post by robban61 »

Hej Stefan!

Trevligt med fler Carlsson-entusiaster här uppe i norr :)

Jo det glesa diskant filtret känner jag igen, nu är inte jag en sån där filterförståsigpåare på något sätt! Jag fick hjälp av en här på CP med diskantspolen, jag antar att det står o 5 MHY på den? Den skall lindas av ett visst antal varv för att få rätt värde, jag har det i burken någonstans,, jo 15 varv från ytterkanten ser jag uppgifter på, då får du 0 4 MHY som föreskrivs i kompendiet :?

/robban

Bild på före / efter.
Innan mod
Innan mod
Attachments
efter modd
efter modd
OA-5 Typ2 Jakaranda
OD-11.3 Jakaranda
OA-12.3 Jakaranda
OA-51 svart ask (lätt DIY med T11-disk+filtermod)
.....................................................
Ino Audio piP
Sonab R4000
Sonab R2000
Linn Classik Music
robban61
(285+ posts)
(285+ posts)

Post by robban61 »

En lite reflektion bara.

Filtermodden till diskantdelen i kompendiet är utformad för den numera nedlagda CT62 diskanten, finns det då någon anledning att röra filtret :?: Modden filtrerar ned en liten puckel vid 2,500hz om jag kommer i håg rätt..(?) Men det kanske funkar bra på original diskanterna också, det kanske skulle ta ner lite av det "bitiga" som dom dras med. Kanske någon annan här som har erfarenhet av det?

Bas/mellan filtermodden upplevde jag som ett stort lyft, så den kan jag varmt rekommendera!

/robban
OA-5 Typ2 Jakaranda
OD-11.3 Jakaranda
OA-12.3 Jakaranda
Ino Audio piP
Sonab R4000
Sonab R2000
Linn Classik Music
Jörgen
(285+ posts)
(285+ posts)

Post by Jörgen »

hej
Det känns som att det inte är jättelätt att avgöra hur man i dagens läge ska göra utan ngn bra diskant tillgänglig.
Jag skulle bygga om diskantfiltret till det "vita" och sedan försöka få tag i samma typ av diskant (MT24CT) de brukar finnas ganska billigt.Jag skulle också byta ut kondensatorerna mot bättre.(några elektrolyter är det nog inte som sitter där,utan MKT.)
Sedan skulle jag göra modifieringen för mellan/bas,sedan är det bara att vänta på den nya diskanten och ev. ny modifiering för diskantfiltret.
/jörgen

Glömde en sak,ge dig inte på att byta internkablaget,gör man det så är min uppfattning att man har förstört för mycket av originalet.
Nuvarande högtalare:
OD11,OA12,OA14,OA52,under flera år även OA116
Kringutrustning:
Accuphase E210A, Accuphase DP55, Sansui TU-X301i. Technics 1210 MkII med OM/Digitrac SE och Audio Technica AT11/ATS12S Shibata
Stefan Westerdahl
(1+ posts)
(1+ posts)

Post by Stefan Westerdahl »

Hej!

Tack för alla svar.
Tror att det blir så att beställa kompendiet och modda efter det, bygga om till "det vita" filtret i dom svarta högtalarna.

Har precis fått allt på plats och provspelat som dom är och, ja, det är mäktigt med 2 par Oa-116 måste jag säga... stor skillnad faktiskt med ett eller 2 par inkopplade, både i ljudtryck och ljudbild :) . Spelar allt!!! Trots (!) en Yamaha rx-v620 som driver...

Har dom placerade från vänster: en högerhgt, en vänster, en höger, en vänster....ska prova med vänster vänster osv senare..återkommer med info när jag provat.

Däremot så tycker jag att dom gamla 5.6 ohmsbasarna som sitter i dom vita spelar bättre än dom nya 8 ohmarna som sitter i dom svarta, men dom är inte inspelade ännu så vi får väl se....

Ingen som hade nåt tips om filtrerna i Oa-14???

Mvh/Stefan
OA-116 Svarta
OA-116 Vita
OA-14 Jakaranda (tror jag..)
OD-11 Svarta
R-4000-3
R-3000 (byggsats..)
Sonab skivspelare
OA-5 Jakaranda
Oa-5 Svarta byggsats
V-1 Jakaranda
Larsen L-4
+ lite annat...;-)
robban61
(285+ posts)
(285+ posts)

Post by robban61 »

Stefan Westerdahl wrote:Hej!

Ingen som hade nåt tips om filtrerna i Oa-14???
Hej Stefan!

Lägg in på "köpes" här på CP, det ligger säkert ett par på någons hylla.. En annan variant är att skicka ett mejl till Per G här på CP han brukar också ha saker som är bra att ha ;)

/robban
OA-5 Typ2 Jakaranda
OD-11.3 Jakaranda
OA-12.3 Jakaranda
Ino Audio piP
Sonab R4000
Sonab R2000
Linn Classik Music
Post Reply