Nu hittade jag det försvunna inlägget som innehöll svar och rättelser till bl.a Nagref och 12Björn:
Fråga: Varför har SSC en undersida här när jag (och du) har sett till att SSC har ett eget utrymme på en annan server just för att SSC ska kunna uttala sig utan att man ska kunna blanda deras uttalanden och dina?
- Jag vet inte varför SSC inte använder den sida du erbjudit, Nagref. Jag sköter den här och har varken tid eller lust att lägga mig i flera.
Någon som tycker det är ok att det ställs krav på att man ska börja producera en högtalare som det inte finns något filter till (OA-40CS),
- Filter till OA-40CS fanns - och finns - visst klart, jag har det t.o.m. här i datorn. Så fråga dig gärna, bäste Nagref, varför du får sådan felaktig information i efterhand.
Däremot fick SSC aldrig någon prototyp uppskickad trots månader av påminnelser - och utan prototyp är det svårt att konstatera om filtret fungerar i verkligheten.
att han ska producera en högtalare som det inte finns någon marknad för (OA-50.3 (den (i o f s 50.2) såldes ju bara i 13 exemplar sista året))
- Jag ser inte logiken i påståendet att det inte skulle finnas någon marknad för en ny serieproducerad OA-50.3 bara för att 90-talsmodellen OA-50.2 såldes i 13 ex åratal efter introduktionen. Med insyn i Larsens affärer kan Nagref t ex gärna kolla hur många uppgraderingssatser som sålts till OA-50.
att han tycker det är kul att producera en högtalare som han inte får komplett underlag till och sedan kritiseras offentligt för att den är fel och som dessutom det inte verkar finns ett större intresse för egentligen då förhandsbeställningarna inte når upp till den kritiska nivån (OA-51.3),
- Det här är egentligen en alltför svepande kritik för att svara på. Men jag har sett SSC-ritningarna till OA-51.3 och de är så bra att de t.o.m. knäcker Sonabs proffsiga 70-talsritningar.
Påstående om "sedan kritiseras offentligt" fattar jag inte - har förgäves läst igenom alla texter på CarlssonPlanet utan att kunna hitta någon som helst kritik mot Larsen för OA-51.3. Tvärtom, vi har gjort allt för att uppgraderingssatserna ska sälja maximalt liksom för att få modellen serieproducerad!
Larsen valde att inte inleda produktion trots att ett tjog personer förband sig att betala ett antal tusenlappar vardera i förskott, plus att en Stockholmsbutik var med och tog risken. Vi hade självklart givit maximalt med reklam för den nya modellen här på sajten. OA-51.3 är ju favoriten!
(Att vi efter HiFi&Musiks publicering av den renommésnyltande Larsenannonsen tvingats ta bort alla hänvisningar till Larsen på CP:s modellsidor är ju en annan - ytterst sorglig - sak)
att han tycker det är ok att man lägger till extra licenskostnader (utöver de som nämns i avtalet) som gör att högtalarna kommer att kosta 25% mer och därmed tappa mer än motsvarande markandsandelar (OA-60).
- Några 25% handlar det verkligen inte om - licenskostnaden för Carlssonbasarna är en hundring per par. Var varsam med sanningen! Extra licenskostnader uppstår förstås inte om man bara använder standardelement. Men SSC har valt att sätta kraven högre än så. Dels var Stig aldrig nöjd med vad standardelement kunde prestera, dels går det numera att ta fram specialelement som mycket bättre än standardelementen klarar ortoakustiska produktionskrav. Detta har alltså SSC valt att göra. Och det vore orimligt om utvecklingskostnaden för unika Carlssonelement inte kunde tas ut i högtalarnas pris. En hundring högre i utpris borde inte vara ett problem när ljudet blir så mycket bättre!
Däremot kan jag ta upp modellen nedan. Undrar hur kul en tilltänkt exploatör tycker det att bekosta framtagningen av en modell som sedan läggs ner utan att man informerar honom att den är nerlagd förrän långt efteråt...
Historien kring OA-60 hör till mina verkliga sorgebarn, vilket kanske trogna läsare av nyhetsbreven förstått. Aldrig har jag väl lagt ner så mycket fritid och jobb på ett projekt som sedan spricker just när det ska förverkligas, i OA-60:s fall p.g.a. oväntat och mycket svårupptäckt beteende i ett färdigutvecklat element.
Men den stora frustrationen med OA-60-projektet var annars de obegripligt långa väntetiderna på prototyper och förseriexemplar och den motvilja tillverkaren visade för under projektets gång. Att OA-60 till sist sköts på framtiden var Larsen den förste som fick veta, så påståendet ovan är helt falskt.
Om Larsen är inkompetent eller inte följer avtal ska han ut.
- Lättare sagt än gjort - när det handlar om Stigs partner sedan 20 år...
Genom att skylla på andra visar man bara sin egen inkompetens.
Det finns ingen anledning till att använda honom som syndabock.
- När kritiken mot SSC från Larsenanhängarna går upp i orkanstyrka - som den gjort inför lanseringen av Larsenserien - och när Larsen utnyttjar Stig för att berika sig på egna konstruktioner är det inte rimligt att CP ska sitta och bara ta stryk. Som redaktörer ska vi redovisa och balansera fakta, och det har vi gjort.
Jag har också redogjort för hur ledsen jag är över vad som har hänt och hur arg jag är på att Larsen snyltar på Stigs namn och använder Stigs slogan för att sälja sina egna högtalare för egen vinning.
Men bäste 12björn, du kommer inte att finna ett exempel på att CP misskrediterat Larsen en enda gång
innan han publicerade sin famösa Larsenannons.
Direkt efter Larsenträffen i Trollhättan önskade vi honom lycka till med de nya högtalarna.
Sedan kom Larsen annonsen och ändrade allt, en annonsering som nu upprepas i senaste High Fidelity, en tidning där det framgår att Larsen tydligen också tänker sno det unika Carlssonkonceptet med en centersurround (från OA-40CS) från SSC.
Jag menar, bäste Björn, att jag kan ta avstånd även från det utan att behöva kallas inkompetent. Larsen är ingen "syndabock", han sysslar f.n. med renommésnyltning och det bör sägas öppet.