Hur förvaltar SSC, S.Carlssons’s arv?

Ställ frågor, diskutera och prata om Carlssonhögtalare och tillbehör.
Ask questions, discuss and talk about Carlsson loudspeakers and accessories.
Locked
Flamenco
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 5
Joined: Sun 06 May 2007, 08:23

Hur förvaltar SSC, S.Carlssons’s arv?

Post by Flamenco »

Löften lämnas ideligen om nya element, men inget tycks hända? Vilket gör att folk köper på sig högtalare som svårligen lär kunna uppgraderas.

Strul med kontrakterad producent, har lett till brytning? Och därigenom tappas den historiska anknytningen och värdefull kunskap.

Den bakomliggande SSC konstruktören, prioriterar eget byggande och lanserande av högtalare? Till förfång för Carlsson älskare.

Lanseringen av en trots allt ny högtalare, missköttes och högtalaren försvann.

Hårda ord kan tyckas, men detta kanske kan vara grunden för en diskussion? ;)
Ivil
(105+ posts)
(105+ posts)
Posts: 114
Joined: Sun 26 Mar 2006, 16:04

Re: Hur förvaltar SSC, S.Carlssons’s arv?

Post by Ivil »

Jag håller med om att det är mycket tråkigt att inte höra nått från stiftelsen annat än vid lanseringen av nyhetbrev. Allt eftersom CT62 försvunnit så har forumet dött i väntan på de nya diskanterna...
men jag hoppas att detta forum kommer att sprudla av liv igen inom kort *hint,hint* :P
/Andreas
Katmandhu
(10+ posts)
(10+ posts)
Posts: 10
Joined: Tue 29 Nov 2005, 23:14

Re: Hur förvaltar SSC, S.Carlssons’s arv?

Post by Katmandhu »

Hej

Ja, stiftelsen verkar inte riktigt hålla det tempo som man som intresserad och passionerad ortoakustik-älskare kan förvänta sig...

Larsen verkar också ha tröttnat på stiftelsen och lanserat helt nya ortoaukustiska högtalare (detta är definitivt det roligaste som hänt sedan OA-51 och 52!) under namnet Larsen: http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... le&sid=196

Två nya modeller: 4 och 6!

Heja Larsen!
User avatar
robban61
(285+ posts)
(285+ posts)
Posts: 307
Joined: Sat 14 Jan 2006, 18:58
Location: Piteå

Re: Hur förvaltar SSC, S.Carlssons’s arv?

Post by robban61 »

Katmandhu wrote:Hej

Ja, stiftelsen verkar inte riktigt hålla det tempo som man som intresserad och passionerad ortoakustik-älskare kan förvänta sig...

Jo tyvärr är nog så som du säger. Carlsson entusiasterna är numera en hårt prövad art, verkligen jättekul att Larsen kör på men synd för SSC :? Ingen reaktion ännu från stiftelsen hur dom kommer att agera här på planeten!

/robban
OA-5 Typ2 Jakaranda
OD-11.3 Jakaranda
OA-12.3 Jakaranda
OA-51 svart ask (lätt DIY med T11-disk+filtermod)
.....................................................
Ino Audio piP
Sonab R4000
Sonab R2000
Linn Classik Music
Roger Gustavsson
(50+ posts)
(50+ posts)
Posts: 63
Joined: Sat 12 Mar 2005, 16:15

Re: Hur förvaltar SSC, S.Carlssons’s arv?

Post by Roger Gustavsson »

Det gick inte speciellt fort under Stig Carlssons levnad heller alla gånger.... Lär finnas flera orsaker till att det går långsamt framåt. De standard- eller modifierade standardelement som Stig Carlsson hade tillgång till, har ju försvunnit och att ta fram nya i mindre serier är antagligen inte speciellt enkelt om kostnaderna ska bli rimliga. Tydligen finns heller ingen som kan "ta stöten" som mellanhand, att bekosta tillverkning av en mängd element, varken Larsen eller SSC. Jag utgår ifrån att Larsens nya alster använder sig av element av standardtyp och inte några specialspecifierade typer enbart producerade för honom. Det gör säkert lönsamheten större. Produktionsbiten är ju John Larsen väl förtrogen med och antagligen har han rätt bra koll på vad som kan säljas också. "Vanligt folk" är inte beredda att spendera större summor på audioanläggningar överhuvudtaget och ett par högtalare på fel sida om 20000-kronorsstrecket blir inga storsäljare direkt. Nu är det även multikanalsanläggningar som gäller och då ser det inte enklare ut. SSC arbetar kanske mera efter Stig Carlssons deviser? Var väl ett evigt filande på konstruktionerna hit och dit och behövdes specialgrejor fick det väl bli så? SSC har väl inget affärmässigt intresse? Handlar det inte mera om att förvalta Stig Carlssons idéer och föra dem vidare? Nu har de i varje fall förts vidare till Larsens nya högtalare. SSC säger sig ju ha flera nya högtalare på gång. En producent av dessa sägs ju också ha hittats. Vi får väl se....

Roger
Martin Dellstig
Co-Editor
Co-Editor
Posts: 1630
Joined: Thu 26 Dec 2002, 20:32
Location: Kungsängen

Re: Hur förvaltar SSC, S.Carlssons’s arv?

Post by Martin Dellstig »

Hej!

Kan inte låta bli att reagera på din kommentar om flerkanalsanläggningar.
Jag håller dock inte riktigt med om din inställning angående multikanalsanläggningar, däremot håller jag med dig om högtalare på fel sida 20.000 kronors strecket. Carlsson har ju alltid stått för "Folkhögtalare" även om det ju också av och till funnits dyra modeller så har dessa ju burits fram av de lite enklare.

Värt att notera just nu är ju att intresset för tvåkanlig musik är större än på många år.
Även vinyl har ju en ny storhetstid just nu och är ett av de starkast växande medierna för närvarande (procentuellt, inte i volym dock ;) ).

Det som varit dominerande under ett antal år är ju kompakta hembioanläggningar med förkrymta högtalare och en subwoofer.
De typer som varit förhärskande här är nog det som jag tror många har vänt sig emot när fler och fler upptäcker att det inte är roligt att spela musik på dessa anläggningar.

Huruvida en anläggning har två eller fem eller ännu fler kanaler tror jag inte har så mycket med frågan att göra som att fler och fler upptäcker att kompaktanläggningar inte låter bra oavsett om de har två eller flera högtalare. Det krävs riktiga högtalare och riktiga förstärkare för att kunna spela musik på riktigt. Själv tror jag att gränsen för 2 eller flerkanalig återgivning kommer att bli mindre tydlig i framtiden. Däremot tror jag att alla producenter av riktiga högtalare gynnas av att folk tröttnar på burkljud. Vinnare här blir ALLA tillverkare av högkvalitativa högtalare, både Carlsson och andra.

Vad gäller elementkostnader för special eller standardelement så tycker jag att det finns fog att fundera här.
Att utveckla ett helt unikt element är givetvis mycket dyrare än ett standardelement men ibland kan det ju finnas medelvägar :D .
Se på B65oa-II. Det kostar på Hifikit 799 SEK. Jämför med Peerless standardelement så finns det ialla fall 2 st Peerless 6.5" som är dyrare, upp till 895 SEK och det billigaste kostar 295 SEK. Högtalartillverkaren betalar ju dock inte detta men personligen tror jag att en skillnad på 1000 SEK för ett par högtalare är rimligt om man beaktar vad man får. Särskillt som detta val knappast skulle bli aktuellt och då tror jag knappt det finns något relevant val av element som är billigare ändå.
Så om man tänker lite klokt måste det inte vara dyrt med en specialhögtalare även om det kan bli hur dyrt som helst.

Tycker jag ialla fall

Med vänlig hälsning

Martin
Jag vet inte, vet du?
Roger Gustavsson
(50+ posts)
(50+ posts)
Posts: 63
Joined: Sat 12 Mar 2005, 16:15

Re: Hur förvaltar SSC, S.Carlssons’s arv?

Post by Roger Gustavsson »

Hade precis skrivit ett längre inlägg och fick bara svaret att sidan inte kan visas....

Vad beträffar min inställning till multikanalanläggningarna, jag förstår dem som tycker det blir för dyrt! Ska man förbi "stormarknadsnivån" är det trots allt en "investering" för många. Pengarna ska ju räcka till allt möjligt idag.
Dessutom tycks den stora massan konsumera musik på ett helt annat sätt än tidigare. Att sitta som förhäxad framför en stereoanläggning betraktas som lite galet...

Roger
Martin Dellstig
Co-Editor
Co-Editor
Posts: 1630
Joined: Thu 26 Dec 2002, 20:32
Location: Kungsängen

Re: Hur förvaltar SSC, S.Carlssons’s arv?

Post by Martin Dellstig »

Hej!

Sidan kan inte visas?

Kan det vara så att inägget tog så lång tid att du han loggas ut?
Jag vet inte men det har hänt mig både här och på DIYForum att jag loggats ut och missat när jag gått ifrån datorn, kan det varit så?

(När jag skriver ett riktigt långt inlägg gör jag det i word och klipper över det sedan, kan vara bra ibland.)

Precis som du säger med priserna. Man får ibland leta begagnat etc för att hålla ner kostnaden, gäller ju ofta för Carlssonhögtalare vilket är ett av skälen till jag tycker det är bra att gamla högtalarmodeller hålls vid liv så att ersätttningselement och uppgraderingar kan köpas.

Själv har jag inte någon märklig elektronik hemma och mycket är köpt begagnat eller för bra priser. Skulle aldrig ha råd med en stereo jag vill ha om jag skulle gå på stan och köpa rakt upp och ner. Den ena komponent jag betalt nytt "fullpris" för är nog mina DVD-spelare.
Resten är köpt begagnat eller som utgående modell erller på kampanj.

Med vänlig hälsning

Martin
Jag vet inte, vet du?
User avatar
nagref
(330+ posts)
(330+ posts)
Posts: 342
Joined: Mon 17 Mar 2003, 23:47
Location: Christianstad/Scania

Re: Hur förvaltar SSC, S.Carlssons’s arv?

Post by nagref »

Martin Dellstig wrote: Vad gäller elementkostnader för special eller standardelement så tycker jag att det finns fog att fundera här.
Att utveckla ett helt unikt element är givetvis mycket dyrare än ett standardelement men ibland kan det ju finnas medelvägar :D .
Se på B65oa-II. Det kostar på Hifikit 799 SEK. Jämför med Peerless standardelement så finns det ialla fall 2 st Peerless 6.5" som är dyrare, upp till 895 SEK och det billigaste kostar 295 SEK. Högtalartillverkaren betalar ju dock inte detta men personligen tror jag att en skillnad på 1000 SEK för ett par högtalare är rimligt om man beaktar vad man får. Särskillt som detta val knappast skulle bli aktuellt och då tror jag knappt det finns något relevant val av element som är billigare ändå.
Så om man tänker lite klokt måste det inte vara dyrt med en specialhögtalare även om det kan bli hur dyrt som helst.

Precis det behöver inte bli dyrare. Om vi tar de prismässigt likvärdiga (på hifi-kit) elementen B65oa-II resp 830875 så är det senare, trots att det är ett standardelement, 30% dyrare från fabrik. Vilket förvisso inte säger något om priset per element för den som får bekosta prototypelementen. Säljs det knappt några högtalare så blir extrapriset per element extremt högt men säljer man några tusen högtalare så märks den kostnaden knappt.
Delägare i Acoustic Illusion AB. Assisterar Holographic Audio samt Larsen hifi
Ivil
(105+ posts)
(105+ posts)
Posts: 114
Joined: Sun 26 Mar 2006, 16:04

Re: Hur förvaltar SSC, S.Carlssons’s arv?

Post by Ivil »

Kul att diskussionen flyttats till carlssonplanet, och inte på nått annat forum :D
En fundering är om inte SSC söker sponsorer? Några kronor borde man kanske kunna spara ihop till? (Jo jag vet att sånt tar tid och resurser...men det kanske kan lösa några problem?)
Stort tack till alla er i SSC, men jag uppskattar tätare informationer till oss carlssonnördar :D

MVH /Andreas
Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 84 guests