Hej!
Kan inte låta bli att reagera på din kommentar om flerkanalsanläggningar.
Jag håller dock inte riktigt med om din inställning angående multikanalsanläggningar, däremot håller jag med dig om högtalare på fel sida 20.000 kronors strecket. Carlsson har ju alltid stått för "Folkhögtalare" även om det ju också av och till funnits dyra modeller så har dessa ju burits fram av de lite enklare.
Värt att notera just nu är ju att intresset för tvåkanlig musik är större än på många år.
Även vinyl har ju en ny storhetstid just nu och är ett av de starkast växande medierna för närvarande (procentuellt, inte i volym dock

).
Det som varit dominerande under ett antal år är ju kompakta hembioanläggningar med förkrymta högtalare och en subwoofer.
De typer som varit förhärskande här är nog det som jag tror många har vänt sig emot när fler och fler upptäcker att det inte är roligt att spela musik på dessa anläggningar.
Huruvida en anläggning har två eller fem eller ännu fler kanaler tror jag inte har så mycket med frågan att göra som att fler och fler upptäcker att kompaktanläggningar inte låter bra oavsett om de har två eller flera högtalare. Det krävs riktiga högtalare och riktiga förstärkare för att kunna spela musik på riktigt. Själv tror jag att gränsen för 2 eller flerkanalig återgivning kommer att bli mindre tydlig i framtiden. Däremot tror jag att alla producenter av riktiga högtalare gynnas av att folk tröttnar på burkljud. Vinnare här blir ALLA tillverkare av högkvalitativa högtalare, både Carlsson och andra.
Vad gäller elementkostnader för special eller standardelement så tycker jag att det finns fog att fundera här.
Att utveckla ett helt unikt element är givetvis mycket dyrare än ett standardelement men ibland kan det ju finnas medelvägar

.
Se på B65oa-II. Det kostar på Hifikit 799 SEK. Jämför med Peerless standardelement så finns det ialla fall 2 st Peerless 6.5" som är dyrare, upp till 895 SEK och det billigaste kostar 295 SEK. Högtalartillverkaren betalar ju dock inte detta men personligen tror jag att en skillnad på 1000 SEK för ett par högtalare är rimligt om man beaktar vad man får. Särskillt som detta val knappast skulle bli aktuellt och då tror jag knappt det finns något relevant val av element som är billigare ändå.
Så om man tänker lite klokt måste det inte vara dyrt med en specialhögtalare även om det kan bli hur dyrt som helst.
Tycker jag ialla fall
Med vänlig hälsning
Martin