Restaurera ett par OA116

Ställ frågor, diskutera och prata om Sonab och deras produkter.
Ask questions, discuss and talk about Sonab and their products.
OA 116 freak
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 7
Joined: Mon 03 Sep 2007, 12:17

Re: Restaurera ett par OA116

Post by OA 116 freak »

Martin Dellstig wrote:Hej!

Att renovera ett par OA-116 är ett stort och roligt projekt.

En bra start är att först göra en plan innan du börjar och bestämma ambitionsnivån för projektet.
Vill du bara få igång den eller vill du få ut maximalt av möjligheterna? Vad skall du göra med utseendet?

Börja med att inventera vad du har:
- Är högtalarna kompletta vid en besiktning, finns alla delar och inget är uppenbart trasigt?
- I vilket skick är elementen? Skumkanterna kassa(99% sannolikt), upphängningarna på basarna och mellaregister OK?, fungerar diskanterna utan missljud?

När du vet detta kan du börja planera jobbet bättre.

Mitt råd är att du sedan börjar med bas och mellanregister så får su mera tid på dig att låta möjligheterna för diskanterna utkristalliseras.
Det finns ju tre möjligheter för diskanten:

- Vänta på den nya diskanten.

- Leta efter CT62. Ibland säljer folk av från sina lager de köpt upp när modellen utgick, alla renoveringar som planerats blir ju inte av.

- Använd de befintliga Peerless diskanterna eller om de är dåliga, byt till andra likadana.
Det brukar gå att få tag i korrekta/anständiga Peerless MT20HFC eller Peerles MT24HFC (var bara noggrann med impedansen, det är lite olika på de olika placeringarna).
Byt, om du vill, senare upp till de nya diskanterna.

Du har alltså lite tid på dig innan du måste välja lösning för diskanterna eftersom basarna och mellanregistren och lådans täthet och utseende lär hålla dig sysselsatt ett tag ändå...

Två andra saker också:

- Du skriver att du skall byta "vadd", varför skall du göra det? Fattas det eller är den möglig eller nåt?
Är det inte ABSOLUT nödvändigt tycker jag att du inte skall göra det. Den är noga utvald för sina egenskaper och noggrant tillskuren.
Den bör alltså inte bytas ut till någon annan sort, med annan mängd eller egenskap. I alla fall inte om man inte är helt säker på vad man gör.

- Sedan tycker jag du skall byta terminaler från de befintliga XLR kontakterna.

Med vänlig hälsning

Martin Dellstig
Jag har ganska långt tid på mig med detta projektarbete 100 poäng dvs nästan 100 timmar självständigt arbete. Egentligen vill jag inte byta vadd (tror de är i bra skick) eller borra ut större eller mindre hål i chassit. Det är bara min handledare som tycker att jag har lite dålig "forskningsgrad" på mitt projekt, han måste mena att det är bara jag som lär mig nått och inte någon annan :roll: , eller att jag måste mäta högtalarnas frekvens och hela tiden uppnå förbättringar. Nu när jag har lite mer kött på benen tycker jag det inte är nögvändigt att byta vadd eller krångla med chassit. Det jag menar med att jag har ont om tid är för att jag hatar vänta på grejer som aldrig kommer eller att folk lovar för mkt och därmed betyder det att jag måste ha en plan B :idea: , så inte mitt projektarbete misslyckas och att jag får sämre betyg. I första hand tänkte jag mig med detta projekt att få svar på min fråga om Stig Carlsson var före sin tid med att skapa högtalare som kunde höras angenämt från hela rummet, eller om ett super hemmabio system från Canton köpt idag kan spöa mina OA 116. Sedan så är jag inte så high på alla tekniska termer när det gäller hifi, men det låter som en bra idé att "byta termimaler från de befintliga XLR kontakterna", bara jag vet skämmigt nog inte riktigt vad det är. Sedan tänkte jag höra med er vad ni använder för slags högtalarkablar, tänkte köpa från hifi-klubben. Priset på dessa får ej överstiga 1000kr/m. Vill ha ganska billiga men ändå prisvärda.

Tack på förhand Adam i skåne
lemmts
(90+ posts)
(90+ posts)
Posts: 99
Joined: Sun 23 Mar 2003, 19:00

Re: Restaurera ett par OA116

Post by lemmts »

Hej!
Mitt råd är att vara ytterst försiktig med att ändra på saker om du inte vet vad du gör. Särskilt om du gör ireversibla ingrepp. Har du sett nedanstående sidor? Här finns massor av information om hur man renoverar högtalarna.

http://www.carlssonplanet.com/renovation.php
http://www.carlssonplanet.com/oa116.php

Lycka till

önskar Lasse, själv lycklig ägare till ett par OA-116
Martin Dellstig
Co-Editor
Co-Editor
Posts: 1630
Joined: Thu 26 Dec 2002, 20:32
Location: Kungsängen

Re: Restaurera ett par OA116

Post by Martin Dellstig »

Hej!

Ett sätt att höja forskningsgraden är kanske att först byta till omkantade högtalarelement (bas och mellanregister) och mäta upp högtalarna i återställt original.
Därefter uppgradera diskanterna och de andra elementen och mäta t.ex. frekvensgång och impulssvar t.ex. på ett antal olika ställen (lyssningsplatser) i rummet och jämföra OA-116 med ett modern system.

För att ytterligare höja forskningsgraden kanske du kan fundera på att försöka återskapa och dokumentera konstruktionen och de egenskaper som OA-116 konstruerades för att vara bra på. Behövs ännu mer kan du fundera på vad är det som skiljer OA-116 från andra högtalare från perioden? Hur ser dessa egenskaper ut på produkter från idag?

Hur byggdes högtalare "normalt" vid denna tid. (Normalkonstruktion för dåtiden 0 "Nolläge")
Vilka brister identifierades som gjorde denna produkt intressant. (Önskvärda egenskaper)
Vilka egenskaper är produkten konstruerad för att få. (Utvalda konstruktionsmål)
Vilka delar av konstruktionen ger dessa egenskaper. (Hur realiserades konstruktionsmålen)
Hur produktifierades produkten (Produktionsanpassning)
Hur förändrades produkten under sin livstid
Fanns det kvarvarande brister (En modifiering togs fram av SC)
Hur tas produkten in i det nya Milleniet? (Uppgradering SSC)
Hur står sig högtalaren idag?

Detta är några lösa tankar som du kan fundera på.

Du säger 100 timmar, är det två veckor eller spritt över en termin?

Vad gäller kablarna så finns det en utmärkt kabel som heter EKK 4G1,5 (Elkabel) som inte kostar skjortan, köps på biltema Clas Ohlsson eller dylikt.

Terminalerna är kontakterna där du sätter fast kablarna i högtalaren.

Vi kan nog hjälpa dig med ganska mycket kring detta men se först till att du får klart med handledaren att det blir ett lyckat projekt.

Med vänlig hälsning

Martin Dellstig
Jag vet inte, vet du?
OA 116 freak
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 7
Joined: Mon 03 Sep 2007, 12:17

Re: Restaurera ett par OA116

Post by OA 116 freak »

Tack och lov att jag får hela denna termin på mig, mitt projekt ska vara klart vecka 4 2008. Jag ska prata med min handledare om min "forskningsgrad", man fick ju verkligen bra tips av dig Martin, men tack för alla andra tips som jag fått av er andra så länge, hoppas ni svara på fler frågor jag behöver ett svar på. Tänkte mäta frekvensen på OA116 och kanske jämföra med ett hemmabiosystem, men först och främst behöver jag nya baser, de har sruckit i kanterna.

Har en liten fråga, hur snabb är leveranstiden från Hifikit, det lutar åt att jag köper elementen där?
Martin Dellstig
Co-Editor
Co-Editor
Posts: 1630
Joined: Thu 26 Dec 2002, 20:32
Location: Kungsängen

Re: Restaurera ett par OA116

Post by Martin Dellstig »

Hej!

Tror att de har slut på det ena elementet, är det så kolla med >Per Gulbrandsen om han kan kanta om åt dig.

Med vänlig hälsning

Martin
Jag vet inte, vet du?
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 13 guests