Med eller utan kontakt på högtalarkabeln?
-
Hammarstrand
- (1+ posts)

Med eller utan kontakt på högtalarkabeln?
Tjena!
En taknte som slog mig när jag skulle byta ut mina Dali Bule Wave kabel till EKK 2*1.5 m.m.. är det vekligen bättre att köra med bananer och spadar istället för att skuva direkt i kopparen?
Ps har ett par OA-60 med den dumt konstrureade huven..
En taknte som slog mig när jag skulle byta ut mina Dali Bule Wave kabel till EKK 2*1.5 m.m.. är det vekligen bättre att köra med bananer och spadar istället för att skuva direkt i kopparen?
Ps har ett par OA-60 med den dumt konstrureade huven..
Nja, skall kontakterna skruvas fast så kan man väl lika gärna skruva fast kabeln direkt i högtalarterminalen. Om banan- eller spadkontakterna däremot lödes eller pressas fast blir det förmodligen annorlunda.
Har själv OA60 och håller med dig om att huven är idiotiskt konstruerad. Blir väl bättre när den "riktiga" huven kommer så småningom. Har precis gjort upp om köp av Nordostkabel (platt kabel) vilket jag hoppas skall lösa problemet med att få dit huven riktigt igen, det går inte med mina nuvarande kablar.
//Hasse
Har själv OA60 och håller med dig om att huven är idiotiskt konstruerad. Blir väl bättre när den "riktiga" huven kommer så småningom. Har precis gjort upp om köp av Nordostkabel (platt kabel) vilket jag hoppas skall lösa problemet med att få dit huven riktigt igen, det går inte med mina nuvarande kablar.
//Hasse
OA58.2
-
Hammarstrand
- (1+ posts)

Ett spekalulativt svar
Största kontaktyta utan mellanliggande förbindningar borde vara bästa anslutningen. Så vad innebär fastlödning av kontaktdon i övergångsmotstånd eller andra parametrar. Uppvägs detta av större kontaktyta? Jag använder mig i varje fall av direktanslutning.
-
Martin Dellstig
- Co-Editor

-
Hammarstrand
- (1+ posts)

Fattar inte riktigt hur larsen tänkte när han gjorde huven för det går ju inte att använda banankontakter om man vill ha huven på.Martin Dellstig wrote:Hej!
Terminerade kablar är väl mindre benägna att råka ut för oxidation i kontaktytan skulle jag vilja påstå.
Köp en anständig banankontakt, kolla först att den går in under huven innan du terminerar.
Mvh
Martin
Finns det någon på forumet som använder bananer till sina OA-60?
-
Martin Dellstig
- Co-Editor