Ett par måste bort....OD11.3 eller OA14.3Y

Ställ frågor, diskutera och prata om Carlssonhögtalare och tillbehör.
Ask questions, discuss and talk about Carlsson loudspeakers and accessories.
Post Reply
Funky
(20+ posts)
(20+ posts)
Posts: 20
Joined: Fri 28 Oct 2005, 10:12
Location: Kungsholmen.

Ett par måste bort....OD11.3 eller OA14.3Y

Post by Funky »

För att få råd till en OA50.3 uppgradering har jag ett problem.
OA50.3 är ju oslagbara jämfört med nedanstående modeller när de är klara.

OD11.3 är mer sällsynta å lite tuffare än OA14.3Y.
Vid försäljning verkar ändå OA14.3Y inbringa mer stålars.

Det beror nog delvis på att de kostar mer både tid å pengar att få klara .3Y + att många anser dem som mer allsidiga i registret.

Vilka skulle ni välja att behålla?

Båda paren är svartlackade å i mkt gott skick.
Svarv: Thorens TD-165
För: Edison passiv prototyp
Slut: Andersson PE265
________________________________
Svarta OA14.3Y
Svarta OD11.3
Svarta OA50.3
User avatar
maGot
(200+ posts)
(200+ posts)
Posts: 240
Joined: Mon 16 Dec 2002, 21:33
Location: Visby

Post by maGot »

Vad ska du ha högtalarna till?

I ett bio system?

Båda 14 och 11 funkar bra att ha som bakhögtalare. Har själv provat med både 12 och 11. Gillar 11 mer eftersom dom är enklare att möblera, och det låter mer fritt när ljudet kommer från 11. Tror det beror på att 11 är lägre och man kommer längre ifrån båda bakhögtalarna på det sättet. Man hör båda högtalarna lite bättre. Istället för att höra den ena högtalaren mer än den andra. Detta beror ju på hur man palcerar dom såklart.

Detta beror ju klar på vilket rum man har. Men ska du ha högtalarna till "vanlig" musik lyssning skulle jag behållt 14.. :)

Har själv ett par oa50 som jag nångång ska försöka få iordning. Men jag är lite mer sugen på att skaffa ett par 51 till att ha bak.. Men svåra att få tag i..
OA51.3
User avatar
robban61
(285+ posts)
(285+ posts)
Posts: 307
Joined: Sat 14 Jan 2006, 18:58
Location: Piteå

Post by robban61 »

Ja du funky.

Jag är i samma sits den enda skillnaden är att jag har ett par Oa51 som bara måste igång snart, att sälja Carlssonhögtalare är inte lätt man blir fort förlorad i varje par!

Od11.3 är en fantastisk lite högtalare som är lätt att möblera och som du säger har hög coolhetsfaktor! Medan 14.3Y har jag aldrig hört utan bara med originaldiskanter men jag kan tänka mig att den låter kanon.. Frågan är har du flera riggar eller rum som du använder..? Man kan ju inte spela på mer än ett par, om du inte gör som jag och byter olika högtalare mellan två olika rum hela tiden allt medan frugan står och skakar på huvet..

Skall du lira musik och finansiera uppgraderingen till 50.3 så ger 14.3Y:an mer pengar! Enkel mattematik, frågan är om den är lika lättsåld..(?)

/robban
OA-5 Typ2 Jakaranda
OD-11.3 Jakaranda
OA-12.3 Jakaranda
OA-51 svart ask (lätt DIY med T11-disk+filtermod)
.....................................................
Ino Audio piP
Sonab R4000
Sonab R2000
Linn Classik Music
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests