Finns det ingen ny elektronik som passar carlssonhögtalarna?

Om du har frågor eller vill prata om HiFi som inte är Carlsson eller Sonab, posta här. Detta inkluderar även hemmabio m.m.
If you have questions or want to talk about other HiFi, not related to Carlsson, post here.
Martin Dellstig
Co-Editor
Co-Editor

Post by Martin Dellstig »

Hej!

Inte för att jag är expert på komprimering etc men sådan musik som avses måste väl vara bäst representerad av det man kan höra på kommersiella radiostationer typ Mix-Megapol eller vad de nu heter.

Ma vill få ut så hög medelnivå som möjligt så att det fungerar för bakgrundslyssning med god hörbaret i transistorn på jobbet eller i bilen.

Så uppfattar jag det i alla fall.

Slår man på en komersiell radiokanal hemma i stereon låter det inget vidare.

Det handlar nog både om vilken musik man väljer att spela, hur den är inspelad (för vilken lyssnarskara) och hur den spelas upp (komprimering).

Med vänlig hälsning

Martin
Jag vet inte, vet du?
leifh
(50+ posts)
(50+ posts)

Post by leifh »

Martin Dellstig wrote:Hej!
Hej,

Inte för att jag är expert på komprimering etc men sådan musik som avses måste väl vara bäst representerad av det man kan höra på kommersiella radiostationer typ Mix-Megapol eller vad de nu heter.

Martin
Nja, som jag fattade de webbsidor som Ragnwald hänvisade till, handlade mer om att använda komprimering i syftet att skapa en mer "säljande" ljudåtergivning. I inlägget talar man om "loudness" som bl a (som jag förstår det) skulle leda till att dynamiken begränsas. Sen har du nog rätt i att denna anpassning av ljudet/musiken säkert har nya återgivningssituationer för ögonen (musik i bilen, musik via ipod osv)

leifh
Primare P31.7
Lyngdorf SDA2175
Hegel HD11 DAC
Pioneer DV-757Ai
Thorens TD 320 Mk II med Benz Micro ACE
Sugden RIIA
OA 50.3
Ragnwald
(200+ posts)
(200+ posts)

Post by Ragnwald »

Loudness i det här sammanhanget handlar om att utföra en sorts komprimering som trycker ner eller skär av de starkare ljuden och samtidigt rejält lyfter upp och förstärker de svagare ljuden i musiken.

Detta sammantaget gör att man kan höja medelnivån på inspelningen ganska ordentligt (loudnessrace), men ger ett mycket obehagligt intryck av musiken, som gör att folk ganska snabbt blir lyssningströtta.
Man orkar inte lyssna igenom en hel CD, något känns fel.

Folk tycker det låter lika bra (dåligt) i den gamla kompaktanläggningen, kanske rent av för att det går lättare att stå ut med oljudet.

I en bra musikanläggning avslöjas dylikt inspelnings/mastringsförfarande obarmhärtigt.

Vad är musik om inte just spänningen i dynamiska förlopp som gör att vi känner oss delaktiga och berörs.

Jag tycker det känns ledsamt att veta att en ung generation växer upp och aldrig får veta hur en högdynamisk återgivning i en hemmastereo egentligen kan låta.
Tyvärr har ju detta fenomen drabbat all sorts musik, ex remastrade gamla fina högdynamiska inspelningar. :cry:
Last edited by Ragnwald on Sat 17 Feb 2007, 20:34, edited 1 time in total.
Den som vet mest, tror minst.
Ragnwald
(200+ posts)
(200+ posts)

Post by Ragnwald »

Tänkte tillägga, att i dag när vem som helst kan köpa elektronik för peenuts, som håller riktig highendklass och har möjlighet att återge dynamiska förlopp (spec i basen) med ett signal/brusförhållande som var helt otänkbart förr, så sviker skivindustrin.

Jag förstår det inte. Vi vet att redan bra producerade CD-skivor kan rymma svindlande hög ljudkvalitet, om producenterna vill. Och vad hände med utnyttjandet av SACD och DVD-audio ?
Det ges proportionellt knappt ut någon musik på de formaten och det mesta som ges ut rättfärdigar inte formatens egentliga potential. Och ingen verkar efterfråga det. Det låter ju inte bättre än vad inspelnings-/mastringstecknikerna tillåts göra.

Inte ett dugg konstigt att dagens ungdomar tycker att deras poppmusik låter precis lika bra med MP3-källa.
Den som vet mest, tror minst.
Post Reply