"Palla upp" OA-14?

Ställ frågor, diskutera och prata om Carlssonhögtalare och tillbehör.
Ask questions, discuss and talk about Carlsson loudspeakers and accessories.
NewToasted
(15+ posts)
(15+ posts)

"Palla upp" OA-14?

Post by NewToasted »

Kommer inom en knapp vecka att vara (förhoppningsvis) lycklig ägare av ett par OA-14 i finfint skick som jag tänkte pryda mitt egentligen alldeles för lilla rum med. De kommer tyvärr att få hamna ganska nära var sitt hörn, men det är en smäll jag får ta, eftersom ändå min fars gamla orenoverade OA-5 Typ 1or spelar bättre än alla andra lösningar jag provat i rummet; ortoakustik verkar alltså vara "the way to go".

Hur som helst kommer jag olyckligtvis att också behöva ha dem tätt intill ett skrivbord, och det är nu jag behöver er hjälp. Jag kan ogärna sänka mitt skrivbord till <50 cm, och jag är lite tveksam till om de kommer att låta optimalt om en del av ljudet sprids in under det dessutom ihåliga och allt annat än stumma bordet. Min idé vore därför att bygga ett par lådor i 19mm MDF i samma format som högtalaren och ca 15 cm höga, för att på så sätt få baffeln över skrivbordskanten. Lådorna skulle jag sandfylla och högtalaren skulle få behålla sina originalfötter om dessa är bra, annars med SD-fötter.

Är denna lösning hållbar, eller kommer jag då att få sämre ljud om jag sitter för lågt (som t ex på min 50 cm höga säng)?

Att rummet inte är det optimala för någon typ av HiFi förstår jag, men jag får ju göra det bästa av situationen :)
Last edited by NewToasted on Tue 13 Feb 2007, 07:36, edited 1 time in total.
OA-14 Teak i fint skick
Hemmabyggd basmodul á la Peerless SLS i Valnöt
NAD 3240PE
Zachry D-250
12björn
Internationalization Team

Post by 12björn »

Frågan har diskuterats tidigare.

Det borde funka, men det är klart: Du får nog sitta upp när Du "finlyssnar" - kommer öronen under baffelns nivå tror jag ljudkvaliteten blir lidande.

Pröva med telefonkataloger, nationalencyklopedin eller helt enkeklt skolböcker/kurslitteratur innan Du ger Dig in på nå'ra avancerade byggen! :wink:

Björn
...man går från oklarhet till oklarhet - det är det som kallas livet...
Per Gulbrandsen
Chief Editor
Chief Editor

Post by Per Gulbrandsen »

Intressant fråga, du är som sagt inte ensam om detta problem.

Och 12Björn har helt rätt i att du först bör pröva med enklare sätt att lyfta högtalarna innan du lägger pengar och jobb på lådor. Det viktiga med bygget är att basreflexröret alltid ska mynna mot ett "golv", vare sig det är ett riktigt golv eller en liten upphöjd "scen" som det blir i detta fall.

Och det är klart att ljudbilden blir lite högre med denna lösning.
Men då skulle jag tänka så här: Prestigemodellen OA-2212 är mycket högre än OA-14. För medan OA-14 är 42 cm så är OA-2212 hela 75 cm höga, det slår hur du kommer att ha dina högtalare med 18 cm.

Och aldrig har väl någon klagat på att ljudbilden från OA-2212 är för hög?
Sedan kanske du ibland kommer att vilja göra som Stig Carlsson - han stod ofta och lyssnade till sina högtalare.

Men jag som levt med OA-2212 i åratal led aldrig av att de var för "höga", och stod aldrig. Ljudbilden höjd var ingenting mot hur det t ex är att lyssna på Filharmonikerna från parkett på Konserthuset - där kan man snacka om hög ljudbild! Man har ju orkestern ovanför huvudet...

Jag sitter i en låg soffa och lyssnar mot långvägg, dvs kanske nästan lika nära som du kommer att sitta. Så det kan nog bli perfekt alltihop.
Lycka till!
Per Gulbrandsen
Founder & Chief Editor
http://www.carlssonplanet.com
NewToasted
(15+ posts)
(15+ posts)

Post by NewToasted »

Tusen tack för era svar!

Ska redan nu börja gå och tömma huset på telefonkataloger! :)

Jag rapporterar gärna vad jag kommer fram till när jag väl provspelat!
OA-14 Teak i fint skick
Hemmabyggd basmodul á la Peerless SLS i Valnöt
NAD 3240PE
Zachry D-250
Conny
(105+ posts)
(105+ posts)

Post by Conny »

Funderar på en sak när det gäller jämförelsen med OA 2212.

Har de samma vinkel på diskanterna (det gäller även mellanregister egentligen)?

Om man tittar på OA 12 kontra OA 14 så sitter väl åtminstone bas/mellan i olika vinklar?

Jag menar att det måste ha avgörande betydelse för hur man upplever ljudet. Avstånd/reflexer mot taket och väggarna t.ex.

Fast det är väl egentligen bara att testa!

Conny
Mina Carlsson:
OA 50.2 Svarta
OA14.3Y Svart faner (med B65oa II)
OA12 Svarta
OA12 Teak? (Basar renoverade med gummikant)
OD11 Svart faner (Snikmodellen, renoveringsobjekt)
Per Gulbrandsen
Chief Editor
Chief Editor

Hej Conny!
Intressant, du hittade du en ny fråga som vi inte har avhandlat än på CP - lutar baselementen olika i 70-talsserien?

Jag tycker du ska starta en ny tråd om saken, då jag varken har data eller modeller hemma just nu som kan ge ett korrekt svar. Gör det, och jag är övertygad om att fantasterna här på forumet genast tar fram vinkelhakarna och börjar mäta och jämföra!

Ska bli kul att se resultatet, lycka till!
mvh
Per Gulbrandsen
Founder & Chief Editor
12björn

Post by 12björn »

Per Gulbrandsen wrote:Hej Conny!
Intressant, du hittade du en ny fråga som vi inte har avhandlat än på CP - lutar baselementen olika i 70-talsserien?
Frågan ställd (för ganska länge sedan) och jag hävdade självsäkert att dom hade likadan lutning, men sedan fick jag "smäll på fingrarna" av s.b som hade mätt och konstaterade att det fanns skillnader i lutning mellan 11:or, 12:or och OA14. :oops: :oops: :oops:

Kommer dock inte ihåg vad tråden hette.

Björn
s.b
(695+ posts)
(695+ posts)

Post by s.b »

12björn wrote:
Per Gulbrandsen wrote:Hej Conny!
Frågan ställd (för ganska länge sedan) och jag hävdade självsäkert att dom hade likadan lutning, men sedan fick jag "smäll på fingrarna" av s.b som hade mätt och konstaterade att det fanns skillnader i lutning mellan 11:or, 12:or och OA14. :oops: :oops: :oops:

Kommer dock inte ihåg vad tråden hette.

Björn
Det var inte meningen att slå så hårt :wink:
Mina leksaker:
REGA Planar 3
Hegel Röst
2 stycken Audion Silvernight MKII/b 300B eller 2A3

Carlsson OA52.2
Carlsson OA51
Sonab OD11.senaste version
12björn

Post by 12björn »

s.b wrote:Det var inte meningen att slå så hårt :wink:
Det var nog mer hur det kändes ... :wink:

Björn
Per Gulbrandsen
Chief Editor
Chief Editor

Kommer någon av er ihåg hur stora skillnaderna var - dvs - finns siffrorna på lutningarna kvar någonstans?

undrar
Per Gulbrandsen
Founder & Chief Editor
Post Reply