Nån som vet något om Lövånger?

Ställ frågor, diskutera och prata om Carlssonhögtalare och tillbehör.
Ask questions, discuss and talk about Carlsson loudspeakers and accessories.
Rolf Zetterberg
(150+ posts)
(150+ posts)
Posts: 190
Joined: Wed 05 Mar 2003, 19:26

Post by Rolf Zetterberg »

Någon som är geografiskt bekant med "fel sida om Slussen" kanske kan reda ut det här:

1954 var adressen Segeltorp,tel 461980
1957 Fittja 467110
1968 Vårby 08/7100110
phon
(245+ posts)
(245+ posts)
Posts: 245
Joined: Wed 08 Dec 2004, 21:36
Location: Stockholm

Post by phon »

Martin Dellstig wrote:

Jag har för mig SINUS / Svenska högtalarfabriken även tidigare funnits i Stockholmstrakten. Tror det var i södra delarna, Slagsta?

Med vänlig hälsning

Martin

Å den har jag varit och hälsat på i på studiebesök några gånger. Dom hade ett döddämpat rum mitt i huset som var kusligt tyst att gå in i. Tittade på högtalare, både element och lådor, köpte en del element också då och då.

Jag har nog en sprillans ny Sinus 10-tummare liggande i originalkartong här nånstans, den kanske man skulle bygga en 60-tals sub av? :)


Det här var så länge sedan så jag knappt kommer ihåg när, men slutet av 60-talet till början av 70-talet nångång. Då låg det på höger sida nedanför backen i Vårby, på andra sida kanalen från bryggeriet räknat. Alltså när man åker E4 söderut, nerför backen och över den plana bron, precis där till höger.

Nu såg det inte riktigt ut så då, men men ..... å jag kan ju minnas fel också, backen slutade väl där det östra korset är nu? Alltså precis nedanför den branta backen från Huddinge?
För många Carlsson är inte nog.
User avatar
Ragnwald
(200+ posts)
(200+ posts)
Posts: 215
Joined: Sun 02 Feb 2003, 10:56
Location: Gotland

Post by Ragnwald »

Kom just på att det satt Sinus 10" i botten på OA-6 typ1, 800 ohm.

Är det ett sådant du ligger hemma på, är det värt en slant. :D
Den som vet mest, tror minst.
ossint
(125+ posts)
(125+ posts)
Posts: 130
Joined: Tue 28 Oct 2003, 00:14
Location: Vena, Sverige eller Marciac, Frankrike

Post by ossint »

Martin Dellstig wrote:Hej!

Japp, Rauna har tagit över resterna av sinus.
Jag TROR att det är lite mer än övertagna delar.

4" med fältmagnet tror jag inte fanns från början i Raunas sortiment.

Kika på deras hemsida
http://www.rauna.com/

Jag har för mig SINUS / Svenska högtalarfabriken även tidigare funnits i Stockholmstrakten. Tror det var i södra delarna, Slagsta?

Med vänlig hälsning

Martin
Jodå, men det var väl i Vårby Backe. Mellan vattnet och Spendrups idag. Jag var där och fick mig demonstrerat hur det går till när en magnet magnetiseras. Tänka sig, svenska högtalarelement. Ovala var de också i en modell som kallades "Slimline". Hade två (stereo) modell B5 tror jag det var, med ett bredbandselement 6" x 3".
Med vänliga hälsningar,
Peter
Rolf Zetterberg
(150+ posts)
(150+ posts)
Posts: 190
Joined: Wed 05 Mar 2003, 19:26

Post by Rolf Zetterberg »

Jovisst såg de fräscha ut när de kom i början på 60-talet!Ljusgrå låda och ljust linnetyg på fronten.Tunna också,som modet föreskrev.Därav namnet,förstås.Fanns i fyra olika utföranden-B7,B9,B24,B44.De två minsta med ovala element(4x6 resp 5x7 med Y-membran vad nu det är),B24an med 8" Ultrasupern och d:o diskant.Den största B44 var en trevägare med 10-tummaren,ett ovalt mellanreg och en Ultrasuper-diskant.

"Rekvirera gärna broschyr"står det längst ner i annonsen.Tänk om man kunde göra det.............
User avatar
Bo Sehlberg
Internationalization Team
Internationalization Team
Posts: 139
Joined: Mon 16 Dec 2002, 18:44
Location: Umeå

Post by Bo Sehlberg »

phon
(245+ posts)
(245+ posts)
Posts: 245
Joined: Wed 08 Dec 2004, 21:36
Location: Stockholm

Post by phon »

Dom ovala var bra, dom brukade jag sätta bak i hatthyllan på kompisars bilar.
För många Carlsson är inte nog.
Grantroll
(10+ posts)
(10+ posts)
Posts: 12
Joined: Fri 05 Jan 2007, 11:22

Post by Grantroll »

Pratade med en kompis uppe i Lövånger i lördags.

När jag frågade honom om han visste att det tidigare tillverkats högtalare på det som idag är Lövånger elektronik, så svarade han:

"jomenvisst vet jag det, SONAB"

Han blev tämligen paff när jag berättade om det intresse som fortfarande finns kring dessa högtalare så många år efteråt.

Nu är ju min kompis född -74 så han har ju själv inga minnen från denna tid, men när jag frågade om hur utbrett han trodde det var med dessa lokalproducerade högtalare så kunde han på rak arm inte påminna sig någon som hade sådana.

Men han skulle höra med farsan sin om han visste mer, eller rent av kände någon som "var med på den gamla goda tiden."
Paul
(10+ posts)
(10+ posts)
Posts: 13
Joined: Mon 16 Dec 2002, 20:46

Svenska Högtalarfabriken

Post by Paul »

Den som vill hyra in sig i del av 17 000 kvm i Vårby kan titta in på http://www.sofieberg.se/varvet.html
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 16 guests