Jag är ny både på detta forum och vad gäller renovering av högtalare. Tänkte bara ta in lite synpunkter och kanske lite tips betr. i första hand elementbyte på ett par gamla OA-5. Lite osäker på om det är typ 1 el. typ 2 jag har nere i garaget. (Fick dessa för länge sedan av en bekant som lyckades med konststycket att vända ut och in på samtliga element).
Vidare är jag osäker på om det är ekonomiskt försvarbart att byta elementen på dessa gamla högtalare, samt om det är ett avancerat ingrepp med injustering av diskanterna.
Måste säga att jag även blev "lite" sugen på att lägga pengarna på ett par OA-58, el. OA-60.
Dessutom om man läser här på hemsidan får man uppfattningen att just OA-5 inte är en alldeles lyckad konstruktion.
Hur som helst har farsan ett par OA-5 som jag lyssnat mycket på genom åren och min uppfattning är att de låter mycket bra.
Så frågan är om man för nån tusenlapp el. två kan byta samtliga element i ett OA-5 högtalarpar och därmed få tillgång till ett par första carlsson-högtalare på ett billigt sätt...?
//Joakim