Varför låsning?

Här sparas riktigt gamla och inaktuella inlägg som endast bevaras ur "historiesyfte". Observera att inlägg i denna kategori inte dyker upp i sökfunktionen.
Here we archive really old posts - they are only stored for historical purposes. Please note that posts in this category will not show up while searching.
User avatar
Jonathan
Webmaster
Webmaster
Posts: 543
Joined: Sun 15 Dec 2002, 17:45
Location: Stockholm
Contact:

Post by Jonathan »

nagref wrote:Faktiskt.se har tidigare kört backup på en privat server (som sagt så är databasen bara runt 300MB till skillnad från era 21GB) vilket är helt ok med tanke på att man kanske inte kräver 100% av backupen alla dagar vilket man kräver av servern.
Privat server? Vi har en server, och det är ju meningslöst att spara en kopia på en backup på samma hårddisk som man försöker skydda sig emot.

Och du missförstod - vår databas är på 40MB (forumets), 7MB (lts) och 2,8 MB (sajtens). En databas innehåller ju bara all textinformation om inlägg, texter till sajtens sidor med mera.
De 22,7GB jag pratade om är det totala utrymmet vi tar upp på hårddisken. Detta inkluderar alla installerade program, loggar, filer, osv.
Som ett annat exempel kan nämnas att de bilagor folk gjort till sina inlägg på detta forum tar upp totalt 129.72 MB.
Jonathan Gulbrandsen - Webmaster
The Rules | Asking Questions The Smart Way
"There are two ways to write error-free code. Only the third one works."
"Deliver yesterday, code today, think tomorrow."
User avatar
nagref
(330+ posts)
(330+ posts)
Posts: 342
Joined: Mon 17 Mar 2003, 23:47
Location: Christianstad/Scania

Post by nagref »

Aha!

Med privat server menar jag att vår server backupades en tid mot en privatägd server i Gbg. Nu har vi en egen backupserver.

Backup av program behövs ju inte för de kan man ju alltid återställa ändå men användardata är det värre med. Backup kan säkert Snoopy bistå med om han fortfarande är sugen på att bidra men annars kan vi låna ut 500MB till det. Vår slöa men lågbelastade server ;) ligger hos Exeo i Motala.

Backupen kan köras via en bat-fil.
User avatar
Jonathan
Webmaster
Webmaster
Posts: 543
Joined: Sun 15 Dec 2002, 17:45
Location: Stockholm
Contact:

Post by Jonathan »

nagref wrote:Aha!

Med privat server menar jag att vår server backupades en tid mot en privatägd server i Gbg. Nu har vi en egen backupserver.

Backup av program behövs ju inte för de kan man ju alltid återställa ändå men användardata är det värre med. Backup kan säkert Snoopy bistå med om han fortfarande är sugen på att bidra men annars kan vi låna ut 500MB till det. Vår slöa men lågbelastade server ;) ligger hos Exeo i Motala.

Backupen kan köras via en bat-fil.
Intressant!

Nej, precis, backup på program behövs inte, det är MySQL-dumparna jag vill ha backup på + filerna i själva webbplatsens rootkatalog.
Och kanske några inställningsfiler.

Jag återkommer dock ang. ditt erbjudande om backup... har en pågående diskussion med en person på mailen som lagt fram en del intressanta lösningar och som möjligen kommer lösa alla våra problem. För tidigt att säga något definitvt än, får se hur det utvecklar sig. :) Men det verkar helt klart intressant.
Jonathan Gulbrandsen - Webmaster
The Rules | Asking Questions The Smart Way
"There are two ways to write error-free code. Only the third one works."
"Deliver yesterday, code today, think tomorrow."
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 10 guests