Ang Carlsson-wiki

Här sparas riktigt gamla och inaktuella inlägg som endast bevaras ur "historiesyfte". Observera att inlägg i denna kategori inte dyker upp i sökfunktionen.
Here we archive really old posts - they are only stored for historical purposes. Please note that posts in this category will not show up while searching.
Post Reply
User avatar
Vee-Eight
(125+ posts)
(125+ posts)
Posts: 134
Joined: Mon 16 Dec 2002, 21:17
Location: Trollhättan
Contact:

Ang Carlsson-wiki

Post by Vee-Eight »

Har lite funderingar om denna carlssonwiki. Vill absolut inte låta dyster och pessimistisk; men hur skall den kunna fungera med ett sådant litet pytteämne som Carlsson? Idén med en wikipedia är att den skall täcka ett relativt ogreppbart område så att det alltid skrivs artiklar. Görs inte det så är wikin i princip död, och jag tycker till och med att "hifi" är för smalt ämne att starta en Wiki runt. En annan reflektion är om informationen verkligen är fri på en carlssonwiki, med tanke på att beskrivningar på omkantningar har censurerats, och det har funnits åsikter om Y-moddning på andra forum får publiceras, från SSC/Carlssonplanet.

Kommer wikin bli långlivad?

Dessa var mina synpunkter, vill gärna få igång en debatt i ämnet.
- Carlsson Illuminati -
Maior e longinquo reverentia.
Admin http://www.Faktiskt.se
lennart
(125+ posts)
(125+ posts)
Posts: 140
Joined: Mon 16 Dec 2002, 22:14
Location: Stockholm

Post by lennart »

Nu blir jag nyfiken! :)
Varifrån kommer det att någon vill starta en Carlsson-wiki?
Kan du ge lite bakgrundsinfo om detta? Jag har nog missat nåt... :(
Allt som inte låter bra låter dåligt...
User avatar
Vee-Eight
(125+ posts)
(125+ posts)
Posts: 134
Joined: Mon 16 Dec 2002, 21:17
Location: Trollhättan
Contact:

Post by Vee-Eight »

- Carlsson Illuminati -
Maior e longinquo reverentia.
Admin http://www.Faktiskt.se
lennart
(125+ posts)
(125+ posts)
Posts: 140
Joined: Mon 16 Dec 2002, 22:14
Location: Stockholm

Post by lennart »

Vee-Eight:

Tack!
Allt som inte låter bra låter dåligt...
User avatar
Jonathan
Webmaster
Webmaster
Posts: 543
Joined: Sun 15 Dec 2002, 17:45
Location: Stockholm
Contact:

Post by Jonathan »

Wikipedia är inte samma sak som wiki. Iden med Wikipedia är, som du säger "den skall täcka ett relativt ogreppbart område så att det alltid skrivs artiklar". Men detta är inte Wikipedia. Du måste skilja på Wikipedia och andra wikis. Återigen. Wikipedia är INTE = wiki. Wikipedia är EN wiki, men det är ju inte samma sak. Wiki är som namnet forum. Det finns många forum på nätet, med stora ämnesomfattningar och mindre.

Wikipedia vill fungera som ett uppslagsverk. Ta en titt på
http://sv.wikipedia.org/wiki/Wikipedia: ... te_%C3%A4r
för att första vad jag menar.

Så här står det:
Ingen total samling information

Wikipedia är inriktat på teoretisk kunskap med någon mån av beständighet. Praktisk eller föränderlig information passar bäst i andra wikiprojekt än Wikipedia.
[redigera]

Ingen bruksanvisning eller användarguide

En artikel är avsedd att ge övergripande information om sitt ämne. De är inte tänkta att ersätta instruktionsböcker eller manualer. Instruktionsböcker och manualer har vi i vårt systerprojekt Wikibooks.
Här kommer Carlsson-wikin in. Som ett supplement till Wikipedia.
Och om du tar dig en titt på nätet så lär du hitta många många wikis om de allra minsta ämnen. ;-)

Men jag tvingar inte någon att använda den. Den finns där. Låt bli den om du vill. :) Angående om den blir långlivad eller inte vet jag inte, men jag tänker inte ta bort den... då får den väl ligga där. :)

Är på jobbet nu, kan försöka skriva lite mer om detta senare ikväll.
Jonathan Gulbrandsen - Webmaster
The Rules | Asking Questions The Smart Way
"There are two ways to write error-free code. Only the third one works."
"Deliver yesterday, code today, think tomorrow."
User avatar
Vee-Eight
(125+ posts)
(125+ posts)
Posts: 134
Joined: Mon 16 Dec 2002, 21:17
Location: Trollhättan
Contact:

Post by Vee-Eight »

Om jag skall låta bli wikin eller inte är naturligtvis inte alls frågan. Anledningen till mitt höjande av ögonbryn var hur informationen som skrivs i denna carlssonwiki kommer att behandlas av just Carlssonplanet/SSC, speciellt med tanke på hur viss information behandlats innan.

DET är den springande punkten.
- Carlsson Illuminati -
Maior e longinquo reverentia.
Admin http://www.Faktiskt.se
User avatar
Jonathan
Webmaster
Webmaster
Posts: 543
Joined: Sun 15 Dec 2002, 17:45
Location: Stockholm
Contact:

Post by Jonathan »

Nu är jag hemma och har lite mer tid.

Jag vill inte säga någonting som jag sedan får äta upp... så jag får vara lite försiktig nu. Det finns mycket här jag inte förstår mig på, när det gäller publikation av olika saker, men i alla fall...
Min personliga åsikt är att vi inte ska utföra någon som helst censur på denna del av CarlssonPlanet (egentligen vill jag väl inte ha någon censur någonstans... men det är en annan historia). Det är hela poängen och idelogin med wikis. En wiki ska inte ägas av NÅGON, och ALLA ska ha LIKA mycket rätt till all text. DOCK kan vi inte förhindra att informationen tas bort av andra. Poängen med en wiki är ju att alla har lika makt och får ta bort och lägga till som de vill.

De enda tillfällen jag kan tänka mig stänga av någon från wikin för vandalism är om det är någon som har självklar uppsikt att förstöra, t.ex. tar bort hela artiklar eller bara skriver dumheter. Att ta bort en del i en text kan dock inte räknas som vandalism.

En annan sak som förhindrar publicering av sånt som vissa kanske inte vill se publicerat är copyrightlagarna. Det är givetvis inte tillåtet att utan tillåtelse infoga information på wikin som är copyrightskyddad av någon annan.
Det står klart och tydligt både vid redigering av en sida och även i licensen som all text på wikin släpps under (Wikipedia använder sig av samma), GNU Free Documentation License:
Du lovar oss också att du skrev texten själv, eller kopierade från kulturellt allmängods som inte skyddas av upphovsrätt, eller liknande källor. LÄGG INTE UT UPPHOVSRÄTTSSKYDDAT MATERIAL HÄR UTAN TILLÅTELSE!

@Lennart: Jag vet att inte många läser mina inlägg i nyheter-forumet, men just av sådana här skäl kanske det är bra om folk gör det? ;-)
Jonathan Gulbrandsen - Webmaster
The Rules | Asking Questions The Smart Way
"There are two ways to write error-free code. Only the third one works."
"Deliver yesterday, code today, think tomorrow."
User avatar
Jonathan
Webmaster
Webmaster
Posts: 543
Joined: Sun 15 Dec 2002, 17:45
Location: Stockholm
Contact:

Post by Jonathan »

Det verkar som om du fick rätt Vee-Eight. ;-)

Den har inte använts en enda gång under denna period, och idag stängde jag den. Det för att undvika förvirring hos de som kanske kommer in direkt på wikin via Google eller liknande, och missar resten av CarlssonPlanet.
Jonathan Gulbrandsen - Webmaster
The Rules | Asking Questions The Smart Way
"There are two ways to write error-free code. Only the third one works."
"Deliver yesterday, code today, think tomorrow."
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest