Renovering av 8542 basar

För er som vill modda och renovera på egen hand.
For those of you who whish to mod and renovate by yourself.
Post Reply
MickeE
(15+ posts)
(15+ posts)

Renovering av 8542 basar

Post by MickeE »

Hejsan!

Har plockat ur mina orignal basar ut 52:orna, försökte se om de var fräsha, men är nog en bedömingfråga, tänkte nämligen bygga subb stöd av dem, eller köpa ett par TB 8" basar att bygga subbar av, blir ungefär samma pris att renovera som att köpa nya ~500:- st.

Så kan någon kunnig kolla in dessa bilder och säga om det är någon ide att kanta om eller är det tippen som gäller?

Tack på förhand
Micke
Attachments
Har för dåligt ljus tydligen, gick inte att få mer skärpa, tycker dock de ser ut att "hänga" mer i verkligheten
Har för dåligt ljus tydligen, gick inte att få mer skärpa, tycker dock de ser ut att "hänga" mer i verkligheten
oa52 016s.jpg (76.97 KiB) Viewed 3954 times
Samma här...
Samma här...
oa52 017s.jpg (79.44 KiB) Viewed 3954 times
Copland 266 > ARC LS2B MKII > ARC Classic 60 > Carlsson OA52.3
Stefan Björklund
(1235+ posts)
(1235+ posts)

Post by Stefan Björklund »

Dessa går säkert utmärkt att renovera...

spider på 8545 är mjukare än på t ex SC165 och beter sig inte lika dumt åt om den skulle hänga en aning.
Att renovera dessa kostar bara typ 150 kr st om du gör det själv.

Se till att lossa dustcap så att du har mjlighet att shimsa talspolegapet då du kantar om. Du kan lösa limmet som dustcap sitter med m h a förtunning...

Mvh

/Stefan
CarlssonPlanet Moderator Team Leader

Spelar på Larsen och Carlsson
MickeE
(15+ posts)
(15+ posts)

Post by MickeE »

Okaj, det gör alltså inte så mycket att det hänger lite sas.

Tänkte ha 2 basmoduler, med en bas i varje, och sen nått hypex till vardera, funkar det eller ska man helst ha 2st i samma låda?

Får man dessutom be om ett lådförslag? :wink:

MVH Micke
Stefan Björklund
(1235+ posts)
(1235+ posts)

Det går bra att bygga 2 lådor med en i varje...

När det gäller lådförslag vill jag veta hur ditt rum ser ut...
- kan du placera baslådorna i rummets hörn och ända vara ganska nära dina 51:or /52:or?

Hörnplacering ger otvivelaktigt stora fördelar m a p lägre dist och ljudtryckskapacitet, speciellt om du ämnar bara använda 2 element till basen.

Mvh

Stefan

MickeE
(15+ posts)
(15+ posts)

Post by MickeE »

http://www.minhembio.com/zputnic

lite gamla bilder, men samma rum, hörnplacering är helt klart möjlig.

Men nu är det så att jag tänkte ha med mig basarna när jag flyttar sen, o då ser nog inte rummetr likadant ut :wink:

Hade även en liten fundering med att ha 52:an ståendes på basmodulen med SDfötterna emellan, så man dels får upp 52.an lite samtidigt som de får samma "fotavtryck".

Går det inte att få in dem i hörnen går det ju alltid att möblera om eller hur :D

MVH Micke
Stefan Björklund
(1235+ posts)
(1235+ posts)

Att sätta basmodulerna som stativ under 52 eller 51 går bra men då utnyttjar du inte möjligheterna maximalt...

OA52 med "stativ låda":
Om du delar dem emellan vid tex 80 Hz har du eg. skapat en trevägare där du drar nytta av att 52'ans element inte behöver spela den lägsta basen vilket får till följd att du får ett renare ljud, mindre intermodulationsdistortion, mindre belastning på dennes förstärkare etc.

Eftersom den nya basldan har ungefär samma förutsättningar som OA52'an hade då den stod på golvet måste du avstämma lådan på ungefär samma sätt vilket innebär att du inte vinner så mycket i basområdet. (samma här naturligtvis att basens förstärkare får det lite trevligare då den bara speler bas.)
Tyvärr är det oxå så att en ensam omkantad 8542 inte är lika bra i basområdet som en 8545.

Summa summarum kan det bli så att du faktiskt förlorar lite i kvalité/kvantitet m a p basåtergivningen men vinner ett renare mer oansträngt ljud upptill med denna lösning.

Ställer du däremot lådan i hörnet drar du nytta av den extra rumsförstärkning som detta ger.
Detta innebär att du kan avstämma lådan vid en lägre frekvens och faktiskt få en utsträckning av basen längre ner i frekvens samtidigt som hörnets förstärkning gör att elementet får det lite lite lugnare i sin arbetsbelastning och skillnaden mot ett 8545 element blir mindre påtaglig

Mvh

/Stefan

MickeE
(15+ posts)
(15+ posts)

Post by MickeE »

Hehe, alltid alla dessa val :)

Har ju fars gamla Audio Pro med dubbla 6.5" element i som subb nu, tycker den spelar nästan för mycke bas utan att man ställer på den allt för hårt.

Tänkte mig något liknande arrangemang fast med lite finare(?) basar för högre kvalite.

Varför jag skulle vilja ha 2 baslådor är mest för att det skulle kunna bli snyggare 8)

Men det är väl aldrig så lätt som man hoppas på? =)

MVH Micke
Stefan Björklund
(1235+ posts)
(1235+ posts)

OA 52 har som den är en ovanligt välartikulerad och bra basåtrergivning som går anständigt djupt ner i frekvens....

Alla basmodulslösningar tillsammans med dessa (i alla fall i Hifi/musik-sammanhang) bör endast syfta till att sträcka ut återgivningen neråt i frekvens samt att förbättra förmågan att hantera stor dynamik utan att dista. inte på något sätt påverka tonkurvan över typ 35 Hz.

Till bio kan man däremot fläska på lite för effekternas skull :D

Mvh

Stefan

Stefan Björklund
(1235+ posts)
(1235+ posts)

Dynamik är skoj!!!

Jag kör ju själv med OA51 och baslådor med moddade 8542:or, 4 element totalt.
Delar vid 80 Hz.

Jag skulle uppskatta att jag kan spela drygt 10dB högre med detta system än med ett par ensamma OA51.3, utan att öka total distortion och så.

10 dB är ganska mycket det... typ dubbelt så högt.

Nya baslådor är oxå på G med 16st 8542 totalt, drivet av 2x750W, men då blir det nog 51'and bas eller diskant och deras förstärkarsteg som kommer att sätta gränsen för hur högt det går att spela.

MickeE
(15+ posts)
(15+ posts)

Post by MickeE »

Ja det var väl tänkt mest för att få lite mer ös i bastunga skivor typ Tool eller U2 =)
Post Reply