ni som gjort skumkantsbytte av fynda.se´s slavbas se hit!

För er som vill modda och renovera på egen hand.
For those of you who whish to mod and renovate by yourself.
Ivil
(105+ posts)
(105+ posts)

ni som gjort skumkantsbytte av fynda.se´s slavbas se hit!

Post by Ivil »

Hej!
Hur har ni som bytt skumkanter från fynda.se´s slavbas gjort? (Har ej fått hem kanterna än, men vill vara klar med tillvägagångssättet...)
hur lossar man "konen?" från skumkanten? (slavbasen)
Sedan är ena högtalarens dammskydd trasigt/ihoptryckt. På denna högtalare så förstår jag att det är lika lätt att göra en shimsning (stavning) då jag får byta dammkåpa, men på den "hela" måste jag ta ta lös dammkåpan där också eller kan man fuska? :D
kvaal
(105+ posts)
(105+ posts)

Post by kvaal »

For fremgangsmåte se: decware.com

:)
OA 4 mk 2, OD 11, OA 12, OA 50.
Verden går videre, den har ikke noe annet sted å gå.
Pellen
(20+ posts)
(20+ posts)

Re: ni som gjort skumkantsbytte av fynda.se´s slavbas se hit

Post by Pellen »

Ivil wrote:Hej!
Hur har ni som bytt skumkanter från fynda.se´s slavbas gjort? (Har ej fått hem kanterna än, men vill vara klar med tillvägagångssättet...)
hur lossar man "konen?" från skumkanten? (slavbasen)
Sedan är ena högtalarens dammskydd trasigt/ihoptryckt. På denna högtalare så förstår jag att det är lika lätt att göra en shimsning (stavning) då jag får byta dammkåpa, men på den "hela" måste jag ta ta lös dammkåpan där också eller kan man fuska? :D
Stefan har gjort en bra guide:
http://www.carlssonplanet.com/forum/vie ... php?t=1459

För att få loss konen från kanten skär du med vass skalpell så att 5mm av konen blir kvar på kanten. Det är ingen idé att försöka ta bort 100% av konen från kanten, det är lätt att kanten går sönder.

Hoppa inte över shimsningen.
OA51.3 OD11.2 OA12.2 OA14.2 OA116.1
Ivil
(105+ posts)
(105+ posts)

Post by Ivil »

hur skulle ni gjort med resten av bytet? shimsa (stavning) den med trasig dammskydd och fuska den andra?
Pellen
(20+ posts)
(20+ posts)

Post by Pellen »

Ivil wrote:hur skulle ni gjort med resten av bytet? shimsa (stavning) den med trasig dammskydd och fuska den andra?
Shimsa båda två. Det är så mycket enklare att undvika skrap om man shimsar.. Jag har testat. :lol:
Du vinner ingenting på att fuska.

Glömde säga det: Det kan vara så att du behöver klippa av en millimeter eller två på ytterkanten på skumkanten (Gäller endast slavbas). Annars kan det vara svårt att passa in skumkanten innanför plåtkanten i korgen när du shimsar. Hmm.. Börja med att limma innerkanten på konen så ser du säkert vad jag menar.
Ivil
(105+ posts)
(105+ posts)

Post by Ivil »

för att lossa dammskyddet är thinner i hyffsad riklig mängd (såg på bilden att pendel avändes) +tålamod vad som krävs? Eller är det något annat lösningsmedel som gäller?
Pellen
(20+ posts)
(20+ posts)

Post by Pellen »

Thinner eller aceton och en del tålamod funkar fint. :)

Ytterligare en tanke:
När man limmar den yttre kanten kan det vara bra om man limmar lite vått. Alltså så att man kan justera lite om det skulle behövas.
När man har limmat den yttre kanten tar man bort shimsningen och trycker lite på konen klockan 12, 3, 6 och 9 för att se om det skrapar någonstans.
Om det skrapar kan man försöka skjuta lite på skumkanten tills det är tyst.
Om det skrapar när du trycker vid klockan 6, så ska hela skumkanten flyttas mot kl 12. Det är bara att lägga tummarna emot skumkanten och trycka lite försiktigt.
Ivil
(105+ posts)
(105+ posts)

Post by Ivil »

har jag förstått det rätt att jag ger elementet 1.5v likspänning så att konen kommer ut, shimsar (fortfarnade 1.5v på när jag limmar innerkant). och limmar rikligt på ytterkanten, tar bort shimsningen och spänningen och provar och trycker som du beskrev?

Tack för alla svar!
/Andreas
-distortion-
(515+ posts)
(515+ posts)

Post by -distortion- »

Det blir utmärkt!
piP frampå
OA14 där bak
Ivil
(105+ posts)
(105+ posts)