Fanera OA50

För er som vill modda och renovera på egen hand.
For those of you who whish to mod and renovate by yourself.
Post Reply
Lotus
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 5
Joined: Mon 03 Apr 2006, 20:19

Fanera OA50

Post by Lotus »

Hej, är ny på detta trevliga forum.
Så jag tänkte fråga lite om fanering av ett par OA50.

Det är så att jag har ett par svarta(vinyl) från början av 80-talet. Basarna har rasat så jag har tänkt att uppgradera dem till OA50.3. Men pga. att elementsituationen är som den är, så funderar jag på att fanera om lådorna medan jag väntar på att de nya basarna ska börja levereras.

Så till min fråga, är detta svårt? Hur sitter vinylen fast idag, är den svår att ta bort? Någon som gjort detta och har några bra tips.

Mvh

Dan
lemmts
(90+ posts)
(90+ posts)
Posts: 99
Joined: Sun 23 Mar 2003, 19:00

Post by lemmts »

Ser med spänning fram mot fortsättningen, eftersom jag går i liknande tankar./Lasse
Dynamic
(285+ posts)
(285+ posts)
Posts: 292
Joined: Wed 24 Nov 2004, 14:31

Re: Fanera OA50

Post by Dynamic »

Lotus wrote:
Så till min fråga, är detta svårt? Hur sitter vinylen fast idag, är den svår att ta bort? Någon som gjort detta och har några bra tips.

Mvh

Dan
plastfaneren brukar nästan ramla av själv på oa50 så den är nog lätt att ta av.

Ett billigare sätt att uppgradera är att renovera basarna och bara köpa diskanter+filter.
Jag tycker inte det är spec stor skillnad på serie 3 och serie4/b65 basarna, iaf inte den "nyare" serie 3´an med samma korg som serie 4, om den nya b65´an inte blir mycket bättre än den förra vill säga.
Tyko
(285+ posts)
(285+ posts)
Posts: 306
Joined: Wed 12 Mar 2003, 09:52

Post by Tyko »

Du tar förmodligen lättast bort det gamla faneret genom att stryka med ett varmt strykjärn (60 grader tror jag men pröva dig fram) på det gamla faneret så att limmet smälter. Sedan drar du lätt bort faneret och kan efteråt slipa bort de avsvalnade limrester som finns kvar.
http://www.runessonguitars.com

Mina högtalare:
OA52.3 (bokfaner)+Sentec pa9 & Sc9, Thorens TD145, Pioneer dv-757
OD11 jakaranda (uppgrad enl CP)+ Denon m33
Lotus
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 5
Joined: Mon 03 Apr 2006, 20:19

Post by Lotus »

Tack för era inlägg!
Strykgärnstipset låter utmärkt, jag får se när jag hinner testa. Måste bestämma vilket träslag jag ska ha på faneren också. Lutar nog åt valnöt eller körsbär, inspirerad av denna sida :) .
Vad bör man använda för lim till faneren? Visst borde vanligt vitt trälim fungera, eller finns det speciella fanerlim?
En sak till, anslutningsterminalerna på OA50 är ju två "bananhål", hur såg anslutningen ut på ett par OA50.2 från fabrik? Jag har hört nått om att anslutningarna flyttat upp till filteret på nyare modeller, stämmer det?

/D
Conny
(105+ posts)
(105+ posts)
Posts: 115
Joined: Wed 17 Mar 2004, 11:23
Location: Ekerö

Post by Conny »

Lotus wrote: En sak till, anslutningsterminalerna på OA50 är ju två "bananhål", hur såg anslutningen ut på ett par OA50.2 från fabrik? Jag har hört nått om att anslutningarna flyttat upp till filteret på nyare modeller, stämmer det?

/D
De är två "bananhål" monterade direkt på kretskortet för filtret.

Conny
Mina Carlsson:
OA 50.2 Svarta
OA14.3Y Svart faner (med B65oa II)
OA12 Svarta
OA12 Teak? (Basar renoverade med gummikant)
OD11 Svart faner (Snikmodellen, renoveringsobjekt)
Tyko
(285+ posts)
(285+ posts)
Posts: 306
Joined: Wed 12 Mar 2003, 09:52

Post by Tyko »

Vanligt vitlim funkar bra på stora plana ytor fast du får lägga något som pressar (eller spänna ner med tvingar) ner hela fanerbiten du limmar. Du kan också välja att dela faneret och limma mindre remsor. Då kan du även använda kontaktlim. Om du använder kontaklim är en brödkavel bra att rulla med för att pressa ut all luft.
http://www.runessonguitars.com

Mina högtalare:
OA52.3 (bokfaner)+Sentec pa9 & Sc9, Thorens TD145, Pioneer dv-757
OD11 jakaranda (uppgrad enl CP)+ Denon m33
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest