Delningsfiltret till OA-116...
-
ossint
- (125+ posts)

Delningsfiltret till OA-116...
Hej allihop,
Jag har en fråga som berör OA-116. Är det någon som har ett schema över delningsfiltret. Jag har nämligen en liten underlighet i mina ex. Över baselementet, det i botten, så sitter det ett motstånd av typen trådlindat, 15 ohm och effekt mer än 10W. Verkar lite underligt tycker jag.
Fråga skall motståndet verkligen sitta där? Eller är det någon som varit och moddat i mina lådor..
Jag har en fråga som berör OA-116. Är det någon som har ett schema över delningsfiltret. Jag har nämligen en liten underlighet i mina ex. Över baselementet, det i botten, så sitter det ett motstånd av typen trådlindat, 15 ohm och effekt mer än 10W. Verkar lite underligt tycker jag.
Fråga skall motståndet verkligen sitta där? Eller är det någon som varit och moddat i mina lådor..
Med vänliga hälsningar,
Peter
Peter
Delningsfilter OA116
Hej!
Jag har nyss tagit isär mina OA116 för modifiering. Passade på att rita av kopplingsschema för filtret. När jag kommer hem från jobbet idag ska jag lägga upp schemat.
Jag kan redan nu säga att det inte är samma lösning som det schema som finns under fliken album. Schemat i album ser mer ut som en modifiering, kan det vara modifieringen man får köpa? Någon som har en kommentar till det?
Jag har nyss tagit isär mina OA116 för modifiering. Passade på att rita av kopplingsschema för filtret. När jag kommer hem från jobbet idag ska jag lägga upp schemat.
Jag kan redan nu säga att det inte är samma lösning som det schema som finns under fliken album. Schemat i album ser mer ut som en modifiering, kan det vara modifieringen man får köpa? Någon som har en kommentar till det?
-
Rolf Zetterberg
- (150+ posts)

Som jag ser det så finns det väl bara tre anledningar till att man sätter ett motstånd över basen
Linearisera impedanspuckeln(jämnare impedans)
Kompensera för ett aningen för effektivt element
Ett element finns bara i ett visst ohmtal
Det finns ett bra exempel på det här och det är Dahlquist DQ10.
schema på xover:
http://www.classicspeakerpages.net/dc/u ... es/205.jpg
Linearisera impedanspuckeln(jämnare impedans)
Kompensera för ett aningen för effektivt element
Ett element finns bara i ett visst ohmtal
Det finns ett bra exempel på det här och det är Dahlquist DQ10.
schema på xover:
http://www.classicspeakerpages.net/dc/u ... es/205.jpg
Hej!
Svaret på dina frågor är följande:
Någon har moddat dina lådor.
Anledningen torde vara att vederbörande inte fick tag på ett originalelement på 5,3 ohm utan ett på 8ohm. Om man parallellkopplar 8 ohm med 15 ohm blir summan 5,22 ohm vilket är mycket nära 5,3 ohm. Då förändras inte delningsfrekvensen för basen. Men verkningsgraden sjunker eftersom lite av effekten går igenom motståndet. Om du ohmmäter baselementet och resultatet blir ungefär 6 ohm är det ett 8 ohms bas. I mitt filter finns det inget motstånd och ska heller inte vara på denna modell. Om du vill byta ut basen till en annan 8 ohm eftersom det inte finns nya 5,3 ohm att köpa se till att verkningsgraden är högre än original eftersom effekt bränns i motståndet.
MVH Luga
Svaret på dina frågor är följande:
Någon har moddat dina lådor.
Anledningen torde vara att vederbörande inte fick tag på ett originalelement på 5,3 ohm utan ett på 8ohm. Om man parallellkopplar 8 ohm med 15 ohm blir summan 5,22 ohm vilket är mycket nära 5,3 ohm. Då förändras inte delningsfrekvensen för basen. Men verkningsgraden sjunker eftersom lite av effekten går igenom motståndet. Om du ohmmäter baselementet och resultatet blir ungefär 6 ohm är det ett 8 ohms bas. I mitt filter finns det inget motstånd och ska heller inte vara på denna modell. Om du vill byta ut basen till en annan 8 ohm eftersom det inte finns nya 5,3 ohm att köpa se till att verkningsgraden är högre än original eftersom effekt bränns i motståndet.
MVH Luga
Bara för att krångla till det lite....var det inte så att den nya basen bara skulle göras i 8 Ohms variant och SSC skulle ha en filtermodd så att man kunde använda samma bas för alla applikationer i Carlssonhögtalare? Isåfall kanske du kan köpa bara den filtermodden av SSC?
http://www.runessonguitars.com
Mina högtalare:
OA52.3 (bokfaner)+Sentec pa9 & Sc9, Thorens TD145, Pioneer dv-757
OD11 jakaranda (uppgrad enl CP)+ Denon m33
Mina högtalare:
OA52.3 (bokfaner)+Sentec pa9 & Sc9, Thorens TD145, Pioneer dv-757
OD11 jakaranda (uppgrad enl CP)+ Denon m33