försteg, slutseg etc

Öppen kategori för diskussion av i princip vad som helst, så länge den håller sig till reglerna.
Open discussion about almost anything, as long as it stays within the rules.
Post Reply
User avatar
lupo
(20+ posts)
(20+ posts)
Posts: 21
Joined: Tue 01 Mar 2005, 18:20
Location: northern europe

försteg, slutseg etc

Post by lupo »

Jag har senaste året upptäckt vilka enorm fina saker man kan köpa billigt begagnat på nätet. Nu undrar jag om någon på detta forumret skulle ha lust att ge en enkel förklaring varför man skall ha det ena eller andra. För mig låter det som man skall ha både försteg och slutsteg. Kan någon reda ut begreppet för en som precis vet skillnaden mellan receiver , radio och förstärkare.
Just nu lyssnar jag på mozartkanalen via dator, denon pma 925r och ett par 2212 som jag köpte i somras. Låter utmärkt frånsett ett visst litet diskantkvitter som väl kommer från ljudkortet. Med tanke på lyssning via bredband skulle man också vilja veta lite om ljudkort och hifi.
Till sist kom jag apropå kvittret att tänka på hur mycket ens egna öron betyder för ljudupplevelsen. PÅ 60-talet lyssnade jag myckjet på en lp med överförda stenkakor inspelade akuctiskt i början på 20-talet. Louis Armstrong och Joe King Oliver. I början lätt alla instrument som någon slags ångvisslor men så småningom tyckte man sig höra betydligt bättre och kunde urskilja både Louis och King Olivers skilda kornettoner. Fantastisk musik så långt från hifi man kan tänka sig.
Ber i övr från början om ursäkt för ev felslag.
mvh Ulf
od11, oa12, oa5 kopia, oa5.2,oa14, oa 50, oa116 samt oa2212
12björn
Internationalization Team
Internationalization Team
Posts: 894
Joined: Tue 31 Dec 2002, 15:42
Location: Skarpnäck/Stockholm

Re: försteg, slutseg etc

Post by 12björn »

lupo wrote:Nu undrar jag om någon på detta forumret skulle ha lust att ge en enkel förklaring varför man skall ha det ena eller andra. För mig låter det som man skall ha både försteg och slutsteg. Kan någon reda ut begreppet för en som precis vet skillnaden mellan receiver , radio och förstärkare.
:roll: Frågan är naturligtvis inte enkel! :D

Fördelen med att ha saker i skilda lådor är att de stör varandra mindre och har egen strömförsörjning. Sedan är det ju stor skillnad beroende på vilken kvalitet olika komponenterna och själva bygget har. M a o ger prisnivån en indikation på hur mycket möda man lagt ner, vilket brukar återspeglas i ljudkvalitet. En integrerad förstärkare/reciever är inte självklart sämre än separeta enheter!

Integrerad förstärkare = försteg + slutsteg

Reciever = integrerad förstärkare +radio

Planeten rekommenderar en del elektronik, dvs sån't man lyssnat på och som man därigenom vet låter bra. Använd detta som referens! Til syvende og sidst är det Du och Dina öron som avgör vad som är bra och passar Dig.

Björn
...man går från oklarhet till oklarhet - det är det som kallas livet...
User avatar
Daniel
Valued Contributor
Posts: 234
Joined: Wed 04 Feb 2004, 16:04
Location: Stockholm

Re: försteg, slutseg etc

Post by Daniel »

lupo wrote:Just nu lyssnar jag på mozartkanalen via dator, denon pma 925r och ett par 2212 som jag köpte i somras. Låter utmärkt frånsett ett visst litet diskantkvitter som väl kommer från ljudkortet.
Mozartkanalen via webben sänds vad jag vet i ett format som heter Windows Media Audio, förkortat "WMA". Det är ett komprimerat format; som i runda slängar innehåller en tjugondel av den digitala ljudinformationen på en CD-skiva. Komprimering kan göras olika agressiv, och det är möjligt att skapa en ljudkvalité som ligger mycket nära originalet, men då ska man använda en lägre komprimeringsgrad än vad SR har på sin webb-radio, och helst också en annan komprimeringsstandard, som OGG, MPC eller t.o.m. MP3. Optimalt utförd ska processen spara de ljud ett normalt mänskligt öra upplever och skala bort resten.

Det är troligt att det diskantkvitter du hör helt enkelt är bieffekter från datakomprimeringen. Anledningen till att SR valt WMA och den relativt låga s.k. bithastigheten (64 kbit/s) är att även folk med litet långsammare uppkopplingar ska kunna lyssna på webbradio (WMA är något mer utrymmesekonomiskt än t.ex. den utbredda standarden MP3 just vid lägre bithastigheter).
Elektrofon Tonträff (vit)
OA-5K typ 1 (valnöt)
OA-6 typ 2 (teak)
OA-14 (svarta)
User avatar
lupo
(20+ posts)
(20+ posts)
Posts: 21
Joined: Tue 01 Mar 2005, 18:20
Location: northern europe

Post by lupo »

Nej diskantkvittret kom ifrån överföringskabeln från ljudk0ortet till förstärkaren. Sladden hade råkat komm för nära bildskärmskabeln. Jag skulle titta bakom förstärkaren och kom åt kabeln så att den låg mot bildskärmskabeln och då började det brumma. När jag fixade detta så försvann både brum och kvitter. Visserligen är ljudet från webradion kanske inte lioka bra som från vinyl och cd men när jag sitter vid datorn är det bra för min koncentration med en vacker ljudkuliss som jag både hör och avskärmar mig från omvärlden
mvh
od11, oa12, oa5 kopia, oa5.2,oa14, oa 50, oa116 samt oa2212
User avatar
Ragnwald
(200+ posts)
(200+ posts)
Posts: 215
Joined: Sun 02 Feb 2003, 10:56
Location: Gotland

Post by Ragnwald »

Man skulle väl enkelt kunna uttrycka det som så, att ju bättre strömförsörjningen är privat för varje delsteg destobättre för ljudstabiliteten (ljudkvaliten). Luddig bas är ett typiskt fenomen på billiga förstärkare och då kan det bero på instabilitet i ingångssteget.

Ex separata nätdelar (inkl trafo) för respektive: phonosteg,ingångssteg, splittsteg, drivsteg, digitaldel, radiodel, etc. Blir ju väldigt dyrt så där har tillverkarna sparat in många slantar åt konsumenterna, genom att enbart använda en trafo och spänningsreglera ut till alla enheter i varje aparat.

Det är ju just strömförsörjningen (och vettiga kretslösningar) av hifiaparater som skiljer highend från mainstream. Själva driv- och sluttransistorerna kostar ju inte spec mycket.

Trafos är stora, tunga och kostar pengar. :(
Den som vet mest, tror minst.
User avatar
lob
(125+ posts)
(125+ posts)
Posts: 144
Joined: Sun 05 Jan 2003, 18:59
Location: Bagarmossen

Post by lob »

Jag har senaste året upptäckt vilka enorm fina saker man kan köpa billigt begagnat på nätet
Prova denna fantastiska lilla plastförstärkare.
Låter helkt OK och driver det mesta och är billig ny 600:-
Kör den just nu mot mina OA2212 och den spelar med bra dynamik
och fin diskant ,helt otroligt.



http://www.t-amp.se/webshop/product_inf ... 1f99c06a5e


Lasse

edit 2006-03-14
Plinius M-16
Mcintosh MC275
B&O Beogram 8002
B&O Beogram 9000
Squezzebox
SlimDevices Transporter
Ino pip högtalare
12björn
Internationalization Team
Internationalization Team
Posts: 894
Joined: Tue 31 Dec 2002, 15:42
Location: Skarpnäck/Stockholm

Post by 12björn »

lob wrote:Prova denna fantastiska lilla plastförstärkare.
Låter helkt OK och driver det mesta och är billig ny 600:-
Kör den just nu mot mina OA2212 och den spelar med bra dynamik
och fin diskant ,helt otroligt.



http://www.t-amp.se/webshop/product_inf ... 1f99c06a5e


Lasse

edit 2006-03-14
Kan bara intyga att det Lasse säger är sant. :shock: :shock: :shock:

En klart omskakande upplevelse att höra Lasses 2212:or drivna av denna minimala plastiga sak ... allt fanns där ...

... OK då! Det saknades lite i det högsta registret, vilket märktes fr a på stråkar, men bara om man var på sitt kritiska humör 8) :wink:

Björn
...man går från oklarhet till oklarhet - det är det som kallas livet...
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests