Frågor från en nybörjare ang. oa58

Ställ frågor, diskutera och prata om Carlssonhögtalare och tillbehör.
Ask questions, discuss and talk about Carlsson loudspeakers and accessories.
Tomson
(10+ posts)
(10+ posts)
Posts: 12
Joined: Tue 10 Jan 2006, 16:29
Location: Umeå

Post by Tomson »

Idag när jag hämtade mina OA58 hos fraktbolaget så kändes det som julafton. Ivrigt kopplade jag ihop alla kablar och tryckte "on" på förstärkaren och cd-spelaren. Ljudet som strömmade ut ur högtalarna lät direkt mycket bra. Min äldsta dotter sa att det lät som en konsert i vardagsrummet, jag håller med henne och har svårt och se hur man ska kunna plugga eller göra någon annan nytta den närmaste tiden. När den här värsta nyförälskelsen lagt sig ska jag försöka ge en bättre bild av hur det egentligen låter.
Attachments
OA58.JPG
OA58.JPG (41.22 KiB) Viewed 1974 times
User avatar
petern
(90+ posts)
(90+ posts)
Posts: 99
Joined: Fri 02 Jan 2004, 13:53
Location: I skogen mellan Bagis-Skarpan

Post by petern »

Härligt, hoppas lyckan håller i sig. Hur ställde du upp lådorna?
Danne
(245+ posts)
(245+ posts)
Posts: 279
Joined: Sun 02 Mar 2003, 14:42
Location: Stockholm (Kungliga) Bagarmossen

Post by Danne »

:D Grattis.

Mkt trevlig högtalare o snygg me.
Det tar ett tag att spela in diskanten, men basen går på nån dag så det blir mkt trevligare senare.
En sa va nöjd!

OA 52.3 -- 12 OD 11.2
Audion Audion
Sentec sc9
Rega p2, Rb250, Ortofon mc15 super mk2, Clearaudio Smart phono.
Cyrus Discmaster+Dacmaster
_______________________________________
Testa gärna länken under.
http://www.plonke.se/
_______________________________________
Tomson
(10+ posts)
(10+ posts)
Posts: 12
Joined: Tue 10 Jan 2006, 16:29
Location: Umeå

Post by Tomson »

Nu har jag lyssnat på mina högtalare ett tag och konstaterat att jag är väldigt nöjd med mina högtalare. Jag är långt ifrån någon hifi-expert och har verkligen insett att ljud och musikupplevelser är något subtilt och svårdefinierat. Jag har dock svårt att tro att man för mindre summa pengar kan få mer välljud och mer musikupplevelser än vad dessa carlssonhögtalare erbjuder. I mitt vardagsrum och med min möblering så passar dessa högtare perfekt! Övre mellanregistret och diskanten är helt otrolig, detaljerad, naturlig och engagerande. Basen är ljup och blev tydligare och i mitt fall mycket bättre med en sats SD-fötter. Mina vinylplattor som legat i karantän ett att antal år har återuppstått med stor njutning och glädje. Peter Gabriel. Joni Mitchell och Miles Davis har aldrig låtit bättre tidigare. Och det är väl det det hela handlar om: att njuta till musik!
Det negativa är att jag insett att vissa inspelningar inte är riktigt bra och att man med högklassiga högtalare hör en väsentlig skillnad mellan olika inspelningar. Till de som står i valet och kvalet att köpa ett par nya högtalare så är mitt råd, som så många gånger förr, att lyssna och åter lyssna igen.
//
Tomson
ptrl
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 1
Joined: Sun 30 Apr 2006, 22:14

Post by ptrl »

Hej, ny på forumet.

Går själv och lurar på att köpa ett par 58or. Berätta gärna mer om hur du har upplevt dom, om ljudet förändrats när dom är inkörda, hur du har placerat dom mm.

Själva har jag en NAD 304 som står här och väntar, men den kanske är i klenaste laget? Är inte heller någon hifiexpert, så synpunkter på denna stärkare mottages tacksamt.

Mvh
Peter L
Tomson
(10+ posts)
(10+ posts)
Posts: 12
Joined: Tue 10 Jan 2006, 16:29
Location: Umeå

Post by Tomson »

Hej!
Högtalarna står ca 3 m från varandra. Den högra står nästan i ett hörn och har ca 35 cm till väggen, inte helt optimal placering men jag är mycket nöjd med hur det låter. Jag tycker att du ska låna hem och provlyssna på högtalarna i din miljö hemma. Lycka till!
12björn
Internationalization Team
Internationalization Team
Posts: 894
Joined: Tue 31 Dec 2002, 15:42
Location: Skarpnäck/Stockholm

Post by 12björn »

ptrl wrote:Går själv och lurar på att köpa ett par 58or. ... Själva har jag en NAD 304 som står här och väntar, men den kanske är i klenaste laget? Är inte heller någon hifiexpert, så synpunkter på denna stärkare mottages tacksamt.
Borde inte vara nå't problem; har inte uppfattat 58:orna som särskilt krävande.

Självklart blir det bättre med bättre elektronik. :wink:

Björn
...man går från oklarhet till oklarhet - det är det som kallas livet...
User avatar
LEXrasta
(75+ posts)
(75+ posts)
Posts: 83
Joined: Fri 19 Sep 2003, 21:08
Location: Oslo

Post by LEXrasta »

Jag tycker inte att Nad passar så bra ihop med oa58 har provat men det lät inte specielt bra. Det blev lite platt och livlöst,min Marantz från 1978 går bättre ihop med 58:orna..Nu mera kör jag primare rakt igenom det låter helt underbart.....
OA-60 spelar hos mig...!!
User avatar
s.b
(695+ posts)
(695+ posts)
Posts: 712
Joined: Sun 15 Dec 2002, 20:27
Location: wermdö

Post by s.b »

Rör ska det va!!

Image
Mina leksaker:
REGA Planar 3
Hegel Röst
2 stycken Audion Silvernight MKII/b 300B eller 2A3

Carlsson OA52.2
Carlsson OA51
Sonab OD11.senaste version
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests