Hur fastnade jag för Carlssonhögtalare?

Ställ frågor, diskutera och prata om Carlssonhögtalare och tillbehör.
Ask questions, discuss and talk about Carlsson loudspeakers and accessories.
Andreas N
Valued Contributor

Post by Andreas N »

Jag har hela min uppväxt lyssnat till min fars OA14 som jag sedan spelade sönder i tonåren när jag hade dem som monitorer i min lilla hemstudio. Tyvärr så är de fortfarande inte renoverade men jag ska fixa upp dem så föräldrarna har nåt ordentligt att spela med. På senare år så har jag återupptäckt dessa vackra och egensinniga högtalare och har ägt ett inte oansenligt antal. Just nu så står mina superfina renoverade OA12 för återgivningen och det kommer de nog att göra ett bra tag framöver.
Just nu:
OA14
V1
Popboxar

Tidigare:
OA12
OA52
P
(1+ posts)
(1+ posts)

Post by P »

Läste lite i historiken om kolboxen. Den första serien byggdas bl.a av en man som heter Martin Persson och han har gjort liknande högtalare.

Jag har länge varit med "minhembio.se" och läst ett antal inlägg om OA-högtalarna. Intresset är alltså väckt. Har aldrig hört talas om dessa skapelser innan men man blev ju lite fundersam nu.

I vintras var jag på en husvisning. Där, i källaren, stod ett par högtalare som såg lite lustiga ut. Basen var riktad uppåt och genom gallret kunde jag se 4 små diskanter som satt i varsitt hörn. Det stod MP på sidan.
Efter rundvandringen sa jag till säljarna att "oavsett om jag köper huset eller inte så vill jag köpa dessa högtalare". Följden blev det att jag köpte huset och fick högtalarna på köpet, eller var det tvärtom? :D

Så nu får jag vacket vänta 2 veckor till innan jag får tillgång till mitt nya hus och mina "nya" högtalare. Det ska bli roligt att provköra dessa. Trots att de inte är ett par "riktiga" Carlsson-högtalare.
Snacka går ju....
Martin Dellstig
Co-Editor
Co-Editor

Post by Martin Dellstig »

Hur jag fastnade?

Hade en kompis när jag var mindre vars pappa hade ett par konstiga högtalare med elementen riktade uppåt, ett stort och fyra små.
Dessa drevs med en rörförstärkare som jag tror var HK. Det lät i mina öron mycket bra.

Förstod sent om sider att detta var ett par OA5-II. Hittade ett par OA5-II i gulasidorna som jag köpte och fick hjälp av "Red." att fixa ett par nya 9710. Satte i dessa utan övriga åtgärder, ställde upp i gillestugan och lade på en CD med Dire Straits. Lät mycket bättre än de gamla harvarna som stod i gillestugan.

Därmed började karusellen, han som sålde OA5orna hade ett udda par OA5-I som jag samtidigt lade ett skambud på. Han ringde igen och sade att jag kunde få det andra "paret" också. De väntar på renovering.

Så fick jag nys på ett par OD11 som jag tänkte köpa och renovera för att ha i sovrummet. De väntar fortfarande på renovering. Han som sålde hade förresten ett par OA-14 också så jag köpte dem med, skall bara snyggas till lite...

Sen snubblade jag på ett par OA50, skall bara snyggas till lite...

Med alla dessa prjekt som ligger tror jag att detta är första gången jag ser fram mot vintern innan sommaren börjat!

Hälsningar

Martin
JTarnstrom
(10+ posts)
(10+ posts)

Re: Hur fastnade jag för Carlssonhögtalare?

Post by JTarnstrom »

Till skillnad från de flesta andra här har jag inga erfarenheter från förr av Carlsson-högtalare. Faktum är att jag inte hade hört några Carlsson-högtalare överhuvudtaget fram till i förrgår. Då kom jag nämligen över ett par OD11.3 i fint skick. Först och främst var det formatet som lockade eftersom jag behöver något till mitt arbetsrum. Det tog inte lång tid för mig att inse att jag hade hittat hem. Jag har sedan tidigare ett par Von Schweikert VR3, en utmärkt högtalare vars konstruktion verkar ha hämtat en del inspiration från Carlsson. Den är i viss mån rundstrålande och har ett ljud som jag verkligen gillar. Jag var därmed inte överraskad över att jag gillade de små OD11:orna. De saknar förvisso den bas som VR3:orna bjuder på och de har heller inte samma upplösning, och förmodligen orkar de inte med lika mycket heller, men OD11:orna gör vissa saker bättre än VR3:orna - helhetspresentationen av musiken. Vad som också är slående är hur mycket bättre OD11:orna funkar till tv:n. Center känns helt överflödigt. Nåväl, jag blev sugen på mer och idag inhandlade jag ett par nyrenoverade OA12:or. Vad ska jag säga? För mig känns ljudet bara rätt. Jag lyssnar inte på detaljer utan på musiken. Helheten går före delarna. Precis vad jag har letat efter. Ibland ser man inte träden... Lösningen fanns runt knuten. Att man kan få så mycket högtalare för pengarna är fantastiskt. Min budget sträcker sig till en hel del mer än vad Carlsson-burkar kostar men varför ska jag lägga mer. Nu tänker jag skaffa ytterliggare någon Carlsson-modell. Kanske en som måste renoveras. Vore kul att göra jobbet själv. Att Carlsson-högtalarna tillhör den svenska kulturhistorien gör inte saken sämre. På något sätt känns det som om ett par Lamino-fåtöljer ytterligare skulle förhöja lyssningsupplevelsen :)

Tärnström
Bill50x
(150+ posts)
(150+ posts)

Re: Hur fastnade jag för Carlssonhögtalare?

Post by Bill50x »

JTarnstrom wrote:På något sätt känns det som om ett par Lamino-fåtöljer ytterligare skulle förhöja lyssningsupplevelsen :)
Stilmässigt ja. Carlssonhögtalarna ger ingen lyssningströtthet, men det gör tyvärr Lamino. Har en sådan fåtölj själv och den är både snygg och känns bra att sitta i. I alla fall i 20-30 minuter sedan vill jag byta sittställning. Det går ju i en mer "normal" stol eller soffa men inte i Laminon. Så om jag räknar kronor per använd tid är det en av mina dyrare investeringar :-)

/ B
Post Reply