Avmagnetisering av tonhuvud

Om du har frågor eller vill prata om HiFi som inte är Carlsson eller Sonab, posta här. Detta inkluderar även hemmabio m.m.
If you have questions or want to talk about other HiFi, not related to Carlsson, post here.
Post Reply
Tyko
(285+ posts)
(285+ posts)
Posts: 306
Joined: Wed 12 Mar 2003, 09:52

Avmagnetisering av tonhuvud

Post by Tyko »

Hej!
Jag använder en Revox A-77 (mark3) som en del av min digital-analoga hybridstudio. Nu har jag införskaffat en avmagnetiseringsapparat på en loppis. Vet att man ska koppla in den i väggutaget och med den lilla vita pipen avmagnetisera tonhuvudena. Min frågan är om någon har mer erfarenhet av hur man på bästa sätt skall använda en sådan apparat? Ska man hålla den vita pipen kloss mot tonhuvudet eller en bit ifrån? Ska man föra pipen fram och tillbaka? Det finns en knapp på apparaten och en lampa som lyser när man trycker in knappen. Finns även en text som lyder: 2 min på - 5 min av. Vad menas med texten?

Många frågor, kanske någon av er minns hur man bäst tog hand om sina gamla analoga rullbandspelare med hjälp av denna avmagnetiseringsapparat.

Tack för all eventuell hjälp,
Tyko
http://www.runessonguitars.com

Mina högtalare:
OA52.3 (bokfaner)+Sentec pa9 & Sc9, Thorens TD145, Pioneer dv-757
OD11 jakaranda (uppgrad enl CP)+ Denon m33
Martin Dellstig
Co-Editor
Co-Editor
Posts: 1630
Joined: Thu 26 Dec 2002, 20:32
Location: Kungsängen

Post by Martin Dellstig »

Hej!

Rätta mig om jag har fel men håll spetsen vid tonhuvudet eller vad som nu skall avmagnetiseras, tryck in knappen och dra sakta bort spetsen.

TROR JAG, det var 20 år sedan jag körde en spolbandspelare...

Tiden är väl bara för att apparaten skall kallna imellan så den inte brinner upp....

Med vänlig hälsning

Martin
Jag vet inte, vet du?
12björn
Internationalization Team
Internationalization Team
Posts: 894
Joined: Tue 31 Dec 2002, 15:42
Location: Skarpnäck/Stockholm

Post by 12björn »

:D Har en sådan apparat! En defluxer! :D :D :D

Idén är att m h a ett starkt växelströmsfält som sakta försvagas ska tonhuvudet avmagneetiseras.

M a o man gör i stort sett som Martin D föreslår. Man ska börja "så nära som möjligt" med den vita spetsen, men helst inte vidröra tonhuvudet. Tryck in knappen så apparaten går igång. Sedan drar man långsamt bort ifrån tonhuvudet och stänger av apparaten. Tar ca 10 sek

(Processen ska helst göras när äkta hälfter/sambor/flickvänner inte är hemma, man får annars mycket beska kommentarer om hur tokig man är (som om hon inte redan visst att det var så!) :wink: :roll: )

Björn
...man går från oklarhet till oklarhet - det är det som kallas livet...
rylandes
(150+ posts)
(150+ posts)
Posts: 193
Joined: Tue 26 Aug 2003, 22:35
Location: Strängnäs

Post by rylandes »

Hej!

Har väl en något annorlunda minnesbild.

Följande gäller avmagnetisering av bildrör, tonhuvuden mm:

1. Aktivera avmagnetiseraren en bit (50-100 cm) ifrån tonhuvudet/bildröret.
2. För fram den till den nästan vidrör objektet.
3. För avmagnetiseraren med cirkulära rörelser över objektets yta utan att vidröra under 10-20 sekunder.
4. För sedan bort avmagnetiseraren ifrån objektet innan du stänger av den.

Allt detta för att undvika att start/stopppulsen ökar magnetismen.

Sten R
User avatar
Bo Sehlberg
Internationalization Team
Internationalization Team
Posts: 139
Joined: Mon 16 Dec 2002, 18:44
Location: Umeå

Post by Bo Sehlberg »

Håller med föregående talare, med det tillägget att man ska långsamt föra bort defluxern från tonhuvudet, så magnetfältet får klinga av sakta.
User avatar
OA51.0
(50+ posts)
(50+ posts)
Posts: 61
Joined: Fri 16 Jul 2004, 22:17
Location: Borggård

Post by OA51.0 »

Jag har tom bruksanvisningen kvar till min Ymp emag MkII.
Tekniska data: 220V 50Hz 20VA

Används max 2 min åt gången.

"emag" ger Er möjligheten att avmagnetisera tonhuvudena och bandförningsdetaljerna på Era bandspelare för att bibehålla bästa möjliga in- och avspelningskvaletet. För absolut bästa resultat bör avmagnitisering ske ungefär var 30:e speltimma. Vi uppmanar ER att innan Ni börjar avmagnetiseringen dra ur nätkontakten på de apparater, vars tonhuvuden, ska avmagnetiseras.
Sätt i nätsladden på "emag" i vägguttaget och den llla kontrollampan skall börja lysa, detta visar att "emag" är klar för användning. Sätt sedan spetsen på "emag" så nära den detalj på bandspelaren, som skall avmagnetiseras, ni kan komma utan att vidröra denna. Tryck sedan på kontakten och för sakta "emag" bort från detaljen tills avståndet är ungefär 30-40 cm. Släpp sedan strömbrytaren och avmagnetiseringen är klar. Fortsätt sedan, på samma sätt, med de övriga detaljerna på bandspelaren som skall avmagnetiseras. Detta förfaringssätt ger Er den effektivaste avmagnetiseringen.
Kom ihåg att inte släppa strömbrytaren då spetsen befinner sig i närheten av redan avmagnetiserade detaljer, då ett återflöde av megnetism kan ske om avståndet är för kort. detta återflöde gör då delarna återigen megnetiska och kan innebära att proceduren måste upprepas. OBS: tänk på att inte ha apparaten igång mer än 2 minuter åt gången.
Om kontrollampan skulle slockna under tider som ni använder "emag" innebär detta att den inbyggda värmesäkringen har brutit strömkretsen beroende på att apparaten blivit för varm. Ni behöver då endast vänta några minuter till "emag" har svalnat och kan sedan återigen använda apparaten. Denna säkring löser inte ut om Ni inte använder "emag" mer än 2 min. åt gången. denna tid är fullt tillräcklig för att göra en fullständig avmagnetisering.
Spetsen på "emag" är belaggd med ett specialmaterial för att inte skada några delar i händelse av beröreing. Spetsen är dessutom vinklad för bästa åtkomlighet.

Tillverkad i Västtyskland

ALLBA LJUD
OA51.3 snart LE
Tyko
(285+ posts)
(285+ posts)
Posts: 306
Joined: Wed 12 Mar 2003, 09:52

Post by Tyko »

Wow, så många svar redan! Tänkte väl att ni skulle kunna hälpa mig! Nu har jag en lite bättre bild av hur defluxern skall användas.
Suveränt med en bruksanvisining också, jag har just en emag, dock inte mark2 men det är nog samma förfaringssätt ändå.
Tack så väldigt mycket!!
Om någon har mer upplysningar att ge i ämnet över justeringar och underhåll av rullbandspelare och känner att man vill dela med sig om det är det alltid välkommet.
Tack än en gång,
Tyko
http://www.runessonguitars.com

Mina högtalare:
OA52.3 (bokfaner)+Sentec pa9 & Sc9, Thorens TD145, Pioneer dv-757
OD11 jakaranda (uppgrad enl CP)+ Denon m33
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests