Carlsson och 5.1 system
Carlsson och 5.1 system
Hej,
Jag har idag 2 st 0A50.2 högtalare och inhandlade igår en Denon 1905 7.1 förstärkare. Vad skall jag komplettera med för högtalare? Hade ju inte tänkt mig bygga ett 7.1 system. Men ett 5.1 system hade jag tänkt mig. Vad skall jag ha för bakkanalenra och som center och Sub woofer? När det gäller centet och sub har jag svårt att direkt se hur man tänker Carlsson.
Eventuellt köper jag något annat t.ex Audio Pro till bio och fortsätter njuta av mina 0A50.2 i ett annat rum via min gamla Yamaha förstärkare.
Mvh,
Hugo
Jag har idag 2 st 0A50.2 högtalare och inhandlade igår en Denon 1905 7.1 förstärkare. Vad skall jag komplettera med för högtalare? Hade ju inte tänkt mig bygga ett 7.1 system. Men ett 5.1 system hade jag tänkt mig. Vad skall jag ha för bakkanalenra och som center och Sub woofer? När det gäller centet och sub har jag svårt att direkt se hur man tänker Carlsson.
Eventuellt köper jag något annat t.ex Audio Pro till bio och fortsätter njuta av mina 0A50.2 i ett annat rum via min gamla Yamaha förstärkare.
Mvh,
Hugo
Många anser center vara överflödigt med Carlssonkonstruktioner. Med den drivningen jag har nu (Sentec SC9, Sentec Pa9) är det definitivt onödigt. Det finns absolut inget hål i mitten alls.
http://www.runessonguitars.com
Mina högtalare:
OA52.3 (bokfaner)+Sentec pa9 & Sc9, Thorens TD145, Pioneer dv-757
OD11 jakaranda (uppgrad enl CP)+ Denon m33
Mina högtalare:
-
-distortion-
- (515+ posts)

Behövs det verkligen en sub? Jag har kanske överdrivet dåliga erfarenheter av subbar men de brukar ju bara gröta till det.
Det gäller förmodligen inte riktigt gjorda basmoduler och -tillskott utan den sortens subbar som t.ex. Audio Pro säljer.
Dessutom, efter att ha hört mina gamla OA50 hemma hos farsan så är jag nu mera säker på att en sub är överflödig om det inte handlar om att få fram lite mer dynamik på riktigt seriöst höga volymer.
Bygg istället nån sorts bastillskott, kanske med gamla sc165or, och låt dina OA50 slippa ta hand om den djupaste basen. Jag tror inte på att bara slänga in en "sub" som såsar runt och förstör den torra fina bas som OA50 presterar, som en feltämd bastuba i Carlssons stråk-kvartett!
Det gäller förmodligen inte riktigt gjorda basmoduler och -tillskott utan den sortens subbar som t.ex. Audio Pro säljer.
Dessutom, efter att ha hört mina gamla OA50 hemma hos farsan så är jag nu mera säker på att en sub är överflödig om det inte handlar om att få fram lite mer dynamik på riktigt seriöst höga volymer.
Bygg istället nån sorts bastillskott, kanske med gamla sc165or, och låt dina OA50 slippa ta hand om den djupaste basen. Jag tror inte på att bara slänga in en "sub" som såsar runt och förstör den torra fina bas som OA50 presterar, som en feltämd bastuba i Carlssons stråk-kvartett!
piP frampå
OA14 där bak
OA14 där bak
Jag kör 4.0 Carlssonbio och jag saknar inte center eller sub.
52.3 som frontar och 50.3 som surround.
Jag lyssnar inte på det som ett biosystem utan jag tittar på film istället!
Och det är ju själva vitsen!
//Tux
52.3 som frontar och 50.3 som surround.
Jag lyssnar inte på det som ett biosystem utan jag tittar på film istället!
Och det är ju själva vitsen!
//Tux
Redaktör Carlsson Illuminati
Moderator för Audiogrupp Väst på hififorum
Carlsson Illuminati
Resistance is futile...
Quad Cdp
Engelholm Audio Delo
Quad 909
Hypex 400 diy
Carlsson OA52.3
Carlsson OA50.3
Carlsson OA51.LE (Larsen Eriksson)
Diy OB51
Moderator för Audiogrupp Väst på hififorum
Carlsson Illuminati
Resistance is futile...
Quad Cdp
Engelholm Audio Delo
Quad 909
Hypex 400 diy
Carlsson OA52.3
Carlsson OA50.3
Carlsson OA51.LE (Larsen Eriksson)
Diy OB51
- Stefan Björklund
- (1235+ posts)

Själv kör jag just nu 8.0 rakt igenom Carlsson, och inte heller jag känner något trängande behov av vare sig center eller sub.
Jag har oa58 som front och tre par oa 12.2 (och 3) som surround. Driver detta med Denon 2105 och ett litet 6-kanals rotelslutsteg.
Jag kan varmt rekommendera flera surroundhögtalare utspridda bakom och vid sidan i rummet. Just de mindre äldre modellerna som oa12 och od11 tycker jag är bra som ambienshögtalare, då de är: 1. vackra, 2. hyfsat lätta och billiga att renovera, 3. välljudande och 4. diskreta och lättplacerade vilket gör det lätt att skapa en "sömlös" ljudbild runtom.
Själv skulle inte säga nej till ytterligare ett par od11 för en ännu mer omslutande ljudbild.......
/Gunnar
Jag har oa58 som front och tre par oa 12.2 (och 3) som surround. Driver detta med Denon 2105 och ett litet 6-kanals rotelslutsteg.
Jag kan varmt rekommendera flera surroundhögtalare utspridda bakom och vid sidan i rummet. Just de mindre äldre modellerna som oa12 och od11 tycker jag är bra som ambienshögtalare, då de är: 1. vackra, 2. hyfsat lätta och billiga att renovera, 3. välljudande och 4. diskreta och lättplacerade vilket gör det lätt att skapa en "sömlös" ljudbild runtom.
Själv skulle inte säga nej till ytterligare ett par od11 för en ännu mer omslutande ljudbild.......
/Gunnar
Blev totalimpad av Carlsson igår, igen...Vi tittade på "Hotel Rwonda" med projektor och bara mitt system Oa14, DV2750 tillsammans med Sentec Sc9+Pa9. I en scen där man och hustru är uppe på hotelltaket mitt i natten och avlägsen skottlossning hörs i bakgrunden var jag tvärsäker på att det kom nerifrån gatan rakt ut på min högra sida. Fick pausa filmen flera gånger (till min sambos stora förtret...) för att kontrollera att det varkligen var från filmen. Märkligt hur det kan bli så med bara fronthögtalare.
Tyko
Tyko
http://www.runessonguitars.com
Mina högtalare:
Mina högtalare: