Bas

Ställ frågor, diskutera och prata om Carlssonhögtalare och tillbehör.
Ask questions, discuss and talk about Carlsson loudspeakers and accessories.
User avatar
444
(10+ posts)
(10+ posts)
Posts: 11
Joined: Fri 12 Nov 2004, 21:02
Location: Malmö

Post by 444 »

Har inte haft tid att testa några högtalarplaceringar men jag kom på något som kan vara av betydelse, i rummets ena hörn står en öppen spis. Denna går från golv till tak och skär av hörnet av rummet med ca en meter, en tanke kan kanske vara att dämpa denna yta med en madrass eller liknande, vet inte om det kan spela någon roll, någon som vet?

Jag börjar bli lite frustrerad nu, har tidigare provat med en mängd olika paceringar i rummet utan att det tycks göra någon större skillnad.

Jens
OA 14,2 (Y)
OD 11,2 ( 5,3 Ohm)
OD 11,2 (8 Ohm)
User avatar
Stefan Björklund
(1235+ posts)
(1235+ posts)
Posts: 1377
Joined: Tue 17 Dec 2002, 18:06
Location: Trollhättan

Post by Stefan Björklund »

Ja eftersom det är Carlssonhögtalare kan du ju eg. bara flytta högtalarna i sidled längs väggen för att inte förfela den grundläggande principen de jobbar efter... Byta vägg och spela i rummets andra dimension går naturligtvis bra...

Låter det likadant överallt i rummet eller bara i lyssningsposition???
Utsläckningar p g a rumsmoder brukar ju vara ganska lokala...
Du kanske måste flytta soffan?

Rita gärna en enkel skiss så kanske de med större kunskaper inom området kan komma med några handfasta praktiska råd...

Mvh

/Stefan
CarlssonPlanet Moderator Team Leader

Spelar på Larsen och Carlsson
User avatar
444
(10+ posts)
(10+ posts)
Posts: 11
Joined: Fri 12 Nov 2004, 21:02
Location: Malmö

Post by 444 »

Nu skall vi se jag hade lite tid att prova igår och jag kan väl säga att jag hittade basen, minst sagt.

Lösningen är inte permanent så förslag till förbättring emotages tacksamt.

Lösningen var ett par hoprullade extra madrasser, i utrullat skick bildar de en bågform, vad jag gjorde var att jag stack in ändan bakom högtalaren och pressade den mot bakväggen, sen lät jag madrassens båg form löpa ut åt vardera håll så att de står ca 40cm framför ca 120cm till sidan om högtalaren.

Det jag tänker när det nu fungerar är att han den där Stig var nog inte så dum ändå när det gäller att dämpa (tidiga?) reflexer.

Är det någon som vet "regler"när det gäller dämpning av reflexer på Carlsson högtalare, vad bör man tänka på?

Min tanke var att sätta något som absorberar reflexen bakom högtalaren men ev kanske även på sidan, jag vet inte om det är rätt väg att gå, förlorar man något i ljudet om man dämpar runt om högtalaren?

Madrasserna eller liknande konstruktion kan tyvärr inte stanna, man lever ju trots allt med en som inte är villig att offra för välljudets skull :cry:

Jens
OA 14,2 (Y)
OD 11,2 ( 5,3 Ohm)
OD 11,2 (8 Ohm)
-distortion-
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 535
Joined: Thu 30 Sep 2004, 12:01
Location: Falun

Post by -distortion- »

Tidiga reflexer kan ge diffust mellanregister, lite "urfas-känsla".

Min teori:
Det du gjort nu är att du fått bort resonanser i det lägre registret, då kommer de frekvenser som var borta tillbaka och kurvan i basregistret blir mycket rakare. Satsa på att fylla hörnen på det sätt du gjort med madrasser. Ställ madrassen i hörnet, på höjden, kolla om det blir bra då med. Om det blir det bör du fundera på att inhandla eller bygga nån sorts basfällor, typ "tubetraps".
http://www.teresaudio.com/haven/traps/traps.html
En teori som sagt.. har egentligen ingen kunskap alls på området :D
piP frampå
OA14 där bak
User avatar
444
(10+ posts)
(10+ posts)
Posts: 11
Joined: Fri 12 Nov 2004, 21:02
Location: Malmö

Post by 444 »

Jag körde även sweepet igen och nu är basen klart hörbar vid 22hz men försvinner 62hz för att komma igen vid 85hz.

Var på byggmarknden idag och fixade ett par plattor med markisolering (liknande OA50-52), tänkte exprimentera under morgondagen.

Jag skall prova att sätta dem i hörnorna, det hade ju varit väldigt smutt om jag kan pryda väggarna med någon väl designad akustikdämpande konstruktion, det blir nog välkommet på redan hyfsat tomma väggar :D .

En tanke ang tube traps, förstår jag författaren (http://www.teresaudio.com/haven/traps/traps.html )rätt att han använder 2mm tjock plastfilm på rörets utsida, stutsar inte ljudet då, är det inte meningen att den skall fungera som just en "fälla" och absorbera ljudet?

Tack för alla tips, de är verkligen inspirerande och lärorika.

Jens
OA 14,2 (Y)
OD 11,2 ( 5,3 Ohm)
OD 11,2 (8 Ohm)
phon
(245+ posts)
(245+ posts)
Posts: 245
Joined: Wed 08 Dec 2004, 21:36
Location: Stockholm

Post by phon »

Hörn är bra att ställa grejor i, andra grejor än högtalare alltså. En hel bal med markskivor i varje hörn skulle nog funka. WAF-faktorn är rätt låg dessvärre :D
För många Carlsson är inte nog.
User avatar
Kristian
(50+ posts)
(50+ posts)
Posts: 53
Joined: Fri 18 Jun 2004, 12:52
Location: Karlstad

Post by Kristian »

Som jag förstod det så ska bara halva omkretsen täckas med plastfilm.

Därefter täcks hela "röret med ett tunt tyg.

Man ska sedan inte bara kunna flytta "fällan" utan även vrida den för optimal dämpning.

/ Kristian
OA 14.3Y
User avatar
444
(10+ posts)
(10+ posts)
Posts: 11
Joined: Fri 12 Nov 2004, 21:02
Location: Malmö

Post by 444 »

phon wrote: WAF-faktorn är rätt låg dessvärre :D
WAFörnågot?? Ingen höjdare på begreppen, har du lust att förklara vad WAF är? :)
OA 14,2 (Y)
OD 11,2 ( 5,3 Ohm)
OD 11,2 (8 Ohm)
User avatar
Kristian
(50+ posts)
(50+ posts)
Posts: 53
Joined: Fri 18 Jun 2004, 12:52
Location: Karlstad

Post by Kristian »

WAF= Wife Acceptance Factor.

Alltså hur väl produkten kommer tas emot av frugan/flickvän/sambo. :D

Fula produkter har låg WAF.

Läckra designprodukter har hög WAF.

men som alla vet...smaken är som baken osv...

/ Kristian
OA 14.3Y
User avatar
444
(10+ posts)
(10+ posts)
Posts: 11
Joined: Fri 12 Nov 2004, 21:02
Location: Malmö

Post by 444 »

ASG :D :lol:
OA 14,2 (Y)
OD 11,2 ( 5,3 Ohm)
OD 11,2 (8 Ohm)
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 20 guests