Om du har frågor eller vill prata om HiFi som inte är Carlsson eller Sonab, posta här. Detta inkluderar även hemmabio m.m. If you have questions or want to talk about other HiFi, not related to Carlsson, post here.
Vet dock inte om jag blev så mycket klokare än innan . Min slutsats att en 70-talare på ca 25W är på gränsen, verkar statistiskt riktig, om man tittar på inläggen. Få se om jag kan hitta en Marantz 2245 eller 2270 eller nån av de styggare Pioneer modellerna till ett vettigt pris. Annars får jag väl spela lite tyst ... eller köpa en ful förstärkare. Eller bara vänta och testa mina OA-14 på min fula 90-talare. Eller sälja min bil och köpa en McIntosh...
Skall det inte vara en receiver kan du ju också titta på Harman Kardon Citation
mvh
Martin
Du tänker väl då på en Citation 12, separata nätdelar. Jag har ett schema någonstans. Den modifierade versionen av Nelson Pass är visst ännu bättre. Annars vill jag bidra med lite tyngre 70-tal, SAE, Thresshold, G.A.S. Den sista är mycket kapabel, långt över vad en OA-14 kan hantera. Annars finns R&T publiceringar från 70-talet, 75W och modifieringen 2x250W men de är mer avdelningen nostalgi/DIY.
godag @ Wed Apr 27, 2005 12:15 am wrote:Varför inte... Sonab R4000 (-1, -2 eller -3) använder dem med fördel till mina OA12, OA14 & OA116.
mvh / Göran
Ja varför inte? Jag har faktiskt funderat på det (den är ju också snygg i sin lite nordiska enkelhet). Men så har jag läst lite om den och den verkar inte ha fått direkt stående ovationer vad gäller ljudet (har ju också en viss betydelse . Vad tycker du själv (objektivt, haha)? Har du jämfört med andra 70-talare eller med moderna manicker?
Jag har haft olika 1970- och tidiga 80-talsförstärkare kortare och längre tid (JVC, Pioneer, Technichs, NAD, Luxor -med Luxmanelektronik m.fl som jag inte minns modellnamn på) och mot dessa står sig R4000 mycket bra -rent objektivt (sic!) i mina öron...
Mitt förslag grundade sig på att du tycks leta efter en förstärkare som matchar dina OA14 designmässigt -m.a.o. konsekvent retro-"nostalgiskt"- och då tycker jag att R4000 klart kan rekomenderas -måste erkänna att mitt skäl att fortfarande använda den är nog att när den kom tyckte jag att det var den snyggaste förstärkare som designats och tycker fortfarande att den är inom topp 10 designmässigt förutom att den fortfarande är bra ljudmässigt.
Självklart finns det mycket bättre förstärkare, speciellt från det sista årtiondet, men vill du ha en 1970-talare så rekomenderar jag R4000 och särskilt någon av de R4000 som några medlemmar här på planeten renoverat invändigt, om de inte sålt dem redan då de var till salu (ca: 2000kr) i höstas -jag tror att en av dem var Jörgen så prova med att tala med honom så kanske han vet vilka de andra är och om det finns någon till salu: http://www.carlssonplanet.com/forum/pro ... file&u=250
Självklart finns det mycket bättre förstärkare, speciellt från det sista årtiondet, men vill du ha en 1970-talare så rekomenderar jag R4000 och särskilt någon av de R4000 som några medlemmar här på planeten renoverat invändigt, om de inte sålt dem redan då de var till salu (ca: 2000kr) i höstas -jag tror att en av dem var Jörgen så prova med att tala med honom så kanske han vet vilka de andra är och om det finns någon till salu: http://www.carlssonplanet.com/forum/pro ... file&u=250
Mvh / Göran
Jag skulle vilja slå ett slag för Sonab R3000, den är inte så effektstark men ljudmässigt åtminstone i klass med R4000, jag tycker den är bättre...
Den ger inte ifrån sig något blått sken men väl lysande orange, dessutom har den en fiffig tonkontroll enligt SC principer = tonbalans och bas, den funkar utmärkt.
Jag har ett gammalt 2x75W effektsteg plus förförstärkare enligt byggbeskrivning i Radio & Television undanstoppat i garaget. Byggde allt själv, inklusive etsning av krestkort, aluplåtklippning och bockning, samt fräsning och borrning.
Byggde till effektmetrar, både analoga och digitala. Jag gjorde först den första varianten av effektsteget de publicerade, men det var mycket instabilt och brände ett större antal effekttransistorer. Därefter kom de med en modifierad mer stabil variant, men den lyckades jag också bränna. Så då blev jag less och stoppade in grejerna i garaget, där har de nu stått i 20 år :?
Det var på den tiden man var riktig entusiast, nu är man bara riktigt - tror jag....
Just Carlsson har jag inte kört (OA12 på G dock) på mina förstärkare. Men väl andra högtalare från samma epok, Martin Persson tex. Båda låter bra, fylligt kraftigt ljud.
Pioneer SX-590, är troligen en av de sista "silverfrontarana", har dubbla VU-mätare och är riktigt snygg. Expert TA-960 är byggd av Marantz och lyser blått och vackert.
Eventuellt kan jag sälja min Marantz 2220 till dig om du är intresserad. Har inte varit inkopplad på länge, kan plocka fram och se över den om du är intresserad(?).