Ena högtalaren låter lägre

För er som vill modda och renovera på egen hand.
For those of you who whish to mod and renovate by yourself.
Presidenten
(50+ posts)
(50+ posts)

Ena högtalaren låter lägre

Post by Presidenten »

Hej Alla,

Jag har några undringar. I vinter har jag renoverat mina OA14, bytt baselement och satt i nya CT62, samt Y-modifierat och bytt filterkomponenter. Basdelen på delningsfiltren har jag inte åtgärdat.
Nu till min undran, höger högtalare låter mindre än vänster. Trodde först att det berodde på den gamla förstärkaren, men det är samma med den nya. Kan det vara någon kondensator/spole som har fått fnatt, på den högtalare som låter mindre? Eller är exempelvis baselementen i ofas? Jag har inte kopplat bort tonbyglarna.

Presidenten
Kristian
(50+ posts)
(50+ posts)

Re: Ena högtalaren låter lägre

Post by Kristian »

Hallådär presidenten !

Kan du förtydliga lite..... :?

Låter den lägre i volym (svagare över hela registret)
eller lägre frekvensmässigt (mindre diskant)?

/Kristian
OA 14.3Y
-distortion-
(515+ posts)
(515+ posts)

Post by -distortion- »

Kolla tonbyglarna först, det är inte säkert att prickarna är på samma ställe på båda högtalarna. Därmed kan det hända att den ena har ett motstånd inkopplat trots att bygeln är över en prick.

En annan grej.. Är du säker på att det är den ena som låter mindre? Kan det inte vara den andra som låter mer?   :P
piP frampå
OA14 där bak
Presidenten
(50+ posts)
(50+ posts)

Post by Presidenten »

Hej,
Tack för svar. Den högra låter lägre på hela fältet, mest i bas. Jag får sänka den vänstra på balansen en 4-6 steg.
Presidenten
(50+ posts)
(50+ posts)

Post by Presidenten »

Hej & Tack för svar.

Den vänstra högtalaren låter mest "riktig", den låter högst vid balanskontrollen på 0. Den högra låter lägre. Om nu den vänstra låter "för mycket" kan jag inte bedöma, men vid sista veckornas ihållande lyssning så är det något som säger mej att den högra låter lurt. Har laborerat med tonbyglarna, men det räcker inte. Det ska påpekas att när jag justerat balansen så tycker jag naturligtvis att det låter oerhört bra, ett väldigt lyft med nya element.
Tyko
(285+ posts)
(285+ posts)

Post by Tyko »

Hej!
Först och främst måste du verkligen kunna isolera felet till att var i högtalaren då det finns betydligt mer ställen som kan trixa. Pröva först att koppla in höger kabel i vänster högtalare och höger i vänster. Om nu den andra högtalaren låter svagare så är det ju inte högtalarna det är fel på.....kan ju vara mycket annat som tex högtalarkablar, signalkablar, kontakter, CD spelare, försteg och givetvis även den nya förstärkaren.
Du bör också försäkra dig om att det inte är ett rumsfenomen då sådant kan lura örat rejält.
Om det trots allt är samma högtalare som låter svagare så får du börja med att utesluta saker för att hitta var felet kan vara. I högtalaren kan det ju också vara på olika ställen som terminaler, kablar, kretskort och allt annat....Du kan ju ganska enkelt pröva att skifta bas/mellanelementet på högtalarna för att se om det är här felet är.

Lycka till!
Tyko
http://www.runessonguitars.com

Mina högtalare:
OA52.3 (bokfaner)+Sentec pa9 & Sc9, Thorens TD145, Pioneer dv-757
OD11 jakaranda (uppgrad enl CP)+ Denon m33
Kristian
(50+ posts)
(50+ posts)

Post by Kristian »

Hörnplacering kan ge kraftig förstärkning av basfrekvenser.
Hur står högtalarna uppställda, har de samma förutsättningar...t.ex. mot vägg, lika långt till hörn (måste väl inte vara lika långt, huvudsaken är att båda står åtminstone 50 cm från hörn tror jag).
Står någon av högtalarna nära en öppning (typ dörröppning) i rummet?

Kanske kan du prova hela anläggningen i ett annat rum  :?

Allt detta är kanske onödiga frågor....man borde kanske börja med att fråga om du spelat på högtalarna länge före renovering med samma placering ?

/ Killen som mest kommer med motfrågor  :wink:
OA 14.3Y
Presidenten
(50+ posts)
(50+ posts)

Post by Presidenten »

Tack för tips. Ska börja laborera.
Presidenten
(50+ posts)
(50+ posts)

Post by Presidenten »

Tack för tips. Visst har jag tänkt på rumsakustik. Den vänstra står nu ca 50 cm från hörn. Jag har ställt ut båda högtalarna i rummet, fritt sas, den vänstra låter högre. I den lägenhet jag bor i nu har jag spelat på högtalarna i ca 2 år innan renovering, då stod den vänstra dikt inne i ett hörn.

MVH Presidenten
Presidenten
(50+ posts)
(50+ posts)

Post by Presidenten »

Förstärken kan uteslutas, tror jag. Lyssnade igår i hörlurar och det var rätt ljud när balanskontrollen stod på noll/neutral.
Post Reply