Tips till Macägare som kör Os X

Om du har frågor eller vill prata om HiFi som inte är Carlsson eller Sonab, posta här. Detta inkluderar även hemmabio m.m.
If you have questions or want to talk about other HiFi, not related to Carlsson, post here.
kalkis
(20+ posts)
(20+ posts)
Posts: 20
Joined: Sat 11 Dec 2004, 14:25

Tips till Macägare som kör Os X

Post by kalkis »

Om det finns nån här som har importerat musik till iTunes, så se hit!
Om man vill spela musiken på en annan anläggning än den som är kopplad till datorn krånglar saker och ting snabbt till sig. Men nu finns lösningen, EyeHome.
En liten låda som kan inköpas på Applestore för det facila priset av 3000 kronor. Den kopplas till datorn via nätverk, trådlöst eller via ethernet-kabel, sen kopplas EyeHome vidare till dels TV via scartkabel samt till en stereoanläggning via vanliga RCA-kontakter. Det finns även en optisk utgång för anslutning till hemmabio-anläggning, borde även gå att ansluta till en D/A-omvandlare, men det har jag inte testat. Efter att ha installerat mjukvara på datorn och kört igång den så är det bara att köra. Man manövrerar EH med en fjärrkontroll och navigeringen görs via ett gränssnitt på ansluten TV. Man kan ansluta till filmmappen och spela filmer som man har rippat och sparat i filmmappen, man kan ansluta till sitt iTunes-bibliotek och spela både MP3, AAC, wave och AIFF ljudfiler och navigera via bibliotek, spellistor, album och låt. En sökfumktion finns också. Ljudkvaliteten via EH:s D/A-omvandlare är bra, fullt tillräcklig faktiskt. Sen kan man kolla på fotografier sparade i fotomappen som visas på samma sätt som med iPhoto. Surfa på webben går också, EH ansluter till Safaris bokmärken. Slutligen kan man lyssna på webradio, både via web-delen i EH, men även på de radiostationer som iTunes tar hem när det startas. Kort sagt en liten pärla för musiklyssnande, fototittande och filmtittande. Faktum är att det här med CD-spelare börjar kännas mer och mer förlegat...
12björn
Internationalization Team
Internationalization Team
Posts: 894
Joined: Tue 31 Dec 2002, 15:42
Location: Skarpnäck/Stockholm

Re: Tips till Macägare som kör Os X

Post by 12björn »

Vad är det för fel på iMac G5? Den borde klara allt detdär utan extra lådor.

Om man bryr sig om ljudkvalitet går det nog inte att klara sig utan CD-spelare eller DA-omvandlare.

Björn
...man går från oklarhet till oklarhet - det är det som kallas livet...
kalkis
(20+ posts)
(20+ posts)
Posts: 20
Joined: Sat 11 Dec 2004, 14:25

Re: Tips till Macägare som kör Os X

Post by kalkis »

Givetvis går det att använda en iMac för det här, och som sagt, räcker inte ljudkvaliteten till så finns det en optisk utgång för extern DA-omvandlare. Själva konceptet är grymt bra, även om navigeringen via TV är aningen seg. Man lär sig dock snabbt hur man ska leta bland sina listor för att hamna rätt.
JockeWe
(10+ posts)
(10+ posts)
Posts: 13
Joined: Mon 02 Aug 2004, 09:39

Re: Tips till Macägare som kör Os X

Post by JockeWe »

Jag hittade ingen "EyeHome" på Applestore, orkar du lägga in en direktlänk?
- - - - -
OA 50.3
- - - - -
Kika in på http://violinist.nu
kalkis
(20+ posts)
(20+ posts)
Posts: 20
Joined: Sat 11 Dec 2004, 14:25

Re: Tips till Macägare som kör Os X

Post by kalkis »

[LÄNK BORTTAGEN]
12björn
Internationalization Team
Internationalization Team
Posts: 894
Joined: Tue 31 Dec 2002, 15:42
Location: Skarpnäck/Stockholm

Re: Tips till Macägare som kör Os X

Post by 12björn »

Länken var ogiltig eftersom den refereade till Dig.

Gå in på Applestore och sök på "eyehome" så kommer den upp.

Tyvärr, "Kalkis"! Var på demonstrationen av iMac G5 och Du låter precis som Macotekets flörsäljare när du förordar att skippa sin CD-spelare till förmån för iMac och MP3.

Jag tror inte på det.

Björn
...man går från oklarhet till oklarhet - det är det som kallas livet...
User avatar
Jonathan
Webmaster
Webmaster
Posts: 543
Joined: Sun 15 Dec 2002, 17:45
Location: Stockholm
Contact:

Re: Tips till Macägare som kör Os X

Post by Jonathan »

Direktlänkar till kommersiella företag undanbedes...
Jonathan Gulbrandsen - Webmaster
The Rules | Asking Questions The Smart Way
"There are two ways to write error-free code. Only the third one works."
"Deliver yesterday, code today, think tomorrow."
JockeWe
(10+ posts)
(10+ posts)
Posts: 13
Joined: Mon 02 Aug 2004, 09:39

Post by JockeWe »

ok, jag hittar inget på apple store iallafall... ciao
- - - - -
OA 50.3
- - - - -
Kika in på http://violinist.nu
kalkis
(20+ posts)
(20+ posts)
Posts: 20
Joined: Sat 11 Dec 2004, 14:25

Re: Tips till Macägare som kör Os X

Post by kalkis »

Faktum är, importerar man CD:n som okomprimerat format, AIFF eller wave kan jag inte se att det behövs nån CD-spelare mer än den som finns i datorn, vad som kan behövas är en extern DA-omvandlare, även om jag tycker att det låter alldeles utmärkt med den som är inbyggd i EyeHome. Lyssnar trots allt via OA-52.2.1/2 , och en Luxman L-430 vilket väl måste duga gott och väl för att utvärdera ljudkvaliteten.
12björn
Internationalization Team
Internationalization Team
Posts: 894
Joined: Tue 31 Dec 2002, 15:42
Location: Skarpnäck/Stockholm

Re: Tips till Macägare som kör Os X

Post by 12björn »

kalkis @ Mon 11 Apr, 5:55 pm wrote:Lyssnar trots allt via OA-52.2.1/2 , och en Luxman L-430 vilket väl måste duga gott och väl för att utvärdera ljudkvaliteten.
:oops: ... får väl ge mig då!

Björn
...man går från oklarhet till oklarhet - det är det som kallas livet...
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot] and 1 guest