Har funderat lite... (råd behövs!)

Här sparas riktigt gamla och inaktuella inlägg som endast bevaras ur "historiesyfte". Observera att inlägg i denna kategori inte dyker upp i sökfunktionen.
Here we archive really old posts - they are only stored for historical purposes. Please note that posts in this category will not show up while searching.
Post Reply
User avatar
Jonathan
Webmaster
Webmaster
Posts: 543
Joined: Sun 15 Dec 2002, 17:45
Location: Stockholm
Contact:

Har funderat lite... (råd behövs!)

Post by Jonathan »

Jag har ett litet dilemma...

Jag måste säga att jag är utomordentligt trött på den forumversion vi använder, som kallas phpBB Fully Modded. Ful design, för mycket totalt onödiga funktioner som ingen använder och som bara tar plats, och på tok för långsamt.

Någon gång nästa år kommer det stora släppet av den nya versionen av original phpBB, som kallas 2.2. Jag är förälskad i den och skulle mycket hellre vilja köra med den när den väl kommer. Iofs kommer Fully Modded också göra sin version på 2.2, men det kommer inte bli bra!

Och jag tänker inte kompromissa åt något håll, antingen så kör vi med Fully Modded hela eller med original phpBB, utan några extra funktioner jag lagt in.
(albumet skulle kunna vara ett undantag)

För er som är intresserade så har jag lagt upp ett testforum där ni kan se ungefär hur 2.2 kommer se ut och fungerar, så långt de har kommit hittills alltså, på:

http://carlssonplanet.com/area51

Kolla in och säg vad ni tycker!
För mer info:
http://area51.phpbb.com

Hur ska jag göra när väl 2.2 kommer tycker ni?

Om vi kör med 2.2 kommer forumet kunna vara utan förändringar hela tiden också, förutom när de kommer med de små säkerhetssläppen, t.ex. 2.2.1, men det märker ju ni inte ens när jag gör.

Jag tror dessutom att en av orsakerna till att vissa postar väldigt lite är just för att det är rörigt på forumet, och det skulle botas med 2.2.

Tack för hjälpen!
Jonathan Gulbrandsen - Webmaster
The Rules | Asking Questions The Smart Way
"There are two ways to write error-free code. Only the third one works."
"Deliver yesterday, code today, think tomorrow."
Jonas Svanlund
(50+ posts)
(50+ posts)
Posts: 52
Joined: Fri 17 Jan 2003, 23:16
Location: Malmö

Re: Har funderat lite... (råd behövs!)

Post by Jonas Svanlund »

Hej!

Om det är funktioner vi inte använder så är det väl inga problem att välja bort dem?

Är det så att forumet blir snabbare av att vi inte har dessa extra funktioner så är det ju positivt om de försvinner.

Vilka funktioner är det vi inte använder förresten?? Kan det vara så att vi inte känner till dem? Eller är vi för dåliga på att ta de till oss?

/Jonas
Nyrenoverade:
OD11 (svart bets)

Att renovera:
OA14
(kräver omfanering eller ommålning
har både diskanter(CT62) och basar... saknar tid)
User avatar
maGot
(200+ posts)
(200+ posts)
Posts: 240
Joined: Mon 16 Dec 2002, 21:33
Location: Visby

Post by maGot »

Jonathan: Tycker dom ser ganska lika ut. Förutom allt "bjeffs" som är till vänster om det man skriver är borta vilket är ett +. Blir nog mindre rörit så. (sa jag inte nått om det förut en gång) ;)
OA51.3
User avatar
Bo Sehlberg
Internationalization Team
Internationalization Team
Posts: 139
Joined: Mon 16 Dec 2002, 18:44
Location: Umeå

Re: Har funderat lite... (råd behövs!)

Post by Bo Sehlberg »

Alltför mycket finesser stör oftast mer än de gör nytta. Den nya varianten känns snabbare och jag ser inte att jag saknar något, möjligen förutom albumet.
User avatar
svante
Donator
Donator
Posts: 24
Joined: Tue 18 Feb 2003, 10:03

Re: Har funderat lite... (råd behövs!)

Post by svante »

Den nya = enklare o snabbare = bättre.
Faktiskt tycker jag den är snyggare oxå utan "lull-lullet"
Du bestämmer, Jonathan.
MVH Svante
User avatar
Stefan Björklund
(1235+ posts)
(1235+ posts)
Posts: 1377
Joined: Tue 17 Dec 2002, 18:06
Location: Trollhättan

Post by Stefan Björklund »

Gör som du vill så länge inga inlägg eller albumet går förlorat...
Ju enklare ju bättre!

Mvh

/Stefan

Gott Nytt År!!!!!!!!!!
CarlssonPlanet Moderator Team Leader

Spelar på Larsen och Carlsson
User avatar
Jonathan
Webmaster
Webmaster
Posts: 543
Joined: Sun 15 Dec 2002, 17:45
Location: Stockholm
Contact:

Re: Har funderat lite... (råd behövs!)

Post by Jonathan »

Om det är funktioner vi inte använder så är det väl inga problem att välja bort dem?

Är det så att forumet blir snabbare av att vi inte har dessa extra funktioner så är det ju positivt om de försvinner.

Vilka funktioner är det vi inte använder förresten?? Kan det vara så att vi inte känner till dem? Eller är vi för dåliga på att ta de till oss?
Det är ju tyvärr inte bar att välja bort dem, det tar mycket tid från min sida att göra detta. Exempel på onödiga funktioner: poängsystemet, flaggorna, stjärntecken.

Sen finns det också en del extra saker som jag har gjort så de inte syns, men de sinker iaf ner forumet.
Jonathan: Tycker dom ser ganska lika ut. Förutom allt "bjeffs" som är till vänster om det man skriver är borta vilket är ett +. Blir nog mindre rörit så. (sa jag inte nått om det förut en gång)
Visst ser de lika ut, det är ju samma forumvara ;-)
Men 2.2 är utvecklat av den RIKTIGA phpBB gruppen, och de kan man lita på, men knappast på Fully Modded, de är inte speciellt nogranna när de skriver kod.
Alltför mycket finesser stör oftast mer än de gör nytta. Den nya varianten känns snabbare och jag ser inte att jag saknar något, möjligen förutom albumet.
Albumet kommer jag att installera för 2.2, så det ska ni inte behöva sakna :)

Inga inlägg eller någonting kommer gå förlorat. Kanske kommer födelsedagsinformationen som vissa matat in förloras, men vadå, big deal.
Det är ju bara att sätta in igen på den nya eller hur?

En fördel till är att det nya forumet då kommer vara 100% på svenska (med engelska som alternativ givetvis!), eftersom jag är phpBB's officiella svenska översättare, vilket jag inte är till Fully Modded, där finns det inte ens någon sådan.

Det känns som om reaktionerna är ganska positiva, så det får väl bli som jag tänkt då :D

Men det kan dröja upp till ett år innan 2.2 blir klar tyvärr, men det får vi väl stå ut med!
"Milestone 3" av 4, kommer bli klar runt nyår nu då. Sen är det massa BETA-testing (vilket de som vill här gärna får hjälpa till med!), RC släpp och sånt kvar, men sen...!

Gott nytt år på er alla!
Jonathan Gulbrandsen - Webmaster
The Rules | Asking Questions The Smart Way
"There are two ways to write error-free code. Only the third one works."
"Deliver yesterday, code today, think tomorrow."
User avatar
Gurtten
(50+ posts)
(50+ posts)
Posts: 62
Joined: Mon 10 Nov 2003, 13:18
Location: Växjö, Sweden
Contact:

Post by Gurtten »

Gott Nytt År på Er alla!

En fråga med tanke på "original"-versionen:
Är det lättare att undkomma spam och sånt om vi kör den rena versionen?

mvh
Gustaf
Svarta OA14

... på jakt efter OA116

Hör av Er om Ni får nys
om nån som säljer!
User avatar
Jonathan
Webmaster
Webmaster
Posts: 543
Joined: Sun 15 Dec 2002, 17:45
Location: Stockholm
Contact:

Post by Jonathan »

Den här tråden är 3 år gammal. :P Men indeed, gott nytt år!

Vi kör den rena versionen nu, men det spelar nog ingen roll vilken man använder just när det gäller spam. Möjligen har "fully modded"-versionen något extra antispamskydd inbyggt, jag har inte exakt koll på det.
Jonathan Gulbrandsen - Webmaster
The Rules | Asking Questions The Smart Way
"There are two ways to write error-free code. Only the third one works."
"Deliver yesterday, code today, think tomorrow."
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 73 guests