OD-11 i original

Här sparas riktigt gamla och inaktuella inlägg som endast bevaras ur "historiesyfte". Observera att inlägg i denna kategori inte dyker upp i sökfunktionen.
Here we archive really old posts - they are only stored for historical purposes. Please note that posts in this category will not show up while searching.
Post Reply
jazzpreacher
(30+ posts)
(30+ posts)
Posts: 33
Joined: Tue 21 Oct 2008, 00:39

OD-11 i original

Post by jazzpreacher »

Köpte ett par OD-11 i originalförpackning för ett par veckor sedan här i Helsingfors. De hade legat i ett garage sen början av 80-talet, då sångaren Viktor Klimenko och en kollega köpte in Carlsson högtalare till Finland.

Kopplade in dem direkt och konstaterade att visst, Stig C var före sin tid. Väl mixad akustisk jazz och sång lät övertygande också bredvid 2212orna. Litet tunnare förstås med annan musik, men ändå väl balanserat. Hade litet distorsion i ena basen först men det försvann efter att jag tagit ut den och satt in den igen efter att kollat kontakterna. Funderat på elementbyten, men så länge skumkanterna är ok och det låter bra så är det väl bara att köra. Svarta är dom och rätt coola faktiskt. Fungerar också bra som hemmabiohögtalare.

Tänkte det kan vara kul att veta att Carlsson högtalare kan dyka upp där man minst anar det.

Jani Edström
Carlssons vänner i Finland
OA-4, OA-5, OD-11, OA-12, OA-116, OA-50
mrgrosvenor
(20+ posts)
(20+ posts)
Posts: 20
Joined: Tue 19 Sep 2006, 15:49

Re: OD-11 i original

Post by mrgrosvenor »

Ja vad skall man säga... lyckligt lottad är du... inte varje dag man får plocka upp en NOS Carlsson högtalare från den årgången. Skulle jag vara du så skulle jag absolut behålla högtalarna så ORIGINAL som möjligt dvs. inte byta något som inte är sönder eller låter illa, dessutom hoppas jag du sparar kartongerna! kan vara guld värda vid en eventuell försäljning.

Du skrev att någon sångare köpte in Carlsson högtalare till Finland, var det i någon större omfattning eller endast för privat bruk?

Mvh :)
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 66 guests