Att skilja modellerna åt på C P

Här sparas riktigt gamla och inaktuella inlägg som endast bevaras ur "historiesyfte". Observera att inlägg i denna kategori inte dyker upp i sökfunktionen.
Here we archive really old posts - they are only stored for historical purposes. Please note that posts in this category will not show up while searching.
Post Reply
User avatar
Nitty Gritty
(50+ posts)
(50+ posts)
Posts: 61
Joined: Mon 24 Mar 2008, 21:29

Att skilja modellerna åt på C P

Post by Nitty Gritty »

Stig Calsson bidrog med två helt skilda OA-system, kan man förenklat beskriva. Men för alla som läser trådarna kan det vara svårt att hänga med i svängarna, det skrivs mycket över längtan till/efter den ofullbordade tre-vägaren (Hm, OA-116 / OA-2212) men då handlar det inte om 70-talarna som förpassats till Carlssons tidigare arbeten utan till det mer "moderna" 80-talarna, OA-5X/OA-6X sas.

Ett förslag som kan förenkla helheten och framför allt förenkla för användarna är att separera de tu från varandra, dvs att de har en varsin spalt på planeten.
Vill man diskutera utvecklingen av OA-5x/OA-6x och dess framtid så följer man den ena spalten och skall det diskuteras 50-/60-/70-tals högtalarna med allt därom så håller man till på en annan spalt.

Vinsten för alla parter är att det skall vara enklare att få en överblick av helheten, enklare att finna uppslag eller svar på funderingar, enklare för de som skriver i tråden (förhoppningsvis) att hålla sig till ämnet i tråden.

Vad tycker ni ?

/N.G.
Martin Dellstig
Co-Editor
Co-Editor
Posts: 1630
Joined: Thu 26 Dec 2002, 20:32
Location: Kungsängen

Re: Att skilja modellerna åt på C P

Post by Martin Dellstig »

Hej!

I mitt tycke är det svårt att se denna indelning.
Problemet som Stig jobbade med var ju det samma hela tiden men lösningen förändrades ju i många steg.

Första steget var ju att gå från Kolboxen tll OA-6. Jag tycker att det är svårt att dra gränserna för vad som är vad i de tidigare serierna
men i och med modellerna OA-50/OA-51/OA-52 togs väl ett större steg tycker jag.

Jag tror att om man är tydlig med sin fråga så går nog budskapet igenom ändå. Jag personligen är rädd att det blir plottrigt annars.

Med vänlig hälsning

Martin

Edit: stavning...
Jag vet inte, vet du?
User avatar
Nitty Gritty
(50+ posts)
(50+ posts)
Posts: 61
Joined: Mon 24 Mar 2008, 21:29

Re: Att skilja modellerna åt på C P

Post by Nitty Gritty »

Martin Dellstig wrote:Hej!

I mitt tycke är det svårt att se denna indelning.

Jag tror att om man är tydlig med sin fråga så går nog budskapet igenom ändå. Jag personligen är rädd att det blir plottrigt annars.

Med vänlig hälsning

Martin

Edit: stavning...
Hej Martin
Jag håller med om att det just nu är plottrigt, allt är mer eller mindre helt utan struktur, tycker jag.

Om trådarna kunde hållas isär så skulle det förenklas avsevärt för den som t ex "bara" vill få information om OA-12:orna. Vid t ex sökning så är ju även OA-14 av intresse, t ex vid modifiering men att få med en hel del om OA-5x o.s.v. är inte önskvärt samt v.v
Samt att den som besöker på sidan får en bättre överblick av vad som finns och slipper leta sig fram till önskade trådar.

Hur ett sådant urval skall kunna ske är mer en smaksak, utöka valet av ingångsmöjligheterna till trådarna eller att aktivt göra ett val ?

Bästa hälsningar
/N.G.
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 70 guests