Äntligen!

Här sparas riktigt gamla och inaktuella inlägg som endast bevaras ur "historiesyfte". Observera att inlägg i denna kategori inte dyker upp i sökfunktionen.
Here we archive really old posts - they are only stored for historical purposes. Please note that posts in this category will not show up while searching.
User avatar
robban61
(285+ posts)
(285+ posts)
Posts: 307
Joined: Sat 14 Jan 2006, 18:58
Location: Piteå

Äntligen!

Post by robban61 »

Ett nyhetsbrev från redaktören, Jätte trevligt!

Snyggt göra en Esbjörn Svensson In Memoriam. Respekt!
OA-5 Typ2 Jakaranda
OD-11.3 Jakaranda
OA-12.3 Jakaranda
OA-51 svart ask (lätt DIY med T11-disk+filtermod)
.....................................................
Ino Audio piP
Sonab R4000
Sonab R2000
Linn Classik Music
User avatar
nagref
(330+ posts)
(330+ posts)
Posts: 342
Joined: Mon 17 Mar 2003, 23:47
Location: Christianstad/Scania

Re: Äntligen!

Post by nagref »

Mycket trevligt!

Dock har det insmygit sig sig information som enligt de som var med när det begav sig inte håller med om.

Först: Kvalitetskontrollen på fabriken i Skillingaryd var precis så som Stig ville ha den. Det var nämligen han som hade specat kvalitetskontrollen och utförde den.

Vidare så var där inga problem med diskanterna kvalitetsmässigt mellan olika exemplar inom samma tillverkningsbatch. Både disten och frekvensgången höll sig inom rimligt små marginaler. Det är möjligt att kvaliteten ändrade sig med åren men för olika exemplar tillverkade samtidigt så var skillnaderna marginella i diskanten. För basen var det däremot en helt annan sak och det gjorde Stig verkligen förtvivlad. Det hände att man fick returnera hela tillverkningsleveranser av basar för att de var för dåliga. Det var (tillsammans med att han tyckte att den distade för mycket) huvudorsaken till att han valde 8545an i senare modeller (trots att 8542an har vissa företräden). Där hade man en mycket stabilare kvalitet.

Det är ungefär vad som står i Nyhetsbrevet men tvärtom. ;)
Delägare i Acoustic Illusion AB. Assisterar Holographic Audio samt Larsen hifi
User avatar
robban61
(285+ posts)
(285+ posts)
Posts: 307
Joined: Sat 14 Jan 2006, 18:58
Location: Piteå

Re: Äntligen!

Post by robban61 »

Jag som nu har en snikuppgraderad OA51 med T11 diskant + filtermodd till omkantat 8542 element. Jag är såklart väldigt nöjd med vad dom presterar men har så klart tittat och funderat på 8545 basen, tycker det svider lite pga priset på det elementet..

Du nagref anser att 8542an har vissa företräden gentemot 8545, vilka då? Och vise versa vad har 8545 för företräden gentemot 8542?

Det blev lite från ämnet nu sorry..!
OA-5 Typ2 Jakaranda
OD-11.3 Jakaranda
OA-12.3 Jakaranda
OA-51 svart ask (lätt DIY med T11-disk+filtermod)
.....................................................
Ino Audio piP
Sonab R4000
Sonab R2000
Linn Classik Music
User avatar
Stefan Björklund
(1235+ posts)
(1235+ posts)
Posts: 1377
Joined: Tue 17 Dec 2002, 18:06
Location: Trollhättan

Re: Äntligen!

Post by Stefan Björklund »

robban61 wrote:Det blev lite från ämnet nu sorry..!
Att hålla sig till topic handlar, i alla fall så här tidigt i en tråd, mest om att visa respekt mot trådskaparen....
Nu är det ju du som är trådskaparen så du kan nog göra lite som du vill :) :) :)

Frågan är spännande och vi får hoppas att Anders svarar.

Mvh

Stefan
CarlssonPlanet Moderator Team Leader

Spelar på Larsen och Carlsson
User avatar
robban61
(285+ posts)
(285+ posts)
Posts: 307
Joined: Sat 14 Jan 2006, 18:58
Location: Piteå

Re: Äntligen!

Post by robban61 »

Tja man är ju ödmjuk av naturen, bättre ett förlåt för mycket om man trampar sig på tårna :)
OA-5 Typ2 Jakaranda
OD-11.3 Jakaranda
OA-12.3 Jakaranda
OA-51 svart ask (lätt DIY med T11-disk+filtermod)
.....................................................
Ino Audio piP
Sonab R4000
Sonab R2000
Linn Classik Music
Ranefjord
(40+ posts)
(40+ posts)
Posts: 42
Joined: Mon 16 Dec 2002, 11:27
Contact:

Re: Äntligen!

Post by Ranefjord »

Ja, det var verkligen på tiden med ett nytt nyhetsbrev =). Trevligt.
User avatar
nagref
(330+ posts)
(330+ posts)
Posts: 342
Joined: Mon 17 Mar 2003, 23:47
Location: Christianstad/Scania

Re: Äntligen!

Post by nagref »

robban61 wrote: Du nagref anser att 8542an har vissa företräden gentemot 8545, vilka då? Och vise versa vad har 8545 för företräden gentemot 8542?
Fördelen med 8542 är flerfaldiga. Känsligheten är i egenskap av lägre membranvikt något högre. Det ger dessutom lite lägre Q-värde vilket är bara av godo när man sätter ett element med så hög VAS (ung 49 liter) i en så liten låda. Membranbeteendet som styr frekvensgången är ypperligt (förutom en viss peak) och är synnerligen väl anpassat till att användas i en OrthoAkustisk högtalare. Nu vet jag inte hur kvaliteten är längre men jag gissar att den är vida överlägsen hur den var på den gamla goda tiden när de (OA51) producerades av OrthoAcoustic Systems.

Fördelen med 8545an är att den har något bättre motor och dess styvare membran vilket gör att det låter renare (i o m lägre dist). Det senare är var något Stig tyckte var viktigare (samtidigt som för tiden när bytet skedde så var det elementet betydligt mer konsekvent producerat). För en större låda som för OA52 så är dock motorsystemet och andra parametrar mer balanserade och där är 8545 i det mesta ett bättre element.

Ska jag gjort en högtalare i lådstorlek som 51:an så skulle jag nog kolla in element med något mindre elementdiameter. Det hade varit vettigast.
Delägare i Acoustic Illusion AB. Assisterar Holographic Audio samt Larsen hifi
Jocke
(125+ posts)
(125+ posts)
Posts: 148
Joined: Tue 19 Jul 2005, 18:44

Re: Äntligen!

Post by Jocke »

nagref wrote:
robban61 wrote: Du nagref anser att 8542an har vissa företräden gentemot 8545, vilka då? Och vise versa vad har 8545 för företräden gentemot 8542?
Fördelen med 8542 är flerfaldiga. Känsligheten är i egenskap av lägre membranvikt något högre. Det ger dessutom lite lägre Q-värde vilket är bara av godo när man sätter ett element med så hög VAS (ung 49 liter) i en så liten låda. Membranbeteendet som styr frekvensgången är ypperligt (förutom en viss peak) och är synnerligen väl anpassat till att användas i en OrthoAkustisk högtalare. Nu vet jag inte hur kvaliteten är längre men jag gissar att den är vida överlägsen hur den var på den gamla goda tiden när de (OA51) producerades av OrthoAcoustic Systems.

Fördelen med 8545an är att den har något bättre motor och dess styvare membran vilket gör att det låter renare (i o m lägre dist). Det senare är var något Stig tyckte var viktigare (samtidigt som för tiden när bytet skedde så var det elementet betydligt mer konsekvent producerat). För en större låda som för OA52 så är dock motorsystemet och andra parametrar mer balanserade och där är 8545 i det mesta ett bättre element.

Ska jag gjort en högtalare i lådstorlek som 51:an så skulle jag nog kolla in element med något mindre elementdiameter. Det hade varit vettigast.
Visst är båda förnämliga element som var i särklass när de kom men man kan ju undra om inte andra konstruktioner kommit ikapp? Idag är det ju tex inte ovanligt med koppar i motorsystemen för att linearisera magnetfältet. Olika typer av exotiska konmaterial lanseras men trots allt uppskattas pappkoner som en av de bästa lösningarna.

Tydligen har de här elementen stått sig väl mot "tidens tand". Skulle gärna se ett element med en kombination av de bästa egenskaperna hos de här två - en 8542 med SD-1 motor och gummikant eller en 8545 med en annan typ av coating som inte ger så kraftiga resonanser i uppbrytningen. Seas har ju lyckats bra med coating av pappkoner utan dessa bieffekter. Heter det element jag söker kanske 18RNX?

/Jocke
Martin Dellstig
Co-Editor
Co-Editor
Posts: 1630
Joined: Thu 26 Dec 2002, 20:32
Location: Kungsängen

Re: Äntligen!

Post by Martin Dellstig »

Hej!

Jag har i mina gömmor ett par gamla Bostonhögtalare, danskbyggda tror jag med en tidig 8542 i.
Dessa 8542 har en annan magnet. Magneten ser ungefär ut som gamla Philips magneter.
Jag tror att 8542 har ändrat sig i flera steg över tiden.

Själv kör jag mina högtalare med 8542 hemma för jag tyckker de har ett trevligare ljud.
De känns på något vis "klarare" i mina öron, tyvärr tappar de lite längst ned och har nog något hyss för sig lite högre upp också.

Det är väl en smaksak antar jag och kan ju säkert påverkas av kringutrustningen och annat.

Med vänlig hälsning

Martin
Jag vet inte, vet du?
User avatar
Stefan Björklund
(1235+ posts)
(1235+ posts)
Posts: 1377
Joined: Tue 17 Dec 2002, 18:06
Location: Trollhättan

Re: Äntligen!

Post by Stefan Björklund »

Ett inlagg som kommer fran John Larsen angående bl a de uppgifter om "kvalitetskontroll" i Carlssonfabriken på 80 talet..
____________________________________
OA-51 från -83 underbar referens ?
Per Gulbrandsen på Carlssonplanet har funnit en ny referens och det må så vara, men det finns en del saker i artikeln som tål att bemötas, då Gulbrandsen är ute på en alldeles privat cykeltur.
Jag är nog en av få personer som har mätt mycket på just Peerless KO10 och Scan-Speak 18W-8542, närmare 5000 element av vardera sorten ansvarade jag för mätningarna på.
Stig Carlsson hade valt mätutrustning åt oss på Carlsson fabriken. Samma Brüel & Kjaer utrustning som han själv ägde i sitt mätlabb, utrustat med en väldigt dyr ¼ ” mikrofon av samma märke. Hela kalaset kostade knappa 200 000 år 1981.
Tyvärr kunde vi inte mäta distorsion, enbart frekvenskurvan, vilket Stig tyckte var tillräckligt i produktion.
Alla element som skulle användas i OA-51/52 mättes. En provlåda av OA-51 och senare OA-52 med en vridbar ring för basen och en snabbkoppling för diskanten tillverkades.
Mätningarna gick till på det viset att bas/diskant placerades i provlådan varefter baselementet roterades i 6 olika mätpositioner med skruvhålen som referens och mätkurvor dokumenterades på varje position, så totalt gjordes nästan 30 000 mätningar, som finns dokumenterade. Så snacka om kvalitet.
Den frekvenskurva som uppfyllde kraven monterades i lyssningsposition.
Från dessa mätningar kunde vi då para ihop enskilda högtalarpar med lika frekvenskurvor. Även en slutmätning gjordes på varje färdigt par högtalare för att säkra kvaliteten.
Eftersom vi inte kunde mäta distorsion skickades med jämna mellanrum stickprover från olika batcher till Stig för koll.
Man kan fråga sig varför detta rigorösa mätförfarande behövdes?
Svaret är baselementet 18W-8542.
Kvaliteten på dessa element både vad distorsion- och frekvensrespons anbelangar
Varierade så kraftigt att vi hade en uppgörelse med Scan-Speak att alla ej dugliga element fick returneras. Vid ett tillfälle mottog vi en sändning om 100 element som vi började mäta på. Efter en stunds mätning blev jag utkallat till produktionen för att beskåda eländet. Resultatet var så undermåligt att hela sändningen returnerades.
Problemet var att, som det vackert hette, elementet var handgjort.
Olika personer i produktionen hade inte samma handlag därför den varierande kvaliteten.
Stig var mycket missnöjd med detta element så länge vi använde det.
18W-8542 var från början inte alls som det är idag. Det var ett mindre papp dammskydd, mindre coatat och ventilerat bakåt. Eftersom Stig till slut hittade ett större dammskydd som var glesare pluggades ventileringen bakåt.
Jag var även involverat i utvecklingsarbetet av detta element. Jag coatade element på kors och på tvären, bytte dammskydd i mängd och parti, och mätte. Det var faktiskt jag, efter Stigs instruktioner, som gjorde det första provet med coating under dammskyddet ned till talspolen. Resultatet som det sedermera blev var Stigs förtjänst.
Peerless hade en helt annan koll på sina produkter. De började tidigt med automation i produktionen, vilket gjorde att jämnheten blev en helt annan.
Diskanten KO-10 och basen SC165 var det faktiskt inga större problem med.
De mätte ganska lika från batch till batch.






Så de olikheter som Gulbrandsen talar om härstammar säkert från baselementet.
Jag var hela tiden efter Carlssonfabrikens konkurs 1987 Stig behjälplig med utvecklingen av .2 modellerna.
Början 1993 bekostade Larsen Hifi en resa till Scan-Speak för att Stig ville ha ett bättre baselement.
Nu när jag är i farten måste jag berätta detta. Det var faktiskt roligt.
Väl nedkomna till Scan-Speak skulle vi träffa en ganska nyanställd tekniker vid namn Lars Goller, senare utvecklingschef och numera ägare till Gamut. Lars satt i möte när Stig och jag anlände.
Vi blev anvisade hans kontor för att vänta. Där gjorde vi en spännande upptäckt.
Där på skrivbordet låg ett baselement som hade samma korg som 8542 men i övrigt var ingenting likt.
Lars Goller anländer till kontoret och hälsar samtidigt som han plockar undan elementet. Han undrar vad han kan hjälpa oss med. Både Stig och jag pekar på elementet och undrar vad det är. Lars försöker bortförklara dess existens, men blir till slut tvungen att plocka tillbaka elementet. Det var nog inte meningen vi skulle sett detta. Det var en av de första prototyperna på 18W-8545. Stig och Lars fann varandra ganska snabbt. Stig var normalt inte så lättimponerat, men i det här fallet förstod jag att Lars Goller hade gjort intryck på Stig.
På resan i bilen hem yttrade Stig följande: ”den där grabben visste vad han talade om”.
Fram på våren mottog Stig de första proverna på 8545 från nollserien.
Det var första gången jag hörde Stig uttala sig positivt om ett nytt element.
Den sena kväll han ringde och berättade om mätningarna, hade han inte nog med superlativer. Han var som ett barn på julafton.
Det kan tilläggas att alla problem som Scan-Speak hade med 8542 var som bortblåsta i och med 8545. Vi behövde aldrig utföra alla dessa mätningar.
Diskantlelementet var redan klart: Vifa 25Ag. .2 versionerna var ett faktum.
Enligt min mening spelade .2 versionerna i en betydligt högre division.
Det gick att använde bättre elektronik och högtalarna hängde med.
Det har suttit en hel del olika människor i min lyssningssoffa för att utvärdera original OA-51/52 mot senare uppgraderingar och det finns ingen som backat och återtagit sina gamla högtalare. Alla har uppgraderat utan tvekan.

Larsen Hifi / John Larsen
CarlssonPlanet Moderator Team Leader

Spelar på Larsen och Carlsson
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 43 guests