Äntligen!

Här sparas riktigt gamla och inaktuella inlägg som endast bevaras ur "historiesyfte". Observera att inlägg i denna kategori inte dyker upp i sökfunktionen.
Here we archive really old posts - they are only stored for historical purposes. Please note that posts in this category will not show up while searching.
Jocke
(125+ posts)
(125+ posts)
Posts: 148
Joined: Tue 19 Jul 2005, 18:44

Re: Äntligen!

Post by Jocke »

Då lär ju 8542 som nått ut via Carlssonfabriken ha en genomsnittligt högre kvalitet än andra!

Tack John för beskrivningen av seriositeten i produktionen!

/Jocke
User avatar
Stefan Björklund
(1235+ posts)
(1235+ posts)
Posts: 1377
Joined: Tue 17 Dec 2002, 18:06
Location: Trollhättan

Re: Äntligen!

Post by Stefan Björklund »

Jocke wrote:Då lär ju 8542 som nått ut via Carlssonfabriken ha en genomsnittligt högre kvalitet än andra!

Tack John för beskrivningen av seriositeten i produktionen!

/Jocke
Intressant Jocke!
Det blir ju naturligtvis följden av dessa mätningar, har inte tänkt på det...

MVh

Stefan
CarlssonPlanet Moderator Team Leader

Spelar på Larsen och Carlsson
Jocke
(125+ posts)
(125+ posts)
Posts: 148
Joined: Tue 19 Jul 2005, 18:44

Re: Äntligen!

Post by Jocke »

Mycket intressant att John rent praktiskt var den som provade ut dammskyddet och coatingen som gjorde elementet betydligt bättre! Tror du att John kan ge en hint om vad det var för coating? Du vet säkert vad jag tänker på!

/Jocke
User avatar
Stefan Björklund
(1235+ posts)
(1235+ posts)
Posts: 1377
Joined: Tue 17 Dec 2002, 18:06
Location: Trollhättan

Re: Äntligen!

Post by Stefan Björklund »

Jag frågar...

....Svaret är:

Gojan som det coatades med kom från Scanspeak... John frågade om det gick att köpa den någonstans men se det gick inte ;). Hemliggojan fick snällt köpas från Scanspeak därefter :)

John har coating och jag ser till att du får lite per post, jag har ju din adress.

Mvh

Stefan
CarlssonPlanet Moderator Team Leader

Spelar på Larsen och Carlsson
Jocke
(125+ posts)
(125+ posts)
Posts: 148
Joined: Tue 19 Jul 2005, 18:44

Re: Äntligen!

Post by Jocke »

Toppen!

Hemligt värre tydligen. Det är väl vid sådana här tillfällen man skulle behöva en spektrometer för att anaylsera innehållet. fast det är nog enklare att köpa från Scan Speak! :)

MVH/Jocke
User avatar
robban61
(285+ posts)
(285+ posts)
Posts: 307
Joined: Sat 14 Jan 2006, 18:58
Location: Piteå

Re: Äntligen!

Post by robban61 »

Tack för redogörelsen John, väldigt intressant!

Då kommer vi så klart in på coating, mitt originalelement har inte ett spår av coating utan är snarare lite småluddigt i konen. Kan man vinna nåt på att coata konen? förutsatt man gör det på rätt sätt då förstås! Och vad är isf rätt sätt?

Ni Jocke och Stefan verkar ha meckat mycket med 8545 har ni några tweeks till 8542?
OA-5 Typ2 Jakaranda
OD-11.3 Jakaranda
OA-12.3 Jakaranda
OA-51 svart ask (lätt DIY med T11-disk+filtermod)
.....................................................
Ino Audio piP
Sonab R4000
Sonab R2000
Linn Classik Music
User avatar
Stefan Björklund
(1235+ posts)
(1235+ posts)
Posts: 1377
Joined: Tue 17 Dec 2002, 18:06
Location: Trollhättan

Re: Äntligen!

Post by Stefan Björklund »

Coatingen på 8542 syns inte... den ligger under dustcap från talspole upp till infästningen av dustcap.

Jag kommer att mäta lite på olika 8542 som jag coatat olika mycket (det har jag gjort för subbas-bruk och alltså inte brytt mig om tidigare att kolla hur den beter sig uppåt.)
CarlssonPlanet Moderator Team Leader

Spelar på Larsen och Carlsson
Jocke
(125+ posts)
(125+ posts)
Posts: 148
Joined: Tue 19 Jul 2005, 18:44

Re: Äntligen!

Post by Jocke »

Det finns en del gamla trådar här om det om du letar lite. Tror vi var några stycken som inte höll våra gamla Carlsson som mer heliga än att vi ville ge dem ett rikt liv på gamla dar! ;) En av anledningarna har nog varit att få basen att uppföra sig uppåt utan att förändra filtret (heligt?). Sedan har det ju blivit vanligare med olika varianter och tom annan bestyckning. Det nya filtret OA51LE gör säkert susen om man kör med 8545.

/Jocke
User avatar
robban61
(285+ posts)
(285+ posts)
Posts: 307
Joined: Sat 14 Jan 2006, 18:58
Location: Piteå

Re: Äntligen!

Post by robban61 »

Ohyggligt intressant med LE-filtret+8545!

Filterlösningen jag använder nu till OA51orna. T11/8542 är Stefans inklusive sugkretsen, men den är numera bortkopplad, jag tyckte att röster blev lite simmiga och tillbakadragna i rummet där dom nu spelar. Det rummet är väldigt dämpat (mjukmatta och takabsorbent) rummet äter mellanregister till lunch och middag. Man kan spela hur starkt som helst utan att en enda elak frekvens känns i örat.. Rätt fränt men inte ett idealiskt Carlssonrum :) Lite vinterjobb väntar att göra det till ett bättre anpassat Carlssonrum och förmodligen stoppa pengar i spargrisen till ett par 8545...
OA-5 Typ2 Jakaranda
OD-11.3 Jakaranda
OA-12.3 Jakaranda
OA-51 svart ask (lätt DIY med T11-disk+filtermod)
.....................................................
Ino Audio piP
Sonab R4000
Sonab R2000
Linn Classik Music
Jocke
(125+ posts)
(125+ posts)
Posts: 148
Joined: Tue 19 Jul 2005, 18:44

Re: Äntligen!

Post by Jocke »

Takabsorbent är nog ingen höjdare, kan du inte sätta den någon annan stans? Kör själv än så länge mina 51-or med 8542 och Peerless post carlssonfabriken KO10DT/115XXX med dubbla magneter dome i vävarmerat plastmaterial, filt och magnetisk olja. Har ett par d25AG och ett par D27(T11?) att testa framöver. Har i ärlighetens namn inte blivit särskilt impad av något annat sedan jag blev OA-skadad!

/Jocke
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 66 guests