Ny meny - hur funkar den?

Här sparas riktigt gamla och inaktuella inlägg som endast bevaras ur "historiesyfte". Observera att inlägg i denna kategori inte dyker upp i sökfunktionen.
Here we archive really old posts - they are only stored for historical purposes. Please note that posts in this category will not show up while searching.
User avatar
Jonathan
Webmaster
Webmaster
Posts: 543
Joined: Sun 15 Dec 2002, 17:45
Location: Stockholm
Contact:

Ny meny - hur funkar den?

Post by Jonathan »

Som ni kanske har märkt så har huvudsajten fått sig en ny meny, den förra baserade sig för mycket på javascript, strulade i olika webbläsare samt var svår att klicka rätt på. Den nya tillåter flera steg vilket gör det mycket enklare att t.ex. välja högtalarmodell.

Hur fungerar denna nya? När ni skriver, nämn operativsysstem, webbläsare och version på webbläsare så blir jag glad! :)

Vill gärna att denna ska bli så bra som möjligt.

PS. Har även ändrat sättet hur bilder öppnas. Testa på t.ex. http://www.carlssonplanet.com/oa6i.php
Tycker detta nya sätt är avsevärt bättre. Obs att detta inte fungerar på alla sidor än, många av bilderna på modellsidorna är av den supergamla varianten och måste göras om.
Jonathan Gulbrandsen - Webmaster
The Rules | Asking Questions The Smart Way
"There are two ways to write error-free code. Only the third one works."
"Deliver yesterday, code today, think tomorrow."
lemmts
(90+ posts)
(90+ posts)
Posts: 99
Joined: Sun 23 Mar 2003, 19:00

Re: Ny meny - hur funkar den?

Post by lemmts »

Tack bra!
Jag kör Windows XP och Outlook

/Lasse
User avatar
Bo Sehlberg
Internationalization Team
Internationalization Team
Posts: 139
Joined: Mon 16 Dec 2002, 18:44
Location: Umeå

Re: Ny meny - hur funkar den?

Post by Bo Sehlberg »

Så långt jag kan se fungerar menyerna bra. Mac OS X och Safari 3.1 och Firefox 2.0

När det gäller bildvisningen tycker jag personligen att det blir lite väl mycket lull-lull med sidorullgardiner. Dessutom öppnas bilden så stor att det finns risk att "stäng"-länken hamnar utanför fönstret och då blir det svårt att stänga bilden (en del kanske tror att man måste stänga fönstret t.o.m).
Kanske man skulle ha ändrat så att om man klickar på bilden stängs den och med ett Tooltip talar om att det fungerar så.

/Bosse
tux
(105+ posts)
(105+ posts)
Posts: 116
Joined: Sun 22 Dec 2002, 19:23
Location: Trollhättan
Contact:

Re: Ny meny - hur funkar den?

Post by tux »

Fungerar kanon på min mac (os x + firefox).
Dock konstaterade jag att den rostbruna bakgrunden med fördel skulle bytas ut mot en enfärgad grå bakgrund istället och på så vis lyfta hela siten.

Mvh Pontus
Redaktör Carlsson Illuminati
Moderator för Audiogrupp Väst på hififorum

Carlsson Illuminati

Resistance is futile...

Quad Cdp
Engelholm Audio Delo
Quad 909
Hypex 400 diy
Carlsson OA52.3
Carlsson OA50.3
Carlsson OA51.LE (Larsen Eriksson)
Diy OB51
User avatar
Bo Sehlberg
Internationalization Team
Internationalization Team
Posts: 139
Joined: Mon 16 Dec 2002, 18:44
Location: Umeå

Re: Ny meny - hur funkar den?

Post by Bo Sehlberg »

Håller med om bakgrunden. Det blir lite dystert.

/Bosse
User avatar
Jonathan
Webmaster
Webmaster
Posts: 543
Joined: Sun 15 Dec 2002, 17:45
Location: Stockholm
Contact:

Re: Ny meny - hur funkar den?

Post by Jonathan »

Tack för all info!
tux wrote:Fungerar kanon på min mac (os x + firefox).
Dock konstaterade jag att den rostbruna bakgrunden med fördel skulle bytas ut mot en enfärgad grå bakgrund istället och på så vis lyfta hela siten.

Mvh Pontus
Jag håller helt med er och har förespråkat detta länge, men vår käre Per är lite nostalgiskt förtjust i den är jag rädd. :P Den har varit med sen den allra första versionen av CarlssonPlanet, han anser att det är det som kännetecknar CarlssonPlanet och att användarna "inte skulle känna igen sig" utan den, osv. Om ni skulle vilja konstruktivt argumentera lite emot detta här så har jag definitivt inte något emot det...

Jag ska ta upp det igen med honom, jag håller med om att det skulle se så mycket modernare och fräschare ut med en enfärgad grå bakgrund.
Jonathan Gulbrandsen - Webmaster
The Rules | Asking Questions The Smart Way
"There are two ways to write error-free code. Only the third one works."
"Deliver yesterday, code today, think tomorrow."
User avatar
Bo Sehlberg
Internationalization Team
Internationalization Team
Posts: 139
Joined: Mon 16 Dec 2002, 18:44
Location: Umeå

Re: Ny meny - hur funkar den?

Post by Bo Sehlberg »

Prova med att göra det som en bakgrund till "CarlssonPlanet - Allt om Carlssonhögtalarna" bara c:a 1,5 cm högt. Då blir det i alla fall mindre dominerande och inte lika dystert och då kan Per fortfarande vara nostalgisk :)

(Kallas kompromiss)

(Sen när han har vant sig kan du ta bort den helt) :D

/Bosse
User avatar
Jonathan
Webmaster
Webmaster
Posts: 543
Joined: Sun 15 Dec 2002, 17:45
Location: Stockholm
Contact:

Re: Ny meny - hur funkar den?

Post by Jonathan »

Bo Sehlberg wrote:Prova med att göra det som en bakgrund till "CarlssonPlanet - Allt om Carlssonhögtalarna" bara c:a 1,5 cm högt. Då blir det i alla fall mindre dominerande och inte lika dystert och då kan Per fortfarande vara nostalgisk :)

(Kallas kompromiss)

(Sen när han har vant sig kan du ta bort den helt) :D

/Bosse
Woh, smart tänkt! :D

Är det något i denna stil som ni har tänkt er? :) Mörkare/ljusare bakgrund? En tonad bakgrundsbild istället? (typ som headern ovanför här på forumet)
Rundade kanter kanske?
Attachments
mininostalgi.jpg
Jonathan Gulbrandsen - Webmaster
The Rules | Asking Questions The Smart Way
"There are two ways to write error-free code. Only the third one works."
"Deliver yesterday, code today, think tomorrow."
User avatar
Bo Sehlberg
Internationalization Team
Internationalization Team
Posts: 139
Joined: Mon 16 Dec 2002, 18:44
Location: Umeå

Re: Ny meny - hur funkar den?

Post by Bo Sehlberg »

Bakgrunden ska definitivt vara ljusare tycker jag. Kanske som bakgrundsfärgen på forumet, kanske den mellanton som finns under den mörkgrå längst upp.
Kör med den bakgrundsbild du har nu, så får vi se. Ev. kan det vara snyggare med rundade hörn.

/Bosse
User avatar
Bo Sehlberg
Internationalization Team
Internationalization Team
Posts: 139
Joined: Mon 16 Dec 2002, 18:44
Location: Umeå

Re: Ny meny - hur funkar den?

Post by Bo Sehlberg »

Jag har fått ett konstigt fenomen nu efter den nya menyn. Övriga länkar på sidan fungerar inte i Internet Explorer 7 i Windows Vista (i annonserna fungerar det, men inte planetens egna länkar). Däremot fungerar de i Firefox och Safari?!?!


Vad har hänt?

/Bosse
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 10 guests