Carlsson OA49

Här sparas riktigt gamla och inaktuella inlägg som endast bevaras ur "historiesyfte". Observera att inlägg i denna kategori inte dyker upp i sökfunktionen.
Here we archive really old posts - they are only stored for historical purposes. Please note that posts in this category will not show up while searching.
User avatar
s.b
(695+ posts)
(695+ posts)
Posts: 712
Joined: Sun 15 Dec 2002, 20:27
Location: wermdö

Carlsson OA49

Post by s.b »

Hej
Varför finns inte den med bland "Ej producerade" högtalare
skulle va kul att få se den på bild
Mina leksaker:
REGA Planar 3
Hegel Röst
2 stycken Audion Silvernight MKII/b 300B eller 2A3

Carlsson OA52.2
Carlsson OA51
Sonab OD11.senaste version
User avatar
nagref
(330+ posts)
(330+ posts)
Posts: 342
Joined: Mon 17 Mar 2003, 23:47
Location: Christianstad/Scania

Re: Carlsson OA49

Post by nagref »

Skickade ett meddelande till Guldbrandsen om samma fråga för ett par veckor sedan. Prototyperna ska ju stå i SSCs lokaler så det borde vara en smal sak att ta några bilder när de sammanträder.
Delägare i Acoustic Illusion AB. Assisterar Holographic Audio samt Larsen hifi
User avatar
nagref
(330+ posts)
(330+ posts)
Posts: 342
Joined: Mon 17 Mar 2003, 23:47
Location: Christianstad/Scania

Re: Carlsson OA49

Post by nagref »

....eller har SSC lyckats slarva bort dessa oxå så som de har gjort med det mesta av kvarlåtenskapen från Stig?

Ser f ö att OA-60 tas upp bland de som produceras. Är det rimligt när man nämner OA-58.2. Varför inte låta de producerade OA-58.2 heta just så då den kommande OA-60 ju kommer att avvika mer än själva huven. Den ska ju enligt IÖ få en ny diskant - T11oa-II.

Sen så saknas ju även prototypen som kallades OA-60 bland de icke producerade eller döljer den sig bakom något annat länknamn som jag ev missar? :oops:
Delägare i Acoustic Illusion AB. Assisterar Holographic Audio samt Larsen hifi
Per Gulbrandsen
Chief Editor
Chief Editor
Posts: 228
Joined: Sun 15 Dec 2002, 17:45
Location: Stockholm
Contact:

Re: Carlsson OA-49

Post by Per Gulbrandsen »

Ursäkta det sena OA-49-svaret. Jag mejlade svar till nagref den 25/11, men felmarkerade så mejlet inte gick iväg - slarvigt!

Nå, er undran kring varför vi inte nämner OA-49 på CP är helt begriplig, när nu Ingvar avslöjat förekomsten. Orsaken till att vi valt att inte publicera något är att modellen egentligen bara är en formgiven designidé som aldrig givits någon bestyckning och faller redan på förstadiet på att den saknar absorbenter.

Dessutom skulle CP behöva klartecken från rättighetshavare för att våga publicera bilder och fakta kring OA-49, och det har vi aldrig bemödat mig om att skaffa då modellen aldrig hann bli tillräckligt intressant.
Däremot lever idén om en bred mindre folkhögtalare kvar i Carlssonkretsen runt SSC.

(nagrefs anklagelse:
SSC lyckats slarva bort dessa oxå så som de har gjort med det mesta av kvarlåtenskapen från Stig
är obegriplig så jag hoppas han kan ta bort den snarast)
Per Gulbrandsen
Founder & Chief Editor
http://www.carlssonplanet.com
User avatar
nagref
(330+ posts)
(330+ posts)
Posts: 342
Joined: Mon 17 Mar 2003, 23:47
Location: Christianstad/Scania

Re: Carlsson OA-49

Post by nagref »

Per Gulbrandsen wrote: Nå, er undran kring varför vi inte nämner OA-49 på CP är helt begriplig, när nu Ingvar avslöjat förekomsten. Orsaken till att vi valt att inte publicera något är att modellen egentligen bara är en formgiven designidé som aldrig givits någon bestyckning och faller redan på förstadiet på att den saknar absorbenter.
Ett ickesvar kan man säga när IÖ har avslöjat att den har designats med extra reflektionsytor så den kan generera mutipla (spegelreflex)ljudkällor á la 70-talarna och därmed inte behöver någon absorbent öht.

Pss som att förse en OA-12 med en absorbent (ur ett orthoakustiskt perspektiv) vore en styggelse så vore det det normalt att undvika absorbenterna på 80-talarna. Men OA-49 är en snygg bastard (i dess mest positiva bemärkele) som genererar en extra ljudkälla genom en extra reflexyta istället för som på 70-talarna ha dedikerade element för det.

Elementen var tänkta att vara samma som i OA-50 enligt initierade källor.
Dessutom skulle CP behöva klartecken från rättighetshavare för att våga publicera bilder och fakta kring OA-49, och det har vi aldrig bemödat mig om att skaffa då modellen aldrig hann bli tillräckligt intressant.
Nu blev det intressant. Du sitter med i SSC men vågar inte fråga om du får ta en bild på dem. Eller tillhör rättigheterna någon annan?
Det tillhör ju faktiskt SSCs uppdrag att föra ut hans tankar och idéer till allmänheten och då är väl knappast en folkhögtalare undantagen?
Däremot lever idén om en bred mindre folkhögtalare kvar i Carlssonkretsen runt SSC.
[ironi]
Det har man ju verkligen märkt av era ansträngningar.
[/ironi]

(nagrefs anklagelse:
SSC lyckats slarva bort dessa oxå så som de har gjort med det mesta av kvarlåtenskapen från Stig
är obegriplig så jag hoppas han kan ta bort den snarast)
Om man bortser från pengarna som inte finns längre kanske du kan redogöra för var en så enkel sak som Stigs egna OA52 finns? De borde ju vara en väsentlig del av kvarlåtenskapen eftersom det är den sista högtalare han skapade.
Delägare i Acoustic Illusion AB. Assisterar Holographic Audio samt Larsen hifi
Per Gulbrandsen
Chief Editor
Chief Editor
Posts: 228
Joined: Sun 15 Dec 2002, 17:45
Location: Stockholm
Contact:

Re: Carlsson OA49

Post by Per Gulbrandsen »

Du sitter med i SSC men vågar inte fråga om du får ta en bild på dem. Eller tillhör rättigheterna någon annan?
Rättigheterna tillhör någon annan, det var ju också vad jag skrev. Jag vågar vad som helst, men lite hemligheter kan vi väl få ha kvar att avslöja till en annan dag!
Det tillhör ju faktiskt SSCs uppdrag att föra ut hans tankar och idéer till allmänheten och då är väl knappast en folkhögtalare undantagen?
Just därför skrev jag som jag gjorde, vilket du nu ironiserar över.
Om man bortser från pengarna som inte finns längre kanske du kan redogöra för var en så enkel sak som Stigs egna OA52 finns?
Stigs pengar har förvaltats väl under de här snart 11 åren. En stor summa har - delvis framgångsrikt - investerats i aktier. Andra medel har använts till att betala en mängd kostnader som SSC har för sin Länsstyrelsekontrollerade verksamhet - försäkringar, mer eller mindre dyra lokalhyror genom åren, bygge av lyssningsrum, flyttningar t ex för att undkomma extrema hyrespåslag, kontorsutrustning, renoveringar av äldre högtalare, bandspelarrenoveringar, AD-omvandlare (för att säkra Stigs inspelningar), mätutrustning, DVD-spelare, hembioreceiver, dator, scanner, lagerkostnader, säkerhetslås, porton, frakter, revision, bokföring, skatt (jag har säkert glömt en massa i denna uppräkning!) - och förstås till högtalarutveckling, ritningar, prototyper, snickare, filter osv.

Stigs pengar har inte gått till några privata förmåner, inte till ett enda styrelsearvode - bara till sådant Stig skulle behövt om han levt. SSC:s ekonomi är under full kontroll, varför påstå något annat?

Och vad gäller Stigs OA-52:or så står de just nu här på Planeten och används vid utvärdering av prototyper till kommande Carlssonelement. En "enkel sak att redogöra för" - precis.

Kan dessa svar göra dig på lite bättre humör?
Vad sägs, bäste nagref, om att återgå till en glad forumton istället?
Per Gulbrandsen
Founder & Chief Editor
http://www.carlssonplanet.com
User avatar
nagref
(330+ posts)
(330+ posts)
Posts: 342
Joined: Mon 17 Mar 2003, 23:47
Location: Christianstad/Scania

Re: Carlsson OA49

Post by nagref »

Per Gulbrandsen wrote: Rättigheterna tillhör någon annan, det var ju också vad jag skrev. Jag vågar vad som helst, men lite hemligheter kan vi väl få ha kvar att avslöja till en annan dag!
Vilka är vi här? SSC eller CP? Om det är CP du avser så är det ju inte likt dig att spara på informationen (vilket vi alla Carlssonfantaster är glada för :) ).
Per Gulbrandsen wrote: Stigs pengar har förvaltats väl under de här snart 11 åren. En stor summa har - delvis framgångsrikt - investerats i aktier. Andra medel har använts till att betala en mängd kostnader som SSC har för sin Länsstyrelsekontrollerade verksamhet - försäkringar, mer eller mindre dyra lokalhyror genom åren, bygge av lyssningsrum, flyttningar t ex för att undkomma extrema hyrespåslag, kontorsutrustning, renoveringar av äldre högtalare, bandspelarrenoveringar, AD-omvandlare (för att säkra Stigs inspelningar), mätutrustning, DVD-spelare, hembioreceiver, dator, scanner, lagerkostnader, säkerhetslås, porton, frakter, revision, bokföring, skatt (jag har säkert glömt en massa i denna uppräkning!) - och förstås till högtalarutveckling, ritningar, prototyper, snickare, filter osv.

Stigs pengar har inte gått till några privata förmåner, inte till ett enda styrelsearvode - bara till sådant Stig skulle behövt om han levt. SSC:s ekonomi är under full kontroll, varför påstå något annat?
Återkommer kanske om förvaltningen men en liten räkneövning ger bara 9 år(snart tio) eftersomSSC bildades -98. På den tiden så har stiftelsekapitalet naggats ordentligt i kanten.Vad som gick åt vid bouppteckningen är en annan sak.

Per Gulbrandsen wrote: Och vad gäller Stigs OA-52:or så står de just nu här på Planeten och används vid utvärdering av prototyper till kommande Carlssonelement. En "enkel sak att redogöra för" - precis.

Kan dessa svar göra dig på lite bättre humör?
Vad sägs, bäste nagref, om att återgå till en glad forumton istället?
Så bra! Jag är mycket nöjd med det avslutande svaret men lite frågetecken reser det allt då man läser nyhetsbrev 38:
http://www.carlssonplanet.com/newslette ... .php?id=38

Speciellt om man vet att bouppteckningen efter SC (gjord av Bäcklund och Steindl) redogjorde bara för ett par Vita OA52.2 (med ett upptaget värde på 5000kr).

Och att de OA52.2 som du har lagt ut i annonsen står mindre än 1km härifrån.

Var det inte sant det som stod i annonsen att det var Stigs egna eller var det inte sant det du skrev nyss?
Delägare i Acoustic Illusion AB. Assisterar Holographic Audio samt Larsen hifi
User avatar
Stefan Björklund
(1235+ posts)
(1235+ posts)
Posts: 1377
Joined: Tue 17 Dec 2002, 18:06
Location: Trollhättan

Re: Carlsson OA49

Post by Stefan Björklund »

Bäste Per Gulbrandsen, jag förutsätter givetvis att ni i denna Styrelse, som av Länsstyrelsen har blivit tillsatt för att bevara och förvalta Stig Carlssons arv, arbetar enligt de lagar och regler som finns och enligt de ändamål som styrelsen själv har upprättat.
Jag förutsätter dessutom att det du hävdar, nämligen att Stigs personliga exemplar av OA52 står på planeten för utvärdering av nya element är i överensstämmelse med verkligheten.
Förrättningsmännen Lars Bäcklund och Peter Steindl som utförde bouppteckningen på Stig Carlssons kvarlåtenskap som Allmänna Arvsfondsenheten avstod ifrån till förmån för Stiftelsen Stig Carlsson har i bouppteckningen upptagit 1 par OA 52.2 till ett värde på 5000 kr.
Dessa OA52 högtalare var Stig Carlssons egna personliga exemplar av OA52.2 och det är just dessa exemplar som har ett högt historiskt värde eftersom de var modifierade av Stig Carlsson själv. Det är just dessa exemplar som Styrelsen, SSC, har fått i uppdrag att förvalta och bevara.
Det låter ju betryggande att du Per Gulbrandsen garanterar att just dessa Stigs personliga exemplar av OA52.2 finns i tryggt förvar hemma hos dig.
Så småningom då Länsstyrelsen gör sin totala revision av SSC så är det ju bra med samtliga pinaler i behåll enligt de riktlinjer som SSC har om att dokumentera, samla, sprida och utveckla Stig Carlssons idéer och principer....? Det är vid sådant tillfälle det är som du själv skriver:

Citat:
En "enkel sak att redogöra för" - precis.
Slut Citat.

Det är just dessa exemplar av OA52, Stigs Personliga exemplar på vilka delningsfilter etc utvecklats, på vilka all provlyssning genomförts, höjdpunkten på Stigs Karriär så att säga...
Dessa OA 52 högtalare kan ju därmed anses som värdefulla högtalare för Stiftelsen Stig Carlsson och väsentliga för genomförandet av Stiftelsens uppdrag!

Dessutom så är det ju en respekt för Stig Carlsson man visar genom att behålla Stigs höjdpunkt från hans liv.
Och tvärtom så vore det ju en synnerligen visad respektlöshet, arrogans och nonchalans gentemot Stig Carlsson som Syrelsen själv skulle uppvisa om just dessa Stig Carlssons personliga exemplar av OA 52.2 vore sålda. Jag förmodar att du delar min uppfattning om detta.

Men tala nu om för oss, bäste Per, vad det egentligen betyder det som du själv tidigare har skrivit:

Citat:

CARLSSON OA-52.3
Stig Carlssons eget vita högtalarprototyper
uppgraderat från ".2" på CarlssonPlanet -04 med
nya diskanten Carlsson T-11oa, SCR-MKP
polypropkondensatorer m.m, elementen knappt
inspelade, med manual, Pris: 9.000:-

Från:
http://www.carlssonplanet.com/newslette ... .php?id=38

Slut citat...

Högtalarna från denna försäljning befinner sig ju nu i Skåne...

Man kan ju lätt förledas och tro att det faktiskt var Stigs egna personliga exemplar av OA52 som såldes av dig i ert nyhetsbrev från "mars 2004". Det vore ju i så fall bondfångeri, lurendrejeri med usla hästhandlarprinciper, eller.....?
Den som i så fall har köpt dessa högtalare kan ju lätt känna sig lurad; ja helt enkelt, blåst och det vore ju olyckligt.
Det vore ju på sin plats att du i så fall offentliggör att det inte var Stigs EGNA och personliga OA52 som såldes av dig i nyhetsbrev "mars 2004". Detta för att visa att du Per har vederbörlig respekt för sanningen...

Hade det varit jag (i egenskap av den Carlssonentusiast jag är) som köpt dem och det sedan visade sig att de inte var Stigs personliga exemplar hade jag nog blivit väldigt sur och önskat mig någon kompensation för det inträffade.


Vh

Stefan Björklund
CarlssonPlanet Moderator Team Leader

Spelar på Larsen och Carlsson
User avatar
Stefan Björklund
(1235+ posts)
(1235+ posts)
Posts: 1377
Joined: Tue 17 Dec 2002, 18:06
Location: Trollhättan

Re: Carlsson OA49

Post by Stefan Björklund »

Hmmm, i "CarlssonPlanet Suger -tråden" säger du att det är dina OA52 som, får man förmoda, testar nya kommande Carlssonelement...
Per Gulbrandsen wrote:
Den enda tröst jag hittar är att koppla in mina OA-52.3:or (med spännande bestyckning...) och lägga på en riktigt bra platta. Har ni hört danska Efterklang t ex? Deras förra CD Tripper?
Den är en god tröst denna höst för er ledsne redaktör.
I denna tråd är det Stigs egna OA52...
Per Gulbrandsen wrote:
Och vad gäller Stigs OA-52:or så står de just nu här på Planeten och används vid utvärdering av prototyper till kommande Carlssonelement. En "enkel sak att redogöra för" - precis.
Men du kanske har 2 par OA52 hemma för test... Hur är det med det?
Jag hoppas ju det, Carlssonhögtalare kan man ju inte ha för många av där hemma...


Mvh

Stefan Björklund
CarlssonPlanet Moderator Team Leader

Spelar på Larsen och Carlsson
User avatar
Stefan Björklund
(1235+ posts)
(1235+ posts)
Posts: 1377
Joined: Tue 17 Dec 2002, 18:06
Location: Trollhättan

Re: Carlsson OA49

Post by Stefan Björklund »

Jaja...

Som svar på topic är här en skärmdump från CAD på hur OA49 skulle se ut.

Image

Mvh

Stefan Björklund
CarlssonPlanet Moderator Team Leader

Spelar på Larsen och Carlsson
Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 72 guests