Carlsson OA49

Här sparas riktigt gamla och inaktuella inlägg som endast bevaras ur "historiesyfte". Observera att inlägg i denna kategori inte dyker upp i sökfunktionen.
Here we archive really old posts - they are only stored for historical purposes. Please note that posts in this category will not show up while searching.
Per Gulbrandsen
Chief Editor
Chief Editor
Posts: 228
Joined: Sun 15 Dec 2002, 17:45
Location: Stockholm
Contact:

Re: Carlsson OA49

Post by Per Gulbrandsen »

Stökig tråd det här.
Vad jag kan se på rubriken och ursprungsfrågan från s.b. ska tråden handla om OA-49 - inte om Stig Carlssons olika par OA-52 (varav ett par mycket riktigt numera är sålt).

Antingen håller vi oss till OA-49 här eller så får vi stänga tråden.
Felfinnare med annat på agendan får starta nya trådar.
Per Gulbrandsen
Founder & Chief Editor
http://www.carlssonplanet.com
User avatar
Stefan Björklund
(1235+ posts)
(1235+ posts)
Posts: 1377
Joined: Tue 17 Dec 2002, 18:06
Location: Trollhättan

Re: Carlsson OA49

Post by Stefan Björklund »

Det var ju synd att det inte blev något, med dessa OA49.
Att bygga rationellt i plast hade säkert varit något som Stig till skillnad från många andra hade "kommit undan med"...
Plast som kabinettmaterial har väl i högtalarbranchen ingen positiv klang :) (om den har någon klang överhuvudtaget?, det dämpar säkert bra ;) ),
men Stig med sin kvalitetsstämpel och det "historiska" faktum att de välljudande Sonabhögtalarna hade baffel av plast hade säkert gjort att dessa OA49 utan större problem kunnat glida förbi eventuella på marknaden skeptiska typer om de bara lät bra...

Jag är hur som helst mycket mycket förundrad över hur ni i SSC kan ha fått för er att avyttra Stigs egna OA52, kronan på verket!
SSC's ekonomi är ju dålig men så dålig är den ju inte.
Nej just det... nu kommer jag ihåg, pengarna gick väl inte till SSC utan till något annat, eller hur?
Men det är väl som du säger något för en annan tråd.

Sedan är det ju så att man behöver inte låsa trådar för att de vandrar iväg lite åt sidan, man kan ju splitta tråden om man finner de offtopic inlägg som görs intressanta.

Mvh

Stefan Björklund
CarlssonPlanet Moderator Team Leader

Spelar på Larsen och Carlsson
User avatar
haec
(125+ posts)
(125+ posts)
Posts: 127
Joined: Tue 11 Jan 2005, 18:07

Re: Carlsson OA49

Post by haec »

Jag börjar bli rejält trött på detta ständiga hackande på och misstänkliggörande av Per Gulbrandsen. Det verkar vara en liten klick bestående av Stefan Björklund, nagref och kanske några till som verkar ha gett sig den på att ifrågasätta allt han säger och gör (detta beteende brukar för övrigt kallas mobbing i det dagliga livet, en nog så otrevlig företeelse). Metoden verkar bestå av halvkvädna visor och vaga insinuationer som är svåra att bemöta. Lägg åtminstone fram klara bevis för era halvhjärtade anklagelser! Eller har ni inget på fötterna?

Om syftet är att ”sänka” CarlssonPlanet så har ni snart lyckats. Era ”giftigheter” gör forumet allt tristare för varje inlägg ni gör.

//Hasse
OA58.2
User avatar
nagref
(330+ posts)
(330+ posts)
Posts: 342
Joined: Mon 17 Mar 2003, 23:47
Location: Christianstad/Scania

Re: Carlsson OA49

Post by nagref »

Tråden handlar om OA-49. Vilket Per har påpekat.
Delägare i Acoustic Illusion AB. Assisterar Holographic Audio samt Larsen hifi
User avatar
haec
(125+ posts)
(125+ posts)
Posts: 127
Joined: Tue 11 Jan 2005, 18:07

Re: Carlsson OA49

Post by haec »

Att hålla sig till ämnet för tråden brukar inte bekymra dig i vanliga fall. Inte ens i denna.
// Hasse
OA58.2
User avatar
Stefan Björklund
(1235+ posts)
(1235+ posts)
Posts: 1377
Joined: Tue 17 Dec 2002, 18:06
Location: Trollhättan

Re: Carlsson OA49

Post by Stefan Björklund »

Hasse...

Mobbing säger du... för mig handlar det om att få någon att ta ansvar för det som någon/några gjort fel.
Saker och ting får sin upplösning så småningom, vi får se vad du tycker då.
Bevis säger du... I stort sett allt med stiftelser är offentlig handling, den som söker skall finna.

MVh

Stefan
CarlssonPlanet Moderator Team Leader

Spelar på Larsen och Carlsson
User avatar
nagref
(330+ posts)
(330+ posts)
Posts: 342
Joined: Mon 17 Mar 2003, 23:47
Location: Christianstad/Scania

Re: Carlsson OA49

Post by nagref »

haec wrote:Att hålla sig till ämnet för tråden brukar inte bekymra dig i vanliga fall. Inte ens i denna.
// Hasse
Vanligtvis inte men nu har jag sett mitt misstag. Varför jag började var att trigga igång en reaktion från Per så att vi kunde få något svar på den ursprungliga frågan. Det har vi fått även om jag kanske inte delar Pers synvinkel att den är rätt ointressant och att man därmed kan vänta att publicera något om OA-49. Det övriga som har uppkommit i tråden kan man ju ta exemeplvis i tråden om hur SSC sköter sig.

Men för att återgå till ämnet. OA-49 är ju rätt intressant av flera anledningar. Dels att det var tänkt att man likt 70-talarna skulle göra en gjuten baffel i plast (för formen på baffeln kräver ju lite pill med trä som är relativt dyrt rent arbetsmässigt) och att man skulle se till att man skulle kunna klara sig med en form (plastformar är ju dyra som tusan) även här likt vissa av 70-talarna (OA-116 har ju två bitar till baffeln som är identiska mellan höger och vänster högtalare men de är monterade så att det bli symmetri). De är ju dessutom lika 70-talarna (och alla tidigare OA-högtalare) genom att de skulle komma runt behovet av absorbent genom att addera extra ljudkällor.

Det är ju ett av de stora problemen med en väggnära högtalare - interferenser mellan den verkliga ljudkällan och dess akustiska spegelbild i väggen.

Har man exempelvis en OD-11* golvstående mot vägg så får man två ljudkällor i diskanten. Dessa två interfererar tydligt och ger kamfiltereffekter som ger (relativt sett) ett hårt och burkigt ljud. Man kan komma undan problemet på minst två sätt. Antingen så kan man sätta dit en absorbent (så som 80-talarna) så att man bara hör den faktiska ljudkällan eller så kan man införa extra ljudkällor mellan de två befintliga som smetar ut interferenserna i frekvensled. Då hör man inte problemen med de två ljudkällorna så mycket längre. Så är ju gjort på OA-12 som har 4 ljudkällor (två faktiska och dess två kusiner - väggspegelbilderna). På OA-49 så försöker Stig ett nytt grepp - att införa extra virtuella ljudkällor som påminner lite om 70-talarnas funktion men ändå med rätt mycket av direktljudet från 80-talarna. De virtuella ljudkällorna skapas av
bl a kantreflexer (p g a diffraktion) och extra spegelytor. Även om Stig inte tyckte att han lyckades åstadkomma vad han ville med OA-49 så är de inte destu mindre intressanta som utgångspunkt för vidarutveckling av detta koncept.

*Nu ska man inte dissa OD-11 så hårt rent ljudmässigt. Den har ju faktiskt en form på baffeln som genererar mycket intressanta extra ljudkällor p g a dess geometriska form som kanske hjälper till en del. Hade diskanten suttit friare mot kanten så hade ju dessutom den fått två extra ljudkällor (golvreflexen och golv-väggreflexen).
Delägare i Acoustic Illusion AB. Assisterar Holographic Audio samt Larsen hifi
User avatar
haec
(125+ posts)
(125+ posts)
Posts: 127
Joined: Tue 11 Jan 2005, 18:07

Re: Carlsson OA49

Post by haec »

Stefan Björklund wrote:Hasse...

Mobbing säger du... för mig handlar det om att få någon att ta ansvar för det som någon/några gjort fel.
Saker och ting får sin upplösning så småningom, vi får se vad du tycker då.
Bevis säger du... I stort sett allt med stiftelser är offentlig handling, den som söker skall finna.

MVh

Stefan
Saker och ting får sin upplösning så småningom säger du. Det är just dessa vaga anklagelser utan synbar substans som jag vänder mig emot. Jag tror du balanserar farligt nära gränsen för ärekränkning, om någon skulle komma på tanken att föra saken till domstol. Om du har hittat några bevis på oegentligheter i stiftelsens skötsel så lägg fram dom eller håll inne med dina svepande anklagelser tills du verkligen har något reellt att komma med.

//Hasse
OA58.2
User avatar
Stefan Björklund
(1235+ posts)
(1235+ posts)
Posts: 1377
Joined: Tue 17 Dec 2002, 18:06
Location: Trollhättan

Re: Carlsson OA49

Post by Stefan Björklund »

Hej Hasse.

Jag har i denna tråd med emfas uttryckt min förfäran över att SSC och Per har sålt ut Stigs OA52, något som Jag tycker går helt stick i stäv med det ändamål SSC satt upp för sitt arbete.
Du benämner då detta "mobbing".

På detta svarar jag då dig:
"Saker och ting får sin upplösning så småningom, vi får se vad du tycker då."
som då betyder nåt i stil med:
Du kallar mig mobbare, men jag anser att du inte vet hela sanningen...

Jag har inget behov av att delge all den information jag har om ev. oegentligheter öppet på detta forum, Jag använder den vid valda tillfällen när felaktigheter manifesteras i form av skriven text t ex här på CP...

Men fine... behöver du ett exempel kan jag ju referera till:
Årsredovisning SSC räkenskapsåret 2006.
Diarie nummer 6446-2007 (kan du beställa hem från Länsstyrelsen Stockholms län)
Här står att läsa i förvaltningsberättelsen att:

"under året har stiftelsen blivit momsregistrerad"

-Hmmm hur har det då varit och hur har man gjort alla andra år sedan 1998 eftersom Larsen HiFi betalat all royalty inklusive moms...

Dessutom inkom denna årsredovisning till Länsstyrelsen 25 oktober 2007, lite sent kanske för att falla under begreppet god redovisningsed.

Mvh
Stefan Björklund
CarlssonPlanet Moderator Team Leader

Spelar på Larsen och Carlsson
User avatar
haec
(125+ posts)
(125+ posts)
Posts: 127
Joined: Tue 11 Jan 2005, 18:07

Re: Carlsson OA49

Post by haec »

Stefan Björklund wrote:Hej Hasse.

Jag har i denna tråd med emfas uttryckt min förfäran över att SSC och Per har sålt ut Stigs OA52, något som Jag tycker går helt stick i stäv med det ändamål SSC satt upp för sitt arbete.
Du benämner då detta "mobbing".
Du verkar läsa andras inlägg ungefär som Fan läser bibeln. Dvs du tolkar dom som det passar dig. Jag inser nu hur svårt det måste vara för Per att gå i svaromål. Det är inte din s.k. ”förfäran” jag kallar ”mobbing” utan att du (och en del andra) i snart sagt varje inlägg för fram anklagelser och insinuationer mot Per (i synnerhet och SCC i allmänhet) oavsett vad han tidigare svarat och utan att framlägga bevis. Du ska bara ha rätt!
Stefan Björklund wrote: På detta svarar jag då dig:
"Saker och ting får sin upplösning så småningom, vi får se vad du tycker då."
som då betyder nåt i stil med:
Du kallar mig mobbare, men jag anser att du inte vet hela sanningen...
Vad dina inlägg har för avsikt att verkligen betyda i varje enskilt fall kan jag självklart inte gissa mig till utan jag läser bara det du verkligen skriver. Vad du skriver är att det pågår/har pågått oegentligheter inom SCC. Sådana påståenden tycker jag inte man bör framföra utan verkliga bevis.
Stefan Björklund wrote: Jag har inget behov av att delge all den information jag har om ev. oegentligheter öppet på detta forum, Jag använder den vid valda tillfällen när felaktigheter manifesteras i form av skriven text t ex här på CP...
Nä, men du verkar trots det ha stort behov av att framföra insinuationer om oegentligheter i tid och otid.
Stefan Björklund wrote: Men fine... behöver du ett exempel kan jag ju referera till:
Årsredovisning SSC räkenskapsåret 2006.
Diarie nummer 6446-2007 (kan du beställa hem från Länsstyrelsen Stockholms län)
Här står att läsa i förvaltningsberättelsen att:

"under året har stiftelsen blivit momsregistrerad"

-Hmmm hur har det då varit och hur har man gjort alla andra år sedan 1998 eftersom Larsen HiFi betalat all royalty inklusive moms...

Dessutom inkom denna årsredovisning till Länsstyrelsen 25 oktober 2007, lite sent kanske för att falla under begreppet god redovisningsed.

Mvh
Stefan Björklund
Här måste jag erkänna att jag kommer till korta. Vet helt enkelt för lite om bolagslagstiftning och regler för stiftelser. Jag kan bara konstatera att bolag och stiftelser sannerligen inte står helt utan kontroll från skattemyndigheter och länsstyrelser. Hade det pågått oegentligheter inom SCC är jag övertygad om att myndigheterna hade slagit ned på detta. Om inte så är det kanske till berörd myndighet du bör vända dig istället för att älta dina mer eller mindre väl underbyggda anklagelser här på CarlssonPlanet.

Detta får bli mitt sista inlägg i denna tråd. Jag har varken tid eller lust att stånga mitt huvud blodigt till ingen nytta. Du verkar inte vara mottaglig för argument utan vänder varje inlägg till din egen fördel. Du målar upp en bild av dig själv som den ädle riddaren som strider för sanning och rätt. Om din sanning även är den rätta vet jag inget om, hoppas bara att inga oskyldiga offer utkrävs på vägen.
//Hasse
OA58.2
Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 55 guests