CarlssonPlanet suger....

Här sparas riktigt gamla och inaktuella inlägg som endast bevaras ur "historiesyfte". Observera att inlägg i denna kategori inte dyker upp i sökfunktionen.
Here we archive really old posts - they are only stored for historical purposes. Please note that posts in this category will not show up while searching.
User avatar
Bill50x
(150+ posts)
(150+ posts)
Posts: 196
Joined: Sun 05 Oct 2003, 15:34
Location: Gärdet-Stockholm

CarlssonPlanet suger....

Post by Bill50x »

Tyvärr. Intresset att kliva in här blir allt mindre dag för dag. Forumet är misskött, det skickas ut märkliga (nyhets-)brev, diskussionerna är otrevliga. För två-tre år sedan var detta ett mycket trevligt forum. För drygt tre år sedan surrade jag runt, bestämde mig för att hoppa på renoveringståget. Köpte ett par OA5-II, ångrade mig, sålde billigt och skaffade OA14. Började renovera och fick otroligt mycket tips och stöd från CP. Det var riktigt kul. En liten artikel om statisk elektricitet hann jag också att bidra med...
Att min renovering avstannade efter en högtalare berodde mer på nyfunnen dam än på CP ;-)

Men nu är det för trist. Tjafs och elände. Att dessutom CP´s grundare (?) Gulbrandsen hanterar frågornna med Larsen som en elefant i porslinsbutik är bara för bedrövligt. Att publicera interna diskussioner och hänga ut folk som pirater och förfalskare är så lågt så man svimmar.

Jag har tillräckligt på fötterna för att fortsätta min OA14-renovering, i övrigt önskar jag er andra lycka till. Själv kommer jag titta in någon gång då och då för att kolla läget men för övrigt är detta forum ett avslutat kapitel.

Mvh
Bjarne Lilliendahl
[email protected]
B-Å Åhs
(40+ posts)
(40+ posts)
Posts: 42
Joined: Thu 17 Mar 2005, 14:20

Re: CarlssonPlanet suger....

Post by B-Å Åhs »

Och nivån sjunker i rask takt !
User avatar
haec
(125+ posts)
(125+ posts)
Posts: 127
Joined: Tue 11 Jan 2005, 18:07

Re: CarlssonPlanet suger....

Post by haec »

Jag kan tyvärr bara hålla med!
Dispyten mellan herrar Gulbrandsen och Björklund är snart nere på sandlådenivå. Deras infekterade meningsutbyte verkar dessutom sprida sig till andra trådar. Trist och tråkigt för oss andra.
Kan dom inte sätta sig ner och reda ut detta en gång för alla via telefon eller intern brevväxling!
Jag vidhåller fortfarande att OA60 är bland det trevligaste i högtalarväg som kommit fram de senaste åren. Jag väntar med spänning på att nya efterföljare presenteras. Jag funderar även på att ev. starta upp ett renoveringsprojekt (OA 116?).
Fram till dess lämnar jag nu Carlssonplanet därhän, den är helt enkelt inte rolig längre!
//Hasse
OA58.2
User avatar
Stefan Björklund
(1235+ posts)
(1235+ posts)
Posts: 1377
Joined: Tue 17 Dec 2002, 18:06
Location: Trollhättan

Re: CarlssonPlanet suger....

Post by Stefan Björklund »

Hej Hasse

Om omdömet om min person nu är att att jag är en en pajkastare på sandlådenivå så tar jag gärna det...

Priset för det andra alternativet, att sitta vid sidan och låta någon angripas och smutskastas med lögner och retoriska överdrifter, är i min värld alltför högt.

Mvh
Stefan Björklund

Ps Jag har försökt att sköta detta via mail och telefon men mottagaren ville annat....
CarlssonPlanet Moderator Team Leader

Spelar på Larsen och Carlsson
User avatar
haec
(125+ posts)
(125+ posts)
Posts: 127
Joined: Tue 11 Jan 2005, 18:07

Re: CarlssonPlanet suger....

Post by haec »

Hej Stefan!
Jag har inte jämställt dig med en pajkastare. Har heller ingen uppfattning om dig som person eftersom jag inte känner dig. Jag har ingen anledning att tro annat om dig än att du är en rekorderlig person. Ditt intresse för Stig Carlsson och hans högtalare pekar ju på detta. Detsamma gäller min uppfattning om Per Gulbrandsen.
Vad jag reagerar emot är att er debatt kunde skötas snyggare och kanske till vissa delar hellre privat. Dessutom har er debatt på något konstigt vis spridits från tråden om "hur SSC förvaltar arvet" till flera andra. Lite tråkigt för oss andra som kanske hellre intresserar oss för Stig Carlsson och ortoakustiska högtalare.
Vad gäller frågan om Larsen och hans "avhopp" vill jag inte ta ställning. Vet helt enkelt för lite om alla turer.
Vad gäller hans nya högtalare så är det väl bara att tacka och ta emot om dom är bra, oavsett vad han kallar dom. Skulle dom vara mindre bra så lär väl produktionen självdö ändå.
Mvh
Hasse
OA58.2
User avatar
Stefan Björklund
(1235+ posts)
(1235+ posts)
Posts: 1377
Joined: Tue 17 Dec 2002, 18:06
Location: Trollhättan

Re: CarlssonPlanet suger....

Post by Stefan Björklund »

Hej Hasse...

Det var inte min mening att "gå på" dig.
Du väckte frågan och svaret blev delvis riktat till dig då jag naturligtvis inser att det du säger är relevant.
Det är svårt för en utomstående att se vad som är vad och det mesta liknar "sandlåda", alldeles speciellt för någon som kanske inte orkar läsa allt utan skummar igenom det bara... (syftar naturligtvis inte på dig här Hasse utan på den "skumläsande" Carlssontypen ;) )

Hursomhelst så känner jag mig med den information jag har, "nödd och tvungen" att göra som jag gör.

Den som inte har information kan naturligtvis inte begäras ta ställning.

Mvh
Stefan Björklund
CarlssonPlanet Moderator Team Leader

Spelar på Larsen och Carlsson
User avatar
Daniel
Valued Contributor
Posts: 234
Joined: Wed 04 Feb 2004, 16:04
Location: Stockholm

Re: CarlssonPlanet suger....

Post by Daniel »

Att säga att forumet suger på grund av ett fåtal enskilda diskussioner är kanske att ta i. Ett forum blir vad medlemmarna gör det till. Att många medlemmar sällan/aldrig skriver något här längre har säkert många orsaker; t.ex. mitt eget intresse för ljudutrustning och -återgivning går i vågor. Att inte mycket märkbart hänt på elementfronten på bra länge bidrar säkert också.

Jag har sett betydligt värre på andra håll på nätet. :)
Elektrofon Tonträff (vit)
OA-5K typ 1 (valnöt)
OA-6 typ 2 (teak)
OA-14 (svarta)
Griffin
(15+ posts)
(15+ posts)
Posts: 17
Joined: Fri 18 Nov 2005, 19:30

Re: CarlssonPlanet suger....

Post by Griffin »

Ja jisses Daniel, det är ju bara att titta på Faktiskt.se, jag kan inte förstå hur man kan hacka här då det går mer än livligt till även där? trådskaparen bidrar ju trots allt med rätt mycket tjafs där också (som jag i många fall sympatiserar med)
Förmodligen kommer det att bli mer fart här då de nya diskanterna kommer...i positiv bemärkelse...
//Anders
Per Gulbrandsen
Chief Editor
Chief Editor
Posts: 228
Joined: Sun 15 Dec 2002, 17:45
Location: Stockholm
Contact:

Re: CarlssonPlanet suger....

Post by Per Gulbrandsen »

Det var väldigt, väldigt sorgligt att läsa Bjarnes inlägg. Jag förstår honom och tycker han har rätt i sin kritik, samtidigt kan jag inte hur jag än rannsakar mig själv tänka ut hur jag istället skulle ha gjort.
Låtit Larsen falsk-annonsera utan att reagera på CP hade varit ett alltför stort svek mot Stig.
Lika så att låta Stefan gå lös i sin kritik på forumet utan att svara honom på sånt som är uppenbart fel - han ses ju ändå som en ovanligt tung expert i Carlssonsammanhang.

Men jag kanske borde hållit en annan ton? Jag kanske hade lyckats visa sanningen ändå? Jag var förbannad när jag skrev nyhetsbrevet, det medges. Men ilskan släpper inte, varje gång jag ser Larsens fulannons i senaste HiFiMusik stiger blodet - hur kan han göra detta?
Använda Stigs unika uttalande om Carlssonhögtalare till att sälja sina helt egna Larsen?
Vad ska det kallas om inte piratfasoner?
Jag kan inte komma på ett bättre ord, så det får stå så tills vidare.

Och jag håller med er som tycker att det inte är lika roligt längre - åtminstone inte just nu.
Men det skyller jag helt och hållet på Larsens tilltag, inte på något annat.
Problemet är att mer allmänna Carlssonfantaster som Bjarne inte är eller kan vara insatta i vilket svek Larsen begår och då upplever debatten här som tjafs. Jag förstår det fullt ut.

Det är så sorgligt att det inte är sant.

Den enda tröst jag hittar är att koppla in mina OA-52.3:or (med spännande bestyckning...) och lägga på en riktigt bra platta. Har ni hört danska Efterklang t ex? Deras förra CD Tripper?
Den är en god tröst denna höst för er ledsne redaktör.
Per Gulbrandsen
Founder & Chief Editor
http://www.carlssonplanet.com
User avatar
Jonathan
Webmaster
Webmaster
Posts: 543
Joined: Sun 15 Dec 2002, 17:45
Location: Stockholm
Contact:

Re: CarlssonPlanet suger....

Post by Jonathan »

Fast jag håller dock definitivt med om att det är onödigt om att denna debatt ska spridas till tråd efter tråd. Eftersom att det ändå är så pass få medlemmar
som är intresserade av den så blir det lite tjatigt. Försök hålla det till en och samma tråd och sluta ta upp det i andra trådar där det kanske inte är helt relevant.
Jonathan Gulbrandsen - Webmaster
The Rules | Asking Questions The Smart Way
"There are two ways to write error-free code. Only the third one works."
"Deliver yesterday, code today, think tomorrow."
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 70 guests