Har det inte spårat ur en aning?

Här sparas riktigt gamla och inaktuella inlägg som endast bevaras ur "historiesyfte". Observera att inlägg i denna kategori inte dyker upp i sökfunktionen.
Here we archive really old posts - they are only stored for historical purposes. Please note that posts in this category will not show up while searching.
kvaal
(105+ posts)
(105+ posts)
Posts: 108
Joined: Tue 17 Dec 2002, 12:14
Location: Bø i Telemark, Norge

Kommers og seriøsitet

Post by kvaal »

Jeg hører også til de som setter Stig Carlssons konstruksjoner høyt. Jeg ser på Stig Carlsson som en svært hederlig mann. Jeg kunne godt ha en kaffekopp/T - skjorte eller lignende med carlssonslogo. Da kan mine venner spørre meg hva logoen betyr, noe som gir meg anledning til å skryte litt av mine høyttalere og av Stig Carlsson.
Jeg ser ikke på dette som en religion eller som en politisk overbevisning. Dere kan godt selge effekter og finansiere deres arbeide bedre på den måten.
Er det slik at det som er seriøst ikke er kommersielt? Carlssonhøyttalerene var en kommersiell vare. Jeg tror ikke at varemerket "Sonab" eller "Carlsson" kan ødelegges av noen kopper eller t - skjorter. Ingen har greid det med "Harley - Davidson" heller. Begge disse produktene har en altfor unik plass i folks bevissthet til at litt "tingeltangel" kan ødelegge. :D
OA 4 mk 2, OD 11, OA 12, OA 50.
Verden går videre, den har ikke noe annet sted å gå.
User avatar
Stefan Björklund
(1235+ posts)
(1235+ posts)
Posts: 1377
Joined: Tue 17 Dec 2002, 18:06
Location: Trollhättan

Post by Stefan Björklund »

Jag tycker att just användandet av Stigs namn skall ske med vördnad...

- då det var just tråkigheter med missbruk av hans namn Stig råkade ut för:

saxat från "historia" på Carlssonplanet.com
*************************************************************
90-TAL
I början på 90-talet drabbades Stig Carlsson också av den kanske värsta chocken i sitt liv. En oseriös högtalartillverkare under ledning i Norrköping köpte rättigheten till varumärket Sonab av Ericsson för endast 10.000:- och började under det ärorika Sonab-namnet kränga verkliga lågprishögtalare från Taiwan till stormarknader som On-Off och City Stormarknad.
Försäljningen gick lysande och efter något år lanserade "Sonab" sitt nya varumärke: Carlsson! I reklamen använde företaget tom uttrycket "en äkta Carlsson-högtalare" vilket var en ren förolämning mot Stig Carlsson och hela hans livsverk. Stig Carlsson var den sista mänskan i världen som ville förknippas med skräpet!
"Sonabs" ledning hävdade att företaget genom köpet av Sonab-namnet också hade rätt till varumärket Carlsson, trots att Stig Carlsson tillverkat egna högtalare under det namnet sedan 1983.
"Sonab" hade dock inte lyckats fastslå sitt påstående juridiskt. Så för säkerhets skull hänvisade "Sonab" i sina inlagor till myndigheter att företaget anställt en högtalarkonstruktör med rätt namn - en David Carlsson!

Stig var förtvivlad och tog kanske mer illa vid sig av detta än något annat under livet. I över ett år såg det dessutom ut som om Patent- och Registreringsverket skulle ge "Sonab" rätt.
Men sommaren 1996 - efter rådigt ingripande från bl a Ljudtekniska Sällskapet och en rad prominenta hifi-personligheter - kom myndigheten på bättre tankar. Stig Carlsson fick behålla sitt efternamn som högtalartillverkare och kunde andas ut. Men det var på ett hår.
*************************************************************

Mvh

/Stefan
CarlssonPlanet Moderator Team Leader

Spelar på Larsen och Carlsson
User avatar
Ragnwald
(200+ posts)
(200+ posts)
Posts: 215
Joined: Sun 02 Feb 2003, 10:56
Location: Gotland

Re: Religion

Post by Ragnwald »

Tveklöst är det så.
"Carlsson" är en religion som aldrig går att ta sig ur. :roll:
Den som vet mest, tror minst.
User avatar
Jesper
(15+ posts)
(15+ posts)
Posts: 15
Joined: Tue 17 Dec 2002, 07:24
Contact:

SLUTA NU!!

Post by Jesper »

Jag blir så nedstämd när jag läser sånt som att Stig C. skulle vända sig i graven för att någon försöker sälja saker, lägg ner sånt snack om honom. Nu skall jag avslöja en hemlighet för er alla. Den kallas för valfrihet. Dom som vill ha en kaffemugg eller kanske en t-shirt, ja dom går in på sidan och köper sig en sådan. Men nu kommer det fina i kråksången.... dom som inte vill ha en t-shirt eller något annat, ja dom köper inte det. Dom behöver inte ens gå dit för att titta!
Division Bell
(40+ posts)
(40+ posts)
Posts: 44
Joined: Mon 16 Dec 2002, 18:33
Location: Norrköping
Contact:

Post by Division Bell »

Håller fullständigt med Jesper. Jag tycker det är mycket positivt med förslag som gör att Carlssonplanet drar in pengar. Jag tycker det spårar ur ordentligt med vissa personer på detta forum.
Image
Erik Johansson
Valued Contributor
Posts: 447
Joined: Wed 08 Jan 2003, 21:29
Location: Göteborg
Contact:

Post by Erik Johansson »

Jo Carlssonplanet behöver ju pengar.

Förresten snygga OA51 Jesper! :)

/Erik
User avatar
Ragnwald
(200+ posts)
(200+ posts)
Posts: 215
Joined: Sun 02 Feb 2003, 10:56
Location: Gotland

Post by Ragnwald »

Vad kan det vara värt för oss frälsta?

Räcker det med 100kr/halvår, eller 200kr/år, från låt säga 20-30 användare, för att siten skall gå runt?

Det skulle jag kunna ställa upp med, som medlemsavg.
Kanske en guldstjärna vid användarnamnet, som visar att man är medlem.

Medlemmar kan sedan erbjudas ex kaffemuggar, kepsar och tröjor, gummikanter etc, med direktbetalning till ett bankkonto hos Carlsson Planet.

Jonathan får sköta lagerhållningen till att börja med :lol:
Den som vet mest, tror minst.
User avatar
Jesper
(15+ posts)
(15+ posts)
Posts: 15
Joined: Tue 17 Dec 2002, 07:24
Contact:

Post by Jesper »

Erik Johansson wrote:Jo Carlssonplanet behöver ju pengar.

Förresten snygga OA51 Jesper! :)

/Erik
:D Tack ska du ha. Jag måste säga att om det är så att jag måste välja
mella en liten shop och en medlemsavgift, då väljer jag shopen!

//Jesper
User avatar
Jonathan
Webmaster
Webmaster
Posts: 543
Joined: Sun 15 Dec 2002, 17:45
Location: Stockholm
Contact:

Post by Jonathan »

Inga personangrepp, Stefan.
Jonathan Gulbrandsen - Webmaster
The Rules | Asking Questions The Smart Way
"There are two ways to write error-free code. Only the third one works."
"Deliver yesterday, code today, think tomorrow."
Ingemar
(10+ posts)
(10+ posts)
Posts: 14
Joined: Thu 19 Dec 2002, 21:17
Location: Sällinge

Post by Ingemar »

I detta landet Sverige, där allt ju brukar var "lagom", kan det ju vara lägligt att sätta sig på två stolar samtidigt! Fniss. Jag är positivt inställd till en årlig avgift till "personalen" (Tack förresten snälla personalen, för den fina ombyggnadsbeskrivningen till OA116). Samtidigt kan jag mycket väl tänka mig att gå omkring med en t-shirt med Carlsson-reklam. Eller att plocka fram en kaffemugg på jobbet med OA5-symbolen på, eller hur nu en eventuell mugg kan tänkas se ut. Hälsn. Ingemar
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 39 guests