funkar sökmotorn som den ska? (söker på sd-fötter)

Här sparas riktigt gamla och inaktuella inlägg som endast bevaras ur "historiesyfte". Observera att inlägg i denna kategori inte dyker upp i sökfunktionen.
Here we archive really old posts - they are only stored for historical purposes. Please note that posts in this category will not show up while searching.
Post Reply
Ivil
(105+ posts)
(105+ posts)
Posts: 114
Joined: Sun 26 Mar 2006, 16:04

funkar sökmotorn som den ska? (söker på sd-fötter)

Post by Ivil »

jag slker på sd-fötter och detta kommer upp "Inga inlägg hittades eftersom ordet sd-foetter inte finns i något inlägg." Finns inte ö i sökmotorn?
Martin Dellstig
Co-Editor
Co-Editor
Posts: 1630
Joined: Thu 26 Dec 2002, 20:32
Location: Kungsängen

Re: funkar sökmotorn som den ska? (söker på sd-fötter)

Post by Martin Dellstig »

Hej

Jag sökte på:

"SD" fick ingen träff eftersom ordet måste vara tre tecken minst.
"Fötter" Fick flera träffar.
"SD-fötter" Fick svaret inga träffar på SD-foetter. Alltså den omvandlade mitt ö.

Vet ej vad detta betyder men...

Med vänlig hälsning

Martin
Jag vet inte, vet du?
User avatar
Jonathan
Webmaster
Webmaster
Posts: 543
Joined: Sun 15 Dec 2002, 17:45
Location: Stockholm
Contact:

Re: funkar sökmotorn som den ska? (söker på sd-fötter)

Post by Jonathan »

Ivil wrote:jag slker på sd-fötter och detta kommer upp "Inga inlägg hittades eftersom ordet sd-foetter inte finns i något inlägg." Finns inte ö i sökmotorn?
Hej!

Jodå! Testa: http://www.carlssonplanet.com/forum/sea ... sd+foetter :) Det är bara det att när du skriver "-" framför fötter så tror sökmotorn att den INTE ska ska hitta det ordet. Så sök helt enkelt på "sd fötter", använd aldrig andra "konstiga" tecken.

Ref: "Sätt + framför de ord som måste finnas med i resultaten och - framför de ord som inte får finnas med i resultaten. Skriv en lista med ord separerade med | i en parantes om endast ett av orden måste finnas med i resultaten, t.ex. (ord|ord). Använd * som jokertecken för partiella träffar."

Den omvandlar aldrig ö:et för själva sökningen, endast vid visningen. Det är en känd bugg, men med mycket låg prioritet då den inte påverkar någonting egentligen, förutom förvirrar användarna lite. Samma sak händer med ä, dock inte med å.
Jonathan Gulbrandsen - Webmaster
The Rules | Asking Questions The Smart Way
"There are two ways to write error-free code. Only the third one works."
"Deliver yesterday, code today, think tomorrow."
Martin Dellstig
Co-Editor
Co-Editor
Posts: 1630
Joined: Thu 26 Dec 2002, 20:32
Location: Kungsängen

Re: funkar sökmotorn som den ska? (söker på sd-fötter)

Post by Martin Dellstig »

Hej

Så vad du säger Jonathan är att om jag vill hitta SD-fötter får jag ej söka på SD-fötter?

Datorn känner alltså ingen skillnad på minustecken som sökfunktion eller bindestreck?

Det kan ju förklara varför träffarna blev lite konstiga.

Med vänlig hälsning

Martin
Jag vet inte, vet du?
User avatar
Jonathan
Webmaster
Webmaster
Posts: 543
Joined: Sun 15 Dec 2002, 17:45
Location: Stockholm
Contact:

Re: funkar sökmotorn som den ska? (söker på sd-fötter)

Post by Jonathan »

Martin Dellstig wrote:Hej

Så vad du säger Jonathan är att om jag vill hitta SD-fötter får jag ej söka på SD-fötter?

Datorn känner alltså ingen skillnad på minustecken som sökfunktion eller bindestreck?

Det kan ju förklara varför träffarna blev lite konstiga.

Med vänlig hälsning

Martin
Precis. Dock går det att söka på "SD-fötter" och få korrekta träffar om man använder avancerad sök och väljer alternativet "Sök efter resultat som matchar någon av termerna" istället.
Jonathan Gulbrandsen - Webmaster
The Rules | Asking Questions The Smart Way
"There are two ways to write error-free code. Only the third one works."
"Deliver yesterday, code today, think tomorrow."
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 74 guests