Så, vad tycker ni?

Här sparas riktigt gamla och inaktuella inlägg som endast bevaras ur "historiesyfte". Observera att inlägg i denna kategori inte dyker upp i sökfunktionen.
Here we archive really old posts - they are only stored for historical purposes. Please note that posts in this category will not show up while searching.
User avatar
Jonathan
Webmaster
Webmaster
Posts: 543
Joined: Sun 15 Dec 2002, 17:45
Location: Stockholm
Contact:

Så, vad tycker ni?

Post by Jonathan »

Hej!

För er som inte läst än:
http://carlssonplanet.com/forum/viewforum.php?f=8

Så, vad tycker ni nu? :D Vill höra allt.

Förstår att allt kan kännas överväldigande, men för mig kan det vara svårt att veta exakt VAD som är konstigt, eftersom jag har arbetat med denna version på ett eller annat sätt under 6 års tid och kan den bättre än min egen bakficka. Så berätta. :)
Den nya forumstilen är ganska ny för mig också, ca 1 månad, och den tar lite tid att vänja sig vid, men när man gjort det så älskar (i alla fall jag) man den. :)
Jonathan Gulbrandsen - Webmaster
The Rules | Asking Questions The Smart Way
"There are two ways to write error-free code. Only the third one works."
"Deliver yesterday, code today, think tomorrow."
User avatar
data_foggen
(75+ posts)
(75+ posts)
Posts: 78
Joined: Wed 16 Aug 2006, 16:45
Location: Stockholm

Re: Så, vad tycker ni?

Post by data_foggen »

Håll i dig.... :mrgreen:
Efter några timmars användning så har jag bara en sak att klanka på och det är när man läser en tråd så är "avatar"-delen i inläggen till höger. Efter många års forum-användade (forum.datormagazin.com, ehpc2003.com, faktiskt.se mm mm) så är jag mycket van vid att ha avatar-delen till vänster i inläggen.
That´s all folks!

I övrigt så känns denna version mycket fräshare och det bör det göra efter 6 års slit.
MVH
//Hans
Ett par trasiga od-11 snik lever igen och oa6-IIa lever snart igen mha CarlssonPlanet och carlssonkult.se.
User avatar
Jonathan
Webmaster
Webmaster
Posts: 543
Joined: Sun 15 Dec 2002, 17:45
Location: Stockholm
Contact:

Re: Så, vad tycker ni?

Post by Jonathan »

data_foggen wrote:Håll i dig.... :mrgreen:
Efter några timmars användning så har jag bara en sak att klanka på och det är när man läser en tråd så är "avatar"-delen i inläggen till höger. Efter många års forum-användade (forum.datormagazin.com, ehpc2003.com, faktiskt.se mm mm) så är jag mycket van vid att ha avatar-delen till vänster i inläggen.
That´s all folks!

I övrigt så känns denna version mycket fräshare och det bör det göra efter 6 års slit.
MVH
//Hans
Hej!

När de först släppte denna stil tänkte jag precis som du, min första reaktion var att jag direkt började titta i filerna efter sätt att ändra detta tillbaka till vänster.
Men efter en tags användande har jag kommit att uppskatta det skarpt, och börjar redan titta åt fel håll på andra forum. :P Men det är ju en smaksak/vanesak.
Tanken de hade med att flytta den delen var att de ville sätta fokus på inläggsinnehållet, och sätta det allra viktigaste (vem som postat och när) i mitten, men resten, det mer "oväsentliga" ute till höger.
Tids nog och när jag känner mig snäll så kanske jag slänger upp en likadan stil som denna fast med enda skillnaden att avatardelen är till vänster, och så kan man själv välja vad man vill använda. :)

En sak har jag glömt att nämna! Står ju för översättningen, och vill gärna ha synpunkter på den också. Där är jag inte så intresserad av att höra om den är bra, jag vill ha reda på alla felaktigheter. :P Det finns garanterat sådana, så mycket text det handlar om denna gång måste en hel del slinkit igenom. Grammatik, felstavningar, "Swenglish", osv.

Kul att du gillade i övrigt! :) Man är alltid lite rädd som webmaster vid stora uppdateringar som denna att användarna ska bli irriterade på allt nytt och omskolningen som kanske krävs.
Jonathan Gulbrandsen - Webmaster
The Rules | Asking Questions The Smart Way
"There are two ways to write error-free code. Only the third one works."
"Deliver yesterday, code today, think tomorrow."
12björn
Internationalization Team
Internationalization Team
Posts: 894
Joined: Tue 31 Dec 2002, 15:42
Location: Skarpnäck/Stockholm

Re: Så, vad tycker ni?

Post by 12björn »

Behöver nog vänja mig ett tag innan jag säger nå't definitivt

Som Mac-användare tycker jag att forumet nu har för mycket trist PC-XP-look. :wink:

Björn
...man går från oklarhet till oklarhet - det är det som kallas livet...
User avatar
Jonathan
Webmaster
Webmaster
Posts: 543
Joined: Sun 15 Dec 2002, 17:45
Location: Stockholm
Contact:

Re: Så, vad tycker ni?

Post by Jonathan »

12björn wrote:Behöver nog vänja mig ett tag innan jag säger nå't definitivt

Som Mac-användare tycker jag att forumet nu har för mycket trist PC-XP-look. :wink:

Björn
Hum... phpBBs utvecklare är stenhårda Windows-hatare och Linux/Mac-fanboys. :P Däremot kan man säga att designen är väldigt "Web 2.0." Många nyskapade/omdesignade sajter som ser ut på ett liknande sätt just nu, det är så det "ska" se ut nuförtiden, med rundande kanter, rent, osv.
Så kanske därför du drar den kopplingen.
Jonathan Gulbrandsen - Webmaster
The Rules | Asking Questions The Smart Way
"There are two ways to write error-free code. Only the third one works."
"Deliver yesterday, code today, think tomorrow."
12björn
Internationalization Team
Internationalization Team
Posts: 894
Joined: Tue 31 Dec 2002, 15:42
Location: Skarpnäck/Stockholm

Re: Så, vad tycker ni?

Post by 12björn »

Jonathan Gulbrandsen wrote:Hum... phpBBs utvecklare är stenhårda Windows-hatare och Linux/Mac-fanboys. :P Däremot kan man säga att designen är väldigt "Web 2.0." Många nyskapade/omdesignade sajter som ser ut på ett liknande sätt just nu, det är så det "ska" se ut nuförtiden, med rundande kanter, rent, osv.
Så kanske därför du drar den kopplingen.
:lol: ta inte så hårt på det jag säger!

Det är nog snarast färgerna, inte utseendet, - dom är lika sexiga som i Metro - okoordinerade och samspelar inte. :wink:

Björn
...man går från oklarhet till oklarhet - det är det som kallas livet...
Kalejdokom
(10+ posts)
(10+ posts)
Posts: 12
Joined: Mon 26 Feb 2007, 15:31

Re: Så, vad tycker ni?

Post by Kalejdokom »

Saknar "Senaste foruminläggen" på startsidan. Att aktivt leta efter inlägg i pågående trådar är krångligt och tidsödande. Går det att fixa?

Johan
User avatar
Jonathan
Webmaster
Webmaster
Posts: 543
Joined: Sun 15 Dec 2002, 17:45
Location: Stockholm
Contact:

Re: Så, vad tycker ni?

Post by Jonathan »

Kalejdokom wrote:Saknar "Senaste foruminläggen" på startsidan. Att aktivt leta efter inlägg i pågående trådar är krångligt och tidsödande. Går det att fixa?

Johan
Den funktionen kommer att komma tillbaka. :) Dock inte jättesnart, någon måste skriva MODden först. Men den brukar vara ganska populär så ska inte ta allt för lång tid. Kanske skulle kunna göra det själv, men rättighetssystemet är så komplicerat i phpBB3 att jag tror inte det.

Dock tror jag att många här har missat grundläggande funktioner här på forumet, egentligen har aldrig den där listan behövts.
Ovanför alla kategorier finns en användbar länk, "Visa nya inlägg". Denna funktion visar trådar som skapats eller fått nya svar sedan ditt senaste besök. Använd.
Kategorier har en röd ikon om det finns olästa inlägg i de. Kollar ni längst ut till höger i "Senaste inlägget" kolumnen så finns där en liten bild/ikon som om du sätter musen på så står det "Gå till det senaste inlägget." Klicka på den och du tas automatiskt till det senaste inlägget i den kategorin. Observera, inlägget, inte tråden.
Längst upp i varje tråd finns också en länk bredvid ökrutan, "Första olästa inlägget." Den visas bara om det finns nya svar i en tråd som du inte läst. Klicka på den och du tas dit.
Är du inne i en kategori och visar trådar finns det också direkt till vänster om varje oläst trådrubrik en likadan bild som tar dig till det första olästa inlägget.
Jonathan Gulbrandsen - Webmaster
The Rules | Asking Questions The Smart Way
"There are two ways to write error-free code. Only the third one works."
"Deliver yesterday, code today, think tomorrow."
Martin Dellstig
Co-Editor
Co-Editor
Posts: 1630
Joined: Thu 26 Dec 2002, 20:32
Location: Kungsängen

Re: Så, vad tycker ni?

Post by Martin Dellstig »

Hej!

Precis som Björn säger så är det nog lite tidigt att komma med specifika omdömen ännu.

Personligen så känns det lite svårläst ännu pga ett par små detaljer:
Färgerna gör att det är svårt att se vad som är nytt inlägg, föregående inlägg och citat. Det flyter ihop lite. En ram runt eller något annat kanske hjälper?
Den röda färgen lyser inte så mycket, markeringen är svag så det är inte tydligt att det finns nya inlägg.

Detta är saker som kanske man vänjer sig vid efter den första tiden.

Tittar man på tekniken så verkar det ju finnas en del förbättringar med bilder etc som verkar trevliga.

Med vänlig hälsning

Martin
Jag vet inte, vet du?
User avatar
Jonathan
Webmaster
Webmaster
Posts: 543
Joined: Sun 15 Dec 2002, 17:45
Location: Stockholm
Contact:

Re: Så, vad tycker ni?

Post by Jonathan »

Martin Dellstig wrote:Hej!

Precis som Björn säger så är det nog lite tidigt att komma med specifika omdömen ännu.

Personligen så känns det lite svårläst ännu pga ett par små detaljer:
Färgerna gör att det är svårt att se vad som är nytt inlägg, föregående inlägg och citat. Det flyter ihop lite. En ram runt eller något annat kanske hjälper?
Den röda färgen lyser inte så mycket, markeringen är svag så det är inte tydligt att det finns nya inlägg.

Detta är saker som kanske man vänjer sig vid efter den första tiden.

Tittar man på tekniken så verkar det ju finnas en del förbättringar med bilder etc som verkar trevliga.

Med vänlig hälsning

Martin
Hm, då vet jag lite vad jag ska tänka på när jag fixar min egna stil inför integreringen med CarlssonPlanet.

Även om jag inte själv förstår vad du menar. :D Vartannat inlägg har i alla trådar olika färg, växlar mellan två hela tiden. Man ser även när det är nytt inlägg pga. av en stor rubrik som de alla har.
Citat har en helt egen färg som inte används någon annan stans på forumet. Detta är för övrigt samma som på förra forumet, vad skiljer sig egentligen med färger i inlägg? : http://carlssonplanet.com/forum_old/vie ... php?t=3560

Men det här med det röda tåls att tänkas på, ska försöka hitta bättre färger till det.
Jonathan Gulbrandsen - Webmaster
The Rules | Asking Questions The Smart Way
"There are two ways to write error-free code. Only the third one works."
"Deliver yesterday, code today, think tomorrow."
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 46 guests