Spam - något måste göras....

Här sparas riktigt gamla och inaktuella inlägg som endast bevaras ur "historiesyfte". Observera att inlägg i denna kategori inte dyker upp i sökfunktionen.
Here we archive really old posts - they are only stored for historical purposes. Please note that posts in this category will not show up while searching.
User avatar
Bill50x
(150+ posts)
(150+ posts)
Posts: 196
Joined: Sun 05 Oct 2003, 15:34
Location: Gärdet-Stockholm

Spam - något måste göras....

Post by Bill50x »

Varför drabbas detta forum mer än andra av spam? Jag hänger såväl på Faktiskt.se som Selleri.de (av hifi-forum alltså) som en del andra och inga andra verkar ha några problem med spam.

Men här är det fullt av detta, något måste vara snett.

Vad går det att göra åt saken?

/ B
User avatar
Bo Sehlberg
Internationalization Team
Internationalization Team
Posts: 139
Joined: Mon 16 Dec 2002, 18:44
Location: Umeå

Post by Bo Sehlberg »

Finns det någon i detta forum, som känner de som är ansvariga för tex faktiskt.se, som kan bistå med tips om hur man undviker spam i forumet?

/Bosse
User avatar
Vee-Eight
(125+ posts)
(125+ posts)
Posts: 134
Joined: Mon 16 Dec 2002, 21:17
Location: Trollhättan
Contact:

Post by Vee-Eight »

Öhm, jag är admin på Faktiskt.se. Jag får återkomma när jag fått ngt bra svar av de som ger sken av att förstå. :wink:
- Carlsson Illuminati -
Maior e longinquo reverentia.
Admin http://www.Faktiskt.se
User avatar
Vee-Eight
(125+ posts)
(125+ posts)
Posts: 134
Joined: Mon 16 Dec 2002, 21:17
Location: Trollhättan
Contact:

Post by Vee-Eight »

Som jag skrev på Faktiskt.se;
I teorin är vi minst lika sårbara, men vi har inte haft några problem än. Inga större iaf.

Jag har en misstanke att det kan ha med den där funktionen att förhindra spambotar istället drar dem till sig. Mao, spamboten kan vara ett sånt program som är specialskrivet för att identifiera just såna hinder. Har man inte den funktionen så kanske man heller inte drabbas av botar.

En tanke bara.
- Carlsson Illuminati -
Maior e longinquo reverentia.
Admin http://www.Faktiskt.se
User avatar
Bill50x
(150+ posts)
(150+ posts)
Posts: 196
Joined: Sun 05 Oct 2003, 15:34
Location: Gärdet-Stockholm

Post by Bill50x »

Vee-Eight wrote:Öhm, jag är admin på Faktiskt.se. Jag får återkomma när jag fått ngt bra svar av de som ger sken av att förstå. :wink:
Tänkte länka till tråden här men det behövs väl inte.... :-)

Fixa nu så vi slipper spam´en här också....

/ B
User avatar
Vee-Eight
(125+ posts)
(125+ posts)
Posts: 134
Joined: Mon 16 Dec 2002, 21:17
Location: Trollhättan
Contact:

Post by Vee-Eight »

Hali på Fakitskt.se kom med ngt intressant; att url:en i svarsmailet man skall klicka på för att aktivera sitt konto är så långt att det får bot:en att balla ur. Så rekommendationen är väl att förlänga den url:en. :)
- Carlsson Illuminati -
Maior e longinquo reverentia.
Admin http://www.Faktiskt.se
Ivil
(105+ posts)
(105+ posts)
Posts: 114
Joined: Sun 26 Mar 2006, 16:04

Post by Ivil »

kul att se att det är så många nya inlägg här på forumet, synd bara att allt är spam! :D
Tillfällig
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 1
Joined: Tue 11 Dec 2007, 18:46

Det finns VÄRRE än spam.

Post by Tillfällig »

Grovt förtal t.ex. där en speciell person namnges. Har förekommit flera gånger på
faktiskt.se och dessa "begåvade" admins som t.ex. vee-eight läser det men raderar det inte.
Att han läst det bevisas av att han kommenterar eländet och låser tråden, med förtalet kvar!
Nog för att de flesta vet att nätets "admins" inte tillhör de mest begåvade på jorden, men detta är
helt enkelt för uppenbart.
Så mitt tips är att inte rådfråga dessa "admins" då de ibland saknar både kunskaper och vett.
När grovt förtal får ligga en tid så indexeras det av flera sökmotorer och ligger sedan kvar
länge trots att texten raderats, hela texten fås fram via t.ex. Googles cache.
När man uppmanar dessa "admins" varav en kallar sig "anders" på faktiskt.se att göra en ändring
i koden för att få bort indexeringen, och exakt hur det ska se ut, så svarar dessa "överintelligenta"
individer med att de mår dåligt av att få dylika mail.
Ett vanligt problem är alla dessa människor som helt saknar EMPATI och förstånd, de begriper
inte en SEKUND att den som drabbas av grovt förtal mår just -dåligt.

All korr osv med dessa komvuxaspiranter är sparad och ska presenteras på nätsidor om olämpliga
admins och moderatorer.
Jag modererar själv fora inom filosofi och religion, håller själv med ett sånt fora.
Jag huserar inte gärna i pladderfora där slynglar sitter och modererar utan att ha mer än babian-IQ.
Så ni slipper se mig här igen, även om en sådan babian dyker upp och inte orkar se sanningar,
kanske ryggdunkare med någon antydd "admin".
Men ev. radering här registreras på de sidor jag nämnt, och framförallt, visar vad ni har för sorts
moderator, även här.
sanningen stingker och suger hos e flesta slynglar.

Hej då / adjunkt och lärarutbildare.
kabelhippien
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 1
Joined: Mon 03 Sep 2007, 15:59

Re: Spam - något måste göras....

Post by kabelhippien »

Hej Hans Kaplan, är du här oxå? Trevligt.
User avatar
s.b
(695+ posts)
(695+ posts)
Posts: 712
Joined: Sun 15 Dec 2002, 20:27
Location: wermdö

Re: Det finns VÄRRE än spam.

Post by s.b »

Tillfällig wrote:Grovt förtal t.ex. där en speciell person namnges. Har förekommit flera gånger på
faktiskt.se och dessa "begåvade" admins som t.ex. vee-eight läser det men raderar det inte.
Att han läst det bevisas av att han kommenterar eländet och låser tråden, med förtalet kvar!
Nog för att de flesta vet att nätets "admins" inte tillhör de mest begåvade på jorden, men detta är
helt enkelt för uppenbart.
Så mitt tips är att inte rådfråga dessa "admins" då de ibland saknar både kunskaper och vett.
När grovt förtal får ligga en tid så indexeras det av flera sökmotorer och ligger sedan kvar
länge trots att texten raderats, hela texten fås fram via t.ex. Googles cache.
När man uppmanar dessa "admins" varav en kallar sig "anders" på faktiskt.se att göra en ändring
i koden för att få bort indexeringen, och exakt hur det ska se ut, så svarar dessa "överintelligenta"
individer med att de mår dåligt av att få dylika mail.
Ett vanligt problem är alla dessa människor som helt saknar EMPATI och förstånd, de begriper
inte en SEKUND att den som drabbas av grovt förtal mår just -dåligt.

All korr osv med dessa komvuxaspiranter är sparad och ska presenteras på nätsidor om olämpliga
admins och moderatorer.
Jag modererar själv fora inom filosofi och religion, håller själv med ett sånt fora.
Jag huserar inte gärna i pladderfora där slynglar sitter och modererar utan att ha mer än babian-IQ.
Så ni slipper se mig här igen, även om en sådan babian dyker upp och inte orkar se sanningar,
kanske ryggdunkare med någon antydd "admin".
Men ev. radering här registreras på de sidor jag nämnt, och framförallt, visar vad ni har för sorts
moderator, även här.
sanningen stingker och suger hos e flesta slynglar.

Hej då / adjunkt och lärarutbildare.


Vad har det med Spam att göra??
Mina leksaker:
REGA Planar 3
Hegel Röst
2 stycken Audion Silvernight MKII/b 300B eller 2A3

Carlsson OA52.2
Carlsson OA51
Sonab OD11.senaste version
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot] and 47 guests