Tidningsreklam för gamla Carlsson högtalare

Här sparas riktigt gamla och inaktuella inlägg som endast bevaras ur "historiesyfte". Observera att inlägg i denna kategori inte dyker upp i sökfunktionen.
Here we archive really old posts - they are only stored for historical purposes. Please note that posts in this category will not show up while searching.
Post Reply
mrgrosvenor
(20+ posts)
(20+ posts)
Posts: 20
Joined: Tue 19 Sep 2006, 15:49

Tidningsreklam för gamla Carlsson högtalare

Post by mrgrosvenor »

Hej,

Nu har jag inte lusläst varje vrå av denna site ännu, ber således om ursäkt ifall denna ide redan behandlats. De gamla bilder jag sett här på Carlssonhögtalare är antagligen från modell- och manual broschyrer, det som också skulle vara kul att se är de säljande annonser och presentationer av högtalarna som måste ha förekommit i pressen.

Tycker det skulle vara väldigt intressant att titta på gamla reklamannonser för Carlssonhögtalare! tidningsreklam som jag utgår ifrån att förekom på 60-70 talet i olika tidskrifter och tidningar.

Ifall någon som har tillgång till sådana gamla tidskrifter och kunde scanna av annonserna så det blev snyggt och sedan presentera dem i en tråd, eller ännu bättre ifall de förminskades så de kunde presenteras på en egen "undersida" på Carlssonplanet och bli som en dokumentation åt eftervärlden :D

Kul med nostalgi :) och vad är då trevligare än att för ett ögonblick få flytta sig tillbaka i tiden lite och läsa en annons för en Carlssonhögtalare...

Vad tycker ni om detta?


Mvh
Last edited by mrgrosvenor on Tue 26 Sep 2006, 10:11, edited 2 times in total.
User avatar
s.b
(695+ posts)
(695+ posts)
Posts: 712
Joined: Sun 15 Dec 2002, 20:27
Location: wermdö

Post by s.b »

Mycket bra idè :D
Mina leksaker:
REGA Planar 3
Hegel Röst
2 stycken Audion Silvernight MKII/b 300B eller 2A3

Carlsson OA52.2
Carlsson OA51
Sonab OD11.senaste version
User avatar
Jonathan
Webmaster
Webmaster
Posts: 543
Joined: Sun 15 Dec 2002, 17:45
Location: Stockholm
Contact:

Post by Jonathan »

Hej!

Det finns några stycken på http://www.carlssonplanet.com/downloads ... egory&id=5

Men det är inte många! Skulle vara roligt med fler, det är sant. Så om någon har tillgång och kan scanna in så är det bara att köra på, maila de till mig så lägger jag upp på "Downloads" eller posta de här.
Jonathan Gulbrandsen - Webmaster
The Rules | Asking Questions The Smart Way
"There are two ways to write error-free code. Only the third one works."
"Deliver yesterday, code today, think tomorrow."
jeswin
(10+ posts)
(10+ posts)
Posts: 13
Joined: Tue 12 Feb 2008, 20:36

Re: Tidningsreklam för gamla Carlsson högtalare

Post by jeswin »

Skall röja hos min mormor i helgen (dog i juli). Där väntar jag mig att hitta en massa gamla årgångar av tidningen "Radio och Television" från 1967-1978(9). Återkommer om jag hittar något intressant. Jag har ett gäng hemma redan. Jäkligt roligt att läsa! I gamla tidningar är det fantastiskt roligt att läsa annonserna, vilka tidsmarkörer och i dem kan man se vilka diskussioner som var aktuella för tillfället. I ett av numren (1969) finns reportage och reklam om den "nya TV2-boxen". Jag tycker jag känner igen det hela!!!

/Jeswin
svempa
(30+ posts)
(30+ posts)
Posts: 32
Joined: Tue 29 May 2007, 14:03

Re: Tidningsreklam för gamla Carlsson högtalare

Post by svempa »

Jag har bläddrat igenom ett antal årgångar av Radio & Television från 70-talet. Sonab var inte särskilt flitiga annonsörer. Bifogat hittar ni de som jag har hittat så långt.

Sven
Attachments
RT76-10.pdf
(715.06 KiB) Downloaded 899 times
RT76-9.pdf
(1019.3 KiB) Downloaded 878 times
RT76-4.pdf
(2.53 MiB) Downloaded 889 times
RT74-5.pdf
(1.18 MiB) Downloaded 829 times
Martin Dellstig
Co-Editor
Co-Editor
Posts: 1630
Joined: Thu 26 Dec 2002, 20:32
Location: Kungsängen

Re: Tidningsreklam för gamla Carlsson högtalare

Post by Martin Dellstig »

Hej!

Jag håller med dig om att det är lustigt att man inte sett mer reklam för de tidigare modellerna OA-4/5/6.
Under den tid du hämtade annonserna ifrån tycker jag Sonab vara ganska flitiga annonsörer men de varierade mellan högtalare och andra Hifi-produkter.
Det var ju både Sonab högtalare, Sonab elektronik, Cambridge förstärkare och Clark hörlurar.

Men tidigare - mycket lite!

Med vänlig hälsning

Martin

Edit: Suck, stavfel (men jag skidar bra!)
Jag vet inte, vet du?
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 64 guests