Varför låsning?

Här sparas riktigt gamla och inaktuella inlägg som endast bevaras ur "historiesyfte". Observera att inlägg i denna kategori inte dyker upp i sökfunktionen.
Here we archive really old posts - they are only stored for historical purposes. Please note that posts in this category will not show up while searching.
User avatar
Vee-Eight
(125+ posts)
(125+ posts)
Posts: 134
Joined: Mon 16 Dec 2002, 21:17
Location: Trollhättan
Contact:

Varför låsning?

Post by Vee-Eight »

- Carlsson Illuminati -
Maior e longinquo reverentia.
Admin http://www.Faktiskt.se
User avatar
Jonathan
Webmaster
Webmaster
Posts: 543
Joined: Sun 15 Dec 2002, 17:45
Location: Stockholm
Contact:

Post by Jonathan »

The team members has the right to edit, move or remove any post at any time. It is up to the team members, and only to them, to decide what is indecent, vulgar, spam, etc.
Vill jag fortsätta prata med Snoopy kommer jag göra det via PM, och inte i den där utspårade tråden.
Move along...
Jonathan Gulbrandsen - Webmaster
The Rules | Asking Questions The Smart Way
"There are two ways to write error-free code. Only the third one works."
"Deliver yesterday, code today, think tomorrow."
User avatar
Stefan Björklund
(1235+ posts)
(1235+ posts)
Posts: 1377
Joined: Tue 17 Dec 2002, 18:06
Location: Trollhättan

Post by Stefan Björklund »

Nu var det ju ingen urspårad tråd som på något sätt bröt mot några forumregler...

Det framstår ju däremot som om den låsts p g a att den blev obekväm för dig Jonathan...

Skärpning! ett sådant klimat kan vi inte ha här på forumet!

Mvh

/Stefan
CarlssonPlanet Moderator Team Leader

Spelar på Larsen och Carlsson
User avatar
Vee-Eight
(125+ posts)
(125+ posts)
Posts: 134
Joined: Mon 16 Dec 2002, 21:17
Location: Trollhättan
Contact:

Post by Vee-Eight »

Stefan beskriver exakt det intryck jag fick.
- Carlsson Illuminati -
Maior e longinquo reverentia.
Admin http://www.Faktiskt.se
Per Gulbrandsen
Chief Editor
Chief Editor
Posts: 228
Joined: Sun 15 Dec 2002, 17:45
Location: Stockholm
Contact:

Post by Per Gulbrandsen »

Hej alla glada!
Detta är Kim Il Sung som talar.
Skämt åsido, det var värst vad alla var grälsjuka idag.
Vi uppskattar engagemanget, men kanske är det roligare för alla parter att "move along". Det finns ju andra Carlssonsidor man kan bråka på om man är på det humöret! :lol:

Vi ber om pengar för att vi har en knäande server och vi tar gärna emot erbjudanden av Erlands sort, men måste själva få bestämma vad som fungerar bäst för Planeten. CarlssonPlanet kommer överleva på ett eller annat sätt, var så säkra. Vi kan t ex stanna på den server vi har, men då får man vara medveten om riskerna; att vi inte blir lika stabila som hittills, inte har någon backupsäkerhet och kanske tvingas sluta expandera.

Men redan efter ett dygn är en femtedel av servern finansierad så det ska nog ordna sig. Sannolikt kommer vi också att placera den i Stockholm, tillsammans med den gamla.

Så låt oss nu gå vidare till roligare samtalsämnen!

Med vänlig hälsning
Per Gulbrandsen
Founder & Chief Editor
http://www.carlssonplanet.com
User avatar
Bill50x
(150+ posts)
(150+ posts)
Posts: 196
Joined: Sun 05 Oct 2003, 15:34
Location: Gärdet-Stockholm

Post by Bill50x »

Håller med Stefan och V8.
Hade själv tänkt avsätta en liten slant till satsningen men när ett gratiserbjudande av den sort som skett avvisas, då låter jag bli. En förening som denna är alltid i starkt behov av frivilliga krafter (något som du Per erfarit länge på personlig basis, du har ju öst in massor av tid och resurser själv här om jag förstått saken rätt!). Frivillga krafter som dessutom är erkänt svårt att få på långvarig basis.

Jag är faktiskt lite konfunderad över hur erbjudandet om såväl snabb uppkoppling, maskinvara och "hosting" mer eller mindre bara avvisas.

/ B
User avatar
nagref
(330+ posts)
(330+ posts)
Posts: 342
Joined: Mon 17 Mar 2003, 23:47
Location: Christianstad/Scania

Post by nagref »

Eftersom servern är en som kan klara sig med standardprylar - varför inte bara köpa en extra hd (och köra extern backup med ett trivialt script) och mer minne. Det borde era pengar räcka till redan nu.

Faktiskt.se som är rätt mycket ordentligt större ligger på en trafik på 6 miljoner träffar per månad och ca 100GB/mån och databasen ligger på strax över 300MB (över en kvarts miljon inlägg). Vi klarar oss med en server på 700MHz och ligger aldrig över 1GB i minnesutnyttjande. Vår server går på ca 30%. Det innebär att något är lite skevt om er dator belastas så.

Per. Ang gnället på andra Carlssonsidor är något jag tolkar snällt. ;) Vi är på samma sida.

/anders
Admin på Faktiskt.se
tux
(105+ posts)
(105+ posts)
Posts: 116
Joined: Sun 22 Dec 2002, 19:23
Location: Trollhättan
Contact:

Post by tux »

Nu anser jag att herrarna Gulbrandsen skall ta 2 steg tillbaka och idka lite självrannsakan på sig själva och sina ageranden.

Detta är inte första gången Jonathan visar en snarstuckenhet av denna magnitud. Tyvärr har det hänt förr och lär väl efter detta inlägg åter visa sig i full karriär.

Per skall fundera över vad han ironiserar ikring när det gäller:
Det finns ju andra Carlssonsidor man kan bråka på om man är på det humöret!
.
Speciellt med tanke på gammal historik här på Carlssonplanet.

Det finns några avgörande orsaker till varför Carlsson Illuminati öppnade förra hösten, bland annat den förkärlek till cencur och styrning forumet. Komplicerande faktorer var att en del inte överhuvudtaget kunde göra skillnad på Carlssonplanet och Stiftelsen Stig Carlsson.

Carlsson Illuminati var och är en rejäl missnöjesyttring som har fått en ljuv mersmak i och med att vi lyckas få Ingvar Öhman att förgylla vår tillvaro på faktiskt.se med sina kommentarer och en hel del fakta. Att vi dessutom fått inlägg av Olle Mirch är ännu mer glädjande.
Till dags datum har det i 135 trådar postats knappt 2000 inlägg.
Vi har haft många konstruktiva samtal om allt som rör carlsson, moddningar, nya modeller, namngivningar, frånvaron av kommunikation mellan Stiftelsen och Larsen, renoveringstips och mycket mer.
Vi har jobbat för att sprida glädjen som Carlssonhögtalarna gett oss vidare till andra.

Vi valde aktivt att förlägga vår verksamhet till faktiskt.se då vi där hade det klimat vi ansåg att ett forum kring Carlssonhögtalare var förtjänt av till skillnad från (Beeeep ajabaja) som kör showen här.

Edit: tog bort ett onödigt hårt ordval, Stefan Björklund

Vi har dock inte undkommit att cencuren har jagat oss även i vår nya hemvist med krav på att vi skall cencurera inlägg med sådant som enligt cencurälskaren skulle vara menligt för Carlsson.

Orsaken till att denna tråden kom till var att Junior Gulbrandsen inte förstod vad Snoopy erbjöd, därtill distadade ganska svårt och uppvisade sitt välkända och snarstuckna beteende.
Att Senior går in och rättfärdigar allt är i mitt tycke endast beklagligt.

Innan dessa 2 trådar var jag på god väg att lämna en större donation för att vara med och säkerställa Carlssonplanets fortsatta levnad.
Som situationen ser ut nu så har jag ingen som helst lust att att skänka pengar trots det goda syftet.

Carlssonplanet har historiskt haft en stor betydelse för mig och mitt Carlssonintresse! Det kan inte tas ifrån er.

Men vänligen bete er på ett sätt som gör att folk stannar upp och utvecklar Carlssonintresset, inte så att ni skrämmer iväg dem.



Mvh Pontus Mikaelson, Carlsson Illuminati
Redaktör Carlsson Illuminati
Moderator för Audiogrupp Väst på hififorum

Carlsson Illuminati

Resistance is futile...

Quad Cdp
Engelholm Audio Delo
Quad 909
Hypex 400 diy
Carlsson OA52.3
Carlsson OA50.3
Carlsson OA51.LE (Larsen Eriksson)
Diy OB51
User avatar
Jonathan
Webmaster
Webmaster
Posts: 543
Joined: Sun 15 Dec 2002, 17:45
Location: Stockholm
Contact:

Post by Jonathan »

nagref wrote:varför inte bara köpa en extra hd (och köra extern backup med ett trivialt script) och mer minne. Det borde era pengar räcka till redan nu.
Hej!
Om du kunde hjälpa oss med ett sådant script skulle vi bli glada.
Och externt - till vadå? Våra hemdatorer? Då blir det segt! Ganska mycket information som ska dumpas över varje natt, plus att de då måste vara påsatta.
Jonathan Gulbrandsen - Webmaster
The Rules | Asking Questions The Smart Way
"There are two ways to write error-free code. Only the third one works."
"Deliver yesterday, code today, think tomorrow."
User avatar
nagref
(330+ posts)
(330+ posts)
Posts: 342
Joined: Mon 17 Mar 2003, 23:47
Location: Christianstad/Scania

Post by nagref »

Faktiskt.se har tidigare kört backup på en privat server (som sagt så är databasen bara runt 300MB till skillnad från era 21GB) vilket är helt ok med tanke på att man kanske inte kräver 100% av backupen alla dagar vilket man kräver av servern.
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 38 guests