Ny server för CP ????

Här sparas riktigt gamla och inaktuella inlägg som endast bevaras ur "historiesyfte". Observera att inlägg i denna kategori inte dyker upp i sökfunktionen.
Here we archive really old posts - they are only stored for historical purposes. Please note that posts in this category will not show up while searching.
Snoopy
(105+ posts)
(105+ posts)
Posts: 122
Joined: Wed 01 Sep 2004, 17:53
Location: Sollentuna

Ny server för CP ????

Post by Snoopy »

Hej !

Jag (liksom många andra?) har fått eff mail från Dig, där du belyser svårigheterna med att ha servern för CP i Helsingborg samt serverns bristande kapacitet.

Detta är fullt förståeligt (även om jag själv inte märkt några kapacitets-problem), då det vore bättre att ha servern på ett mindre fysiskt avstånd.

Jag måste dock säga att jag tycker att det verkar lite onödigt att (igen) köpa en ny server till CP, med de kostnader detta medför, för att lösa problemen.

För att om möjligt bidra till en billigare lösning för CP erbjuder jag CP att använda min 100MB (i båda riktningarna) fiberoptiska anslutning till Internet för att koppla in sin server.
Detta naturligtvis utan kostnad för CP.
Jag har för närvarande dynamisk IP, men för 25 kr/månad (vilket jag gärna sponsrar CP med) kan jag få fast IP.

När det gäller server-maskiner kan jag tänka mig att ställa en eller flera av mina maskiner ( 500Mhz P3--2,8 GHz A64) till förfogande (utan kostnad) för CP för att lösa server-problemet (?).

Jag bor i Sollentuna vilket jag antar är "närmare" än Helsingborg.


Vill också passa på tillfället att uttrycka min oerhörda glädje och tacksamhet över att CP finns och drivs med sådan entusiasm.
Utan CP skulle (mitt) livet vara betydligt fattigare !!

MVH,
/Erland
För många Carlsson är inte nog...
OA4 typ I Teak
OA4 typ I Jakaranda
OA5 typ I Teak
OA6 typ I Vita
V1 Vita
OA4 typ II Svarta
OA5 typ II Vita
OA6 typ II Teak (5 st)
OD-11 Teak
OD-11 Jakaranda
OA-12 Valnöt(eller kanske Jakaranda?)
OA-12 Svartlack
OA-14 Teak
OA-14 Teak(eller kanske Valnöt?)
OA-14 Svart fanér (2 par)
OA-116 Svart lack
OA-116 Vit lack
OA-2212 Valnöt
OA-50.1 Vita
OA-51 Svarta
OD-11 "extended" Mahogny hemmabyggen (-76)
OA-14 Mahogny hemmabyggen (-76)
------------------------
Sonab 67 S
Sonab 85s
Sonab R-3000
Sonab R-4000.1
Sonab R-7000
User avatar
Jonathan
Webmaster
Webmaster
Posts: 543
Joined: Sun 15 Dec 2002, 17:45
Location: Stockholm
Contact:

Post by Jonathan »

Hej!

Först och främst - ja, meddelandet du fick ska ha gått ut till alla nyhetsbrevsprenumeranter. :)

Vi är mycket tacksamma för ditt generösa erbjudande angående serverplats och internetuppkoppling från dig - men det finns en del problem med det. Vi betalar idag för en plats i en Sveriges modernaste och säkraste serverhallar, där servern står skyddad och övervakad dygnet runt, mot brand och inbrott. Driftstekniker finns tillgängliga dygnet runt, året om. Jag känner inte att det vore rätt om jag ringde dig klockan fyra på morgonen och bad dig fixa något med servern, om du förstår. Vi är uppkopplade till ett redundant fibernät på 200Mb/s. Brandskydd finns och även UPS-elförsörjning om elen skulle gå. Servrarna kyls, vilket förbättrar prestanda och livslängd, med redundant kylsystem, bl a övervakas temperatur och luftfuktighet automatiskt i hallarna.

För detta betalar vi inte så fasligt mycket, detta är inte problemet i sig. Problemet är att servern vi har där är trött, och det är där de stora kostnaderna ligger, i nya datorinköp.

Sen rent avtalsmässigt föredrar vi att betala för oss - vi ingår i ett avtal med ett seriöst företag som lovar oss ett visst antal saker och i utbyte mot det betalar vi dem en summa. Händer något har vi garantier och så vidare. Jag hoppas du förstår. Med inbrottsrisker och allt sånt som kan drabba en privatperson.

Ditt erbjudande om maskiner är dock fortfarande intressant! Är det racklådor? Detta är en förutsättning, ska vi ha en tower placerad i en serverhall så skjuter priset upp med nästan 150% direkt. Detta pga av platsbrist, svårare att administrera m.m.
Om det är racklådor; mycket intressant! Processorn lät det inget fel på, vad ligger RAM-minnet på? Hårddiskarna? Behöver mer info. :)
Du kan skicka mig ett PM om du vill.

Sen ser jag erbjudandet forfarande som intressant - som komplement. Fick vi en server hos dig skulle vi kunna använda den som backup (dock inte speciellt effektivt, om två servrar står bredvid varandra kan man ju koppla ihop de och få mycket snabb backup, i detta fall måste allt skickas över internet) eller som avlastning när de andra servrarna får mycket att göra, kanske kan den sköta mailen om den har tillräckligt med RAM och så vidare. Eller kanske statistikgeneringen, och dylika "småsaker" som idag en ensam server måste sköta. Eller så kan man konfigerara den för att snabbt kunna ta över om något händer med servern/servrarna nere i Helsingborg.
Jonathan Gulbrandsen - Webmaster
The Rules | Asking Questions The Smart Way
"There are two ways to write error-free code. Only the third one works."
"Deliver yesterday, code today, think tomorrow."
Snoopy
(105+ posts)
(105+ posts)
Posts: 122
Joined: Wed 01 Sep 2004, 17:53
Location: Sollentuna

Post by Snoopy »

Hej !

Jag har arbetat som datakonsult ( i eget företag) de senaste 17 åren och arbetar för det mesta hemifrån.
Har därmed en viss förståelse för de problem du upplever.

För att inte bli för tekniska så här "oficiellt" så tror jag att du har lite för höga ambitioner när det gäller driftssäkerhet.
I min villa finns brand- och inbrottslarm.
Vill man ha UPS så kostar det inte så mycket, om man inte kan stå ut med att det blir ett kortare strömavbrott var tionde år.

Backup på en så förhållandevis "liten" site som CP går att ordna på flera olika sätt.
Är man inte nöjd med att jag låser in backupen i mitt brandskåp en gång per dygn, så kan man ju alltid ordma detta via nätet ( jag har 100 Mb/s, i båda riktningarna, till förfogande så det räcker mer än väl...).

Är detta inte till fyllest så kan ju CP använda den webhost som jag använder. Har ett större antal MB ledigt på mitt konto för att kunna hosta CP där (utan kostnad naturligtvis...).

Skulle vara bra att veta hur mycket utrymme som CP använder på sin server. Det borde inte vara så mycket, 5-20 MB ?
I så fall har kan jag bjuda på utrymme att växa i, i vart fall 10 ggr !


Det är en mycket bra ambition att ha näst intill 100 procents tillgänglighet som målsättning, men detta har sitt pris.
Om man kan få 99 procents tillgänglighet gratis, så tror jag att pengarna för den sista procenten kan användas bättre...

MVH,
/Erland
För många Carlsson är inte nog...
OA4 typ I Teak
OA4 typ I Jakaranda
OA5 typ I Teak
OA6 typ I Vita
V1 Vita
OA4 typ II Svarta
OA5 typ II Vita
OA6 typ II Teak (5 st)
OD-11 Teak
OD-11 Jakaranda
OA-12 Valnöt(eller kanske Jakaranda?)
OA-12 Svartlack
OA-14 Teak
OA-14 Teak(eller kanske Valnöt?)
OA-14 Svart fanér (2 par)
OA-116 Svart lack
OA-116 Vit lack
OA-2212 Valnöt
OA-50.1 Vita
OA-51 Svarta
OD-11 "extended" Mahogny hemmabyggen (-76)
OA-14 Mahogny hemmabyggen (-76)
------------------------
Sonab 67 S
Sonab 85s
Sonab R-3000
Sonab R-4000.1
Sonab R-7000
User avatar
Jonathan
Webmaster
Webmaster
Posts: 543
Joined: Sun 15 Dec 2002, 17:45
Location: Stockholm
Contact:

Post by Jonathan »

Hej!

Jag tror du missade några av mina poänger. Visst är inte 100% tillgänglighet jätteviktigt för en site som CarlssonPlanet, men å andra sidan så är det den enda sajten som varumärket Carlsson och Sonab och även stiftelsen har.

Och 5-20MB? På servern har vi använt 22,7GB av det totala 80GB. Då inkluderar detta visserligen operativssystemet, men det tar inte mer än ca 3GB.
Jag måste erkänna att jag blir lätt irriterad över din ton. Du kanske är kunnigare än jag, men kanske inte. Din gissning på 20MB var ju lite pinsam. Även om jag inte har lika lång erfarenhet som dig, mätt i år, så har jag ägnat större delen av mitt liv till datorer - med fokus på drift av webbplatser. Om du fick höfta - vad skulle du gissa att endast databasen till forumet går på? Hur stor?

Missförstå mig inte nu - ditt erbjudande är fortfarande intressant, men du svarade inte på de frågor jag hade.
Jonathan Gulbrandsen - Webmaster
The Rules | Asking Questions The Smart Way
"There are two ways to write error-free code. Only the third one works."
"Deliver yesterday, code today, think tomorrow."
Snoopy
(105+ posts)
(105+ posts)
Posts: 122
Joined: Wed 01 Sep 2004, 17:53
Location: Sollentuna

Post by Snoopy »

Hej !

Mitt erbjudande var avsett att i all välmening erbjuda CP en gratis lösning för att (på ett av två sätt, eller båda) hosta sin site.

Tråkigt att dettta inte "föll i god jod".
Du får ursäkta mig, men jag har svårt att förstå att en så begränsad site som CP skulle använda 22,7 GB !!!! i serverutrymme. :shock:

Det svåra i datorsammanhang är inte att använda mycket utrymme utan det omvända ... :wink:

Oavsett detta så kan jag fortsatt erbjuda minst 100 GB i serverutrymme på någon av mina maskiner, med 100 Mb optofiber-förbindelse.
Dock bistår jag gärna efter bästa förmåga i arbetet med att minska behovet av serverutrymme för CP !

MVH,
/Erland
För många Carlsson är inte nog...
OA4 typ I Teak
OA4 typ I Jakaranda
OA5 typ I Teak
OA6 typ I Vita
V1 Vita
OA4 typ II Svarta
OA5 typ II Vita
OA6 typ II Teak (5 st)
OD-11 Teak
OD-11 Jakaranda
OA-12 Valnöt(eller kanske Jakaranda?)
OA-12 Svartlack
OA-14 Teak
OA-14 Teak(eller kanske Valnöt?)
OA-14 Svart fanér (2 par)
OA-116 Svart lack
OA-116 Vit lack
OA-2212 Valnöt
OA-50.1 Vita
OA-51 Svarta
OD-11 "extended" Mahogny hemmabyggen (-76)
OA-14 Mahogny hemmabyggen (-76)
------------------------
Sonab 67 S
Sonab 85s
Sonab R-3000
Sonab R-4000.1
Sonab R-7000
User avatar
Jonathan
Webmaster
Webmaster
Posts: 543
Joined: Sun 15 Dec 2002, 17:45
Location: Stockholm
Contact:

Post by Jonathan »

Hej igen!

Erbjudandet föll i god jod, tonen gjorde det inte. ;-)
Forumets databas tar i alla fall upp 40MB totalt, för den intresserade.

Men i alla fall. Utrymme är inte problemet, det är det billigaste på en server. Läs det öppna brevet för mer info om det. Frågar igen - RAM? :) Och har de fler än en hårddisk, för t.ex. RAID?
Jonathan Gulbrandsen - Webmaster
The Rules | Asking Questions The Smart Way
"There are two ways to write error-free code. Only the third one works."
"Deliver yesterday, code today, think tomorrow."
Snoopy
(105+ posts)
(105+ posts)
Posts: 122
Joined: Wed 01 Sep 2004, 17:53
Location: Sollentuna

Post by Snoopy »

Hej !

Ville bara hjälpa till ... :oops:
Hur mycket RAM skulle du vilja ha, 1 GB, 2 GB eller 4 GB ? Det är lätt att konfigurera om !
Behövs RAID så har jag flera maskiner med detta...

Tråkigt att inte kunna bidra till CP...
Case closed :cry:

MVH,
/Erland
För många Carlsson är inte nog...
OA4 typ I Teak
OA4 typ I Jakaranda
OA5 typ I Teak
OA6 typ I Vita
V1 Vita
OA4 typ II Svarta
OA5 typ II Vita
OA6 typ II Teak (5 st)
OD-11 Teak
OD-11 Jakaranda
OA-12 Valnöt(eller kanske Jakaranda?)
OA-12 Svartlack
OA-14 Teak
OA-14 Teak(eller kanske Valnöt?)
OA-14 Svart fanér (2 par)
OA-116 Svart lack
OA-116 Vit lack
OA-2212 Valnöt
OA-50.1 Vita
OA-51 Svarta
OD-11 "extended" Mahogny hemmabyggen (-76)
OA-14 Mahogny hemmabyggen (-76)
------------------------
Sonab 67 S
Sonab 85s
Sonab R-3000
Sonab R-4000.1
Sonab R-7000
tux
(105+ posts)
(105+ posts)
Posts: 116
Joined: Sun 22 Dec 2002, 19:23
Location: Trollhättan
Contact:

Post by tux »

Stopp och belägg!

Jonathan:
Förstod du överhuvudtaget vad Snoopy just erbjudit dig och Carlssonplanet???

Snoopys erbjudande var (och är förhoppningsvis fortfarande gällande om du sansar dig ett par hekto) ett långt mer generöst erbjudande för carlssonplanets fortlevnad än VI någonsin fått innan.

Först får du be om ursäkt till Snoopy för din korthuggna ton, sen ber du om hans telefonnummer så att ni kan reda ut såväl teknikaliteter som övriga missförstånd kring detta erbjudande.

Detta skall givetvis ske via PM, inte i denna tråd.

När allt är löst ser vi fram emot att tråden fortsätter med glada nyheter utan snarstuckenhet och utan missförstånd.

Ok?

Mvh Pontus, Carlsson Illuminati
User avatar
Vee-Eight
(125+ posts)
(125+ posts)
Posts: 134
Joined: Mon 16 Dec 2002, 21:17
Location: Trollhättan
Contact:

Post by Vee-Eight »

Håller med tux.

Första regeln som alltid gäller: Gratis Är Gott. Och i detta fall så är det ett jättetillfälle. Jag har för mig att det är närmare från Stockholm till Sollentuna än vad det är till Helsingborg. Bara det faktumet gör att man bör haka på erbjudandet.

Gör om; gör rätt!

m.v.h.

Daniel, Carlsson Illuminati
- Carlsson Illuminati -
Maior e longinquo reverentia.
Admin http://www.Faktiskt.se
User avatar
Jonathan
Webmaster
Webmaster
Posts: 543
Joined: Sun 15 Dec 2002, 17:45
Location: Stockholm
Contact:

Post by Jonathan »

Tycker denna tråd talar för sig själv och tydligt visar att det nog var bäst att det inte blev något av denna historia.
Jonathan Gulbrandsen - Webmaster
The Rules | Asking Questions The Smart Way
"There are two ways to write error-free code. Only the third one works."
"Deliver yesterday, code today, think tomorrow."
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 47 guests