OD-11 - Vad tycker ni vore bäst?

Ställ frågor, diskutera och prata om Sonab och deras produkter.
Ask questions, discuss and talk about Sonab and their products.
Post Reply
User avatar
Denim44demon
(10+ posts)
(10+ posts)
Posts: 13
Joined: Sat 25 Aug 2012, 15:51
Location: Jämte i Stockholm

OD-11 - Vad tycker ni vore bäst?

Post by Denim44demon »

Jag funderar lite fram och tillbaka här hemma. Det är så att jag har både ett bra renoverat originalelement och en ny b65-oa II hemma. I nuläget sitter b65-oa II i OD-11:an men jag funderar på om det är bättre att sätta i originalelementet. Mina vita OD-11 är i nyskick och resterande i original kanske ska tilläggas.

Kom gärna med synpunkter och berätta om era erfarenheter.
User avatar
STDI!
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 569
Joined: Tue 21 Jul 2009, 22:09

Re: OD-11 - Vad tycker ni vore bäst?

Post by STDI! »

Original är alltid intressant. Å andra sidan är det väl just i OD11 som B65oaII passar bäst.

Själv har jag ett par OD11 med T22. Tidigare hade jag original bas i dem men när jag renoverade ett par OA12 satte jag originalbasarna i OA12 och köpte nya till OD11, just därför att de nya passar bäst i OD11, åtminstone enligt www.carlssonkult.se. Jag använder dem som surroundhögtalare så jag har inte direkt jämfört före och efter.

Du ställer en fråga som kanske många har. Men du är ju faktiskt en av de som bäst kan svara på detta eftersom du har möjlighet att jämföra. Kör med ett original och ett B65oaII i högtalarna och jämför. Tala sedan om för oss andra vad du tycker är bäst.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2
User avatar
Denim44demon
(10+ posts)
(10+ posts)
Posts: 13
Joined: Sat 25 Aug 2012, 15:51
Location: Jämte i Stockholm

Re: OD-11 - Vad tycker ni vore bäst?

Post by Denim44demon »

Jo, du har i och för sig rätt i att jag skulle kunna prova med ett element i varje och växla lite med balancekontrollen från den ena till den andra. Var det så du menade? Samtidigt hade jag helst skruvat så lite som möjligt i dem och om jag ska ta bort basen måste jag väl lossa diskanten först och även ordna ny tätningslist igen också. Hmm...

Alltid kul med bilder i alla fall, så här kommer ett par.

Image


Image
Russ
(200+ posts)
(200+ posts)
Posts: 232
Joined: Sat 06 Mar 2010, 09:52
Location: Norra Skåne
Contact:

Re: OD-11 - Vad tycker ni vore bäst?

Post by Russ »

Jag hade monterat i originalelementet,eftersom högtalaren i övrigt är original.

Mäter originalelementet bra och år i gott skick,finns ju ingen anledning att byta.
User avatar
STDI!
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 569
Joined: Tue 21 Jul 2009, 22:09

Re: OD-11 - Vad tycker ni vore bäst?

Post by STDI! »

Ja, de ser ju ut att vara i mycket fint skick. Extra roligt att se att du har alla fyra Sonab-loggorna kvar. Det är det nog inte många som har. Mina har faktiskt också det.

Ny tätningslist behöver du inte när du lyfter på basen. Och diskanten är väl inte så svår att lossa för att komma åt den sista bas-skruven. Du har som sagt en bra möjlighet att testa och jämföra men eftersom de är i så fint skick skulle nog även jag behålla dem som original.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2
User avatar
Denim44demon
(10+ posts)
(10+ posts)
Posts: 13
Joined: Sat 25 Aug 2012, 15:51
Location: Jämte i Stockholm

Re: OD-11 - Vad tycker ni vore bäst?

Post by Denim44demon »

Ja, de är faktiskt i näst intill perfekt skick utan minsta repa, kantstötning, skeva galler eller tappade emblem (som jag hört ofta har lossnat). De är knappt inspelade trots att de har några år på nacken! Riktigt roligt att ha så fina exemplar och jag kommer se till att de håller sig så framöver också. Har ni något tips på något man kan göra för att skydda lacken utan att göra någon åverkan på den.

Jag måste nog testa ett element av varje i dem för att höra vilka jag tycker låter bäst. Men eftersom de är original förutom basen så tror jag nog att det blir originalbas till slut trots resultatet av lyssningen. Jag kommer självklart att redovisa vad jag tycker efteråt, men det finns förstås en viss placeborisk. :)

Image
momus
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 572
Joined: Wed 15 Oct 2008, 16:53
Location: Anders Gjöres, Enskede

Re: OD-11 - Vad tycker ni vore bäst?

Post by momus »

Ska skulle nog behålla högtalarna i originalskick. Har lyssnat mycket på nyrenoverade OD 11 original och jämfört med ett par med B 65 och T 22. Efter att ha läst mycket om hur mycket bättre högtalarna skulle bli med nya element och nytt filter så blev jag tämligen besviken när jag fick jämföra dom med varandra. Det var knappt någon skillnad alls. Det var t o m så att jag faktiskt tyckte att originalen lät bäst. Men det var i ett tämligen stort rum med musik som jag inte kände till så värst bra. Men ändå - jag hade nog trott att skillnaden skulle vara mycket stor.
Sen får man ju inte glömma bort att T 22:an nog kommer att hålla mycket längre eftersom den är effekttåligare. Men ljudmässigt så betyder det nog inte så mycket.
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 77 guests