Förstärkare till OA-14

Ställ frågor, diskutera och prata om Sonab och deras produkter.
Ask questions, discuss and talk about Sonab and their products.
Post Reply
Crystalboy
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 4
Joined: Fri 20 Sep 2013, 18:06

Förstärkare till OA-14

Post by Crystalboy »

Hej! Ny här på forumet. Har precis köpt ett par Sonab OA-14. Är grymt nöjd! Ska i nära framtid köpa en ny förstärkare, men idag har jag en Beomaster 1000 som har specsen: Power output: 2 x 15 W continuous, 2 x 20 W music power, 4 x 3,5-5 ohms speaker. Min fråga är då, klarar denna förstärkare av att driva dessa högtalare utan ha sönder dem? Har inte hunnit pröva än, och tyckte att det var lika bra att fråga innan. Tacksam för svar!
momus
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 572
Joined: Wed 15 Oct 2008, 16:53
Location: Anders Gjöres, Enskede

Re: Förstärkare till OA-14

Post by momus »

Inga som helst problem. Kör på du bara. Du kommer inte ha några problem med den stärkaren och dom högtalarna. Misstänker att många ljudesteter på 70-talet körde just den kombinationen (ja, kanske mer Beomaster 1000 och OA 5). Men om du har pengar så köp gärna den helt nya NAD D 3020 och se vad som händer. Lite mer krydda, renare ljud, bluetooth och mer effekt. OA 14 är värda en bra förstärkare. Beomaster 1000 är snygg, en ikon, men kanske inte transistorteknikens nirvana. Men annars är det tidstypiskt och funkar skitbra (men OA 14. som sagt, är värda bättre förstärkeri).
Last edited by momus on Mon 07 Oct 2013, 12:11, edited 1 time in total.
Kim
(10+ posts)
(10+ posts)
Posts: 14
Joined: Wed 04 Sep 2013, 22:44

Re: Förstärkare till OA-14

Post by Kim »

Crystalboy wrote:Hej! Ny här på forumet. Har precis köpt ett par Sonab OA-14. Är grymt nöjd! Ska i nära framtid köpa en ny förstärkare, men idag har jag en Beomaster 1000 som har specsen: Power output: 2 x 15 W continuous, 2 x 20 W music power, 4 x 3,5-5 ohms speaker. Min fråga är då, klarar denna förstärkare av att driva dessa högtalare utan ha sönder dem? Har inte hunnit pröva än, och tyckte att det var lika bra att fråga innan. Tacksam för svar!

Hej, får gratulera!

Jag körde mina med beomaster 3000 ett tag och det funkade mycket bra. Däremot är det nu bytt till en Cambridge 640a v2 som spelar både bättre och renare. Inte mer iallafall då den driver 4st utan problem :) köpte på blocket och den har 2x75w i 8ohm, men skulle rekommendera att provlyssna nad med, deras ljudkaraktär passar bättre till sonab tycker jag.
Men man behöver ingen stor dyr modell för att få fart på dem.

Nad d 3020 har jag med börjat titta lite på.. Ser intressant ut!
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 87 guests