Sonab-kit reparation

Ställ frågor, diskutera och prata om Sonab och deras produkter.
Ask questions, discuss and talk about Sonab and their products.
FlygFartyg
(10+ posts)
(10+ posts)
Posts: 12
Joined: Sat 24 Sep 2011, 23:18

Sonab-kit reparation

Post by FlygFartyg »

Hej alla glada Audiofiler :D

Vet att det finns många trådar angående de olika modellerna jag har frågor om, men ville ändå slänga ihop en ny topic för att eventuellt få svar på mina specifika frågor.

Jag har just hämtat ned pappas gamla Sonab "paket" från vinden, för att väcka den till liv igen.
Detta innefattar;
Två Sonab OA5 högtalare
Två Sonab OA14 högtalare
En Sonab R4000-2 förstärkare
En Sonab 85s vinylspelare
(Även en Luxman PD288 vinylspelare)
Allt i bra skick.

Min fråga är inte huruvida detta är bra eller dåliga prylar, utan vad jag kan göra för att renovera dem. Jag är ingen inbiten audiofil men har fattat intresse för vinyler och vill renovera farsans gamla anläggning som första projekt.

Efter att vi tog ned allt från vinden, monterade ihop dem och satte på en platta med gamla goda The Alan Parsons Project var att basen på samtliga högtalare var så gott som söndersmulade och måste därför bytas ut. Ljudet från diskanterna tycker vi (far och jag) lät helt okej. Det var relativt rent ljud TILLS vi skulle höja/sänka ljudet via förstärkaren. När vi väl rattade upp/ned ljudet så brusade det ganska rejält.

Jag skulle jättegärna få lite experthjälp från er på Carlssonplanet.

De jag själv kunde konstatera var att samtliga baser behöver bytas ut.
Rörande dem undrar jag vart jag skall vända mig för att köpa nya och sedan installera. Bäst att beställa från internet eller affär? Jag bor i Jönköping men mina föräldrar bor i Göteborg så finns det någon affär med bra prylar som jag kan vända mig till i dessa städer?
Jag vill inte lägga ned en förmögenhet då jag är en relativt fattig student utan letar efter något som är prisvärt och passar just OA5 och OA14 högtalarna.
Skulle uppskatta om länk finns till några bra återförsäljare och lista på modell/priser.

Brusandet i högtalarna vet jag inte vad det beror på. Det skulle jag gärna få idéer på vad som kan vara felet. Sitter det i diskanterna, förstärkaren eller kanske i dess kablage/komponenter?

Förstärkaren SER felfri ut men jag vet inte vad ni tycker, kan något behövas bytas ut? Kablage?

Dessa är mina främsta funderingar och skulle gärna få lite idéer och kanske länkar till återförsäljare till nya baser, kablar, (ev diskanter) och dylikt.

Tusen tack på förhand! 8-)

Ha det gott
// Nicklas
Martin Dellstig
Co-Editor
Co-Editor
Posts: 1630
Joined: Thu 26 Dec 2002, 20:32
Location: Kungsängen

Re: Sonab-kit reparation

Post by Martin Dellstig »

Hej!

Kul att det finns fina grejor på vindarna!

Jag hade börjat med att kolla på basarna.
Till OA-14 så är kanske en omkantning att rekommendera.
Vill du inte göra det själv så finns LN-högtalarservice i Gbg (Högsbo ind omr.)
Eller Per Gulbrandsen på forumet.
Eller många fler...

Har du någon annan förstärkare också så länge?

mvh

Marin
Jag vet inte, vet du?
masen
(125+ posts)
(125+ posts)
Posts: 136
Joined: Sat 31 Dec 2005, 11:38
Location: Garpenberg

Re: Sonab-kit reparation

Post by masen »

Har för mig att det ska ligga en reparationsfirma i närheten av LN-högtalarservice.

Eller kanske Helmers Hifi kan tipsa om någon reparatör,han köper och säljer beg hifi.
N. Fogelbergsgatan 1 [Vasagatan 5]i Vasastan
031-711 36 44
[email protected]
Det finns alltid någon som vet mer.
FlygFartyg
(10+ posts)
(10+ posts)
Posts: 12
Joined: Sat 24 Sep 2011, 23:18

Re: Sonab-kit reparation

Post by FlygFartyg »

Martin Dellstig wrote:Hej!

Kul att det finns fina grejor på vindarna!

Jag hade börjat med att kolla på basarna.
Till OA-14 så är kanske en omkantning att rekommendera.
Vill du inte göra det själv så finns LN-högtalarservice i Gbg (Högsbo ind omr.)
Eller Per Gulbrandsen på forumet.
Eller många fler...

Har du någon annan förstärkare också så länge?

mvh

Marin
Hej Martin och tack för svar!

Så omkantning är att rekommendera före att investera i nya baser?

Jag är praktiskt lagd så jag pysslar och knåpar ofta - går det att renovera dem själv eller är experthjälp att rekommendera vid eventuellt omkantning?

Vad syftar du på angående frågan om en annan förstärkare? Tror du det är den som skapar bruset vid höjning/sänkning av volymen?

Vad tror du om diskanterna och all kablage? Kanske är bäst att vända mig till ev LN för ett prisförslag?!

Tack för svar. Alla tankar/idéer uppskattas stort!

//Nicklas
Russ
(200+ posts)
(200+ posts)
Posts: 232
Joined: Sat 06 Mar 2010, 09:52
Location: Norra Skåne
Contact:

Re: Sonab-kit reparation

Post by Russ »

Prova att själv utföra kantbytet.
Du uppger att du är praktiskt lagd,så det går säkert bra.
Lycka till!
FlygFartyg
(10+ posts)
(10+ posts)
Posts: 12
Joined: Sat 24 Sep 2011, 23:18

Re: Sonab-kit reparation

Post by FlygFartyg »

Russ wrote:Prova att själv utföra kantbytet.
Du uppger att du är praktiskt lagd,så det går säkert bra.
Lycka till!
Jo jag tror jag skulle klara av det. Men vad tror du, räcker det med ett byte för att få bra dra i högtalarna igen eller skall jag investera i helt nya baser?
12björn
Internationalization Team
Internationalization Team
Posts: 894
Joined: Tue 31 Dec 2002, 15:42
Location: Skarpnäck/Stockholm

Re: Sonab-kit reparation

Post by 12björn »

FlygFartyg wrote:... räcker det med ett byte för att få bra dra i högtalarna igen eller skall jag investera i helt nya baser?
Har ett par 12:or med omkantade basar. Skillnaden mot nya basar var marginell när jag jämförde, men då har jag inte jämfört med senaste generationens basar, B65oa om jag minns rätt.

Omkantning borde definitvt räcka för att få drag i högtalarna och skulle det vara så att du inte är nöjd, tror jag att det finns goda möjligheter att sälja ett par omkantade element vidare.

Själv tyckte jag att uppgraderingen av diskanterna till ct62:or gav det stora lyftet - har inte heller där känt det motiverat att uppgradera en gång till till obi-diskanten.

Lycka till med renoveringen!

Björn
...man går från oklarhet till oklarhet - det är det som kallas livet...
Russ
(200+ posts)
(200+ posts)
Posts: 232
Joined: Sat 06 Mar 2010, 09:52
Location: Norra Skåne
Contact:

Re: Sonab-kit reparation

Post by Russ »

Om de gamla elementen mäter någorlunda rätt och spindeln ser OK ut är det i de flesta fall inte mycket som skiljer ljudmässigt,jämfört med sprillans nya.
För att kunna avgöra det krävs att man snabbt kan skifta element och jämföra ljudet.
Det är alltså frågan om sekundsnabba byten.
Inte montera ut och in elementen, med en tidsskillnad på flera minuter mellan lyssningarna.
Hörselminnet är väldigt kort och "glömmer" snabbt.
Jag hade absolut behållit originalelementen ,om de inte uppenbart är kassa.
När det gäller förstärkaren kan rengöring av reglagen med elektronikspray(Biltema) råda bot på ev. missljud orsakat av oxidation.
Även högtalarterminalerna mår bra av en grundlig rengöring eller utbyte till nya guldpläterade(HiFi-kit ).

För övrigt kollar man i sedvanlig ordning alla kontakter och lödningar om de ser OK ut.

Sedan är det bara att luta sig tillbaka i favoritfåtöljen och njuta av högklassigt ljud.
FlygFartyg
(10+ posts)
(10+ posts)
Posts: 12
Joined: Sat 24 Sep 2011, 23:18

Re: Sonab-kit reparation

Post by FlygFartyg »

Jag skall göra ett försök med kantbyte då jag tror att basarna kan bli riktigt bra i det skick dem är i.
Russ wrote:Jag hade absolut behållit originalelementen ,om de inte uppenbart är kassa.
Som jag nämnde i början låter diskantelementen bra NÄR jag inte höjer och sänker.
Russ wrote:När det gäller förstärkaren kan rengöring av reglagen med elektronikspray(Biltema) råda bot på ev. missljud orsakat av oxidation.
Jag får inget direkt missljud när jag håller volymen på samma nivå.
Kan det räcka med rengörningen av förstärkaren och kontakter/kablage i högtalarna för att få bort missljudet då jag ändrar volym?

Kan ju alltid ta det som ett första steg med rengöring för att sedan köpa nya diskanter OM problemet med missljud vid höjning/sänkning består.
lemmts
(90+ posts)
(90+ posts)
Posts: 99
Joined: Sun 23 Mar 2003, 19:00

Re: Sonab-kit reparation

Post by lemmts »

Hej, jag tror att det är potentiometrarna i förstärkeriet som ger upphov missljuden när du vrider. Det är nog inte högtalarkablarna.

Lasse
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 62 guests