Novis på Carlsson

Ställ frågor, diskutera och prata om Sonab och deras produkter.
Ask questions, discuss and talk about Sonab and their products.
momus
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 572
Joined: Wed 15 Oct 2008, 16:53
Location: Anders Gjöres, Enskede

Re: Novis på Carlsson

Post by momus »

Förvirrat

"Från oklarhet till oklarhet", var det någon som skrev här på forumet.
Jag skulle vilja säga, "Från oklarhet till förvirring".
Har lyssnat lite mer på mina OA12, tycker ljudbilden är inte stabil, det låter diffust. Ja de är ju rundstrålande, vilket var Stigs filosofi".


Nej, 70-talarna var inte rundstrålande, dom var mer riktade än OA 5 (som man kan kalla "rundstrålande"). OA 12 använder sig bl a av en rätt tidig takreflex vilket gör att lyssningsavstånd och placering av högtalarna är viktigt.

"Läst här på Forumet att vissa anser att OD11 är det bäst ljudande av 70-tals serien, förutom förstås i djupbasen. I OD11 är det ju bara en diskantelement. Läst också att en del modifierat OA12/14 till förväxta OD11 med bara en diskant".

Jag tror att den platsen i och för sig innehas av OA 116. OD 11 var den sista i sjuttiotalserien tillsammans med OA 2212 och just OD 11 pekar mer mot åttiotalarna även om vinkeln mot taket är sjuttiotalistisk.

"Nåja, täckte den bakåtstrålande diskanten med oanvänd disktrasa...och...!
Nu står "Stompan" precis där han ska i Jazz At The Pawnshop (mina favoritplattor, 3st).
In med Red Army Choir, ja då den stora kören breder ut sig omedelbart utanför mitt lilla vardagsrum. precis som de ska!
Väldigt förvirrat. Just den rundstrålande principen skulle ju "trolla" bort väggarna, ge en bra/rätt ljudbild...!"

I ditt rum så fungerar det bättre med en riktad diskant. Och du är mer van med mer direktstrålande högtalare

"Var Stig alldeles för enögd med sin rundstrålande princip från 60-talet?"

Han slutade med det på sjuttiotalet.

"80- tals serien var ju mera direktstrålande faktiskt, med bara en diskant.
Min mening är absolut inte att häda geniet Stig Carlsson, är bara förvirrat. Kanske jag inte har de rätta öronen, eller är jag alldeles för insnöat i mina QLN Signature, som jag haft ett kärleksförhållande i 16 år. Ja då, rättplacerade, långt från bakväggen och hårt "intåade" trollar de bort trånga väggarna i mitt vardagsrum".


Har man lyssnat på ett par riktade (om än svagt vinklade) högtalare i 16 år så är det med stor sannolikhet att man vant sig vid en ljudbild som man gillar. Carlssons sjuttiotalare är bra högtalare som än idag slår många nya konstruktioner på fingrarna, men jag skulle rekommendera ett byte till Obi 22 oa (och nya filter) för att höra vad dom egentligen kan göra.
Någonting som påstås är att dom kan "trolla bort väggar". Det där handlar nog mer om Sonabs marknadsföring än om hur Stig själv såg på saken, Åttiotalarna har en annan ljudbild, men den är större och mer exakt enligt min erfarenhet . Möjligtvis kan det bero på att takreflexen studsar ner lite längre bort mot lyssningsplatsen (vinkeln på elementen är större, eller mindre beroende hur man mäter) och att dom tidiga reflexerna dämpas i högtalarna. Som beskrivs på andra ställen så lyssnar man samtidigt på en "spegelbild" av högtalarna, bara dom står lite isär (ca 3 meter i ett normalt vardagsrum med normal takhöjd). Det bidrar till det "stora" ljudet.

En annan sak som jag upplever är att OA 12 t ex är rätt så känsliga vad gäller elektronik i motsats mot vad andra skriver.

Men det här är ett forum för just Stig Carlssons högtalare, och vissa gillar inte ljudet men andra gör det.
Å andra sidan är jag lite konfunderad över din upplevelse av "Jazz at the Pawnshop". Nu har jag inte lyssnat så mycket på den skivan med mina OA 12:or, men med OA 14 var ljudbilden bred och hög och man kunde klart höra hur vibrafonen ligger som ett panorama mellan högtalarna och hur exakt varje klubbslag träffar instrumentet (utan att täcka över tre diskanter med disktrasa). Andra inspelningar (med lite mindre efterklang) lägger sig "en våning ner". Just takreflexen kunde få inspelningar med naturlig efterklang att liksom "resa sig" och fylla ut hela rummet vilket är sjuttiotalarnas signum. Andra tycker att dom låter "simmiga" och "oklara". Men dom flesta tycker att dom är ganska snygga!
Last edited by momus on Tue 10 Mar 2015, 19:00, edited 1 time in total.
Padde
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 1
Joined: Mon 09 Mar 2015, 07:41

Re: Novis på Carlsson

Post by Padde »

Hej
Ny här på forumet och relativt nybliven ägare till ett par helt nyrenoverade OA-12. Originalelement som är omkantade.
Men har precis som Pekka känt att ljudbilden varit orolig. Testade att täcka över den bakåtriktade diskanten. Och vips, nu är ljudbilden där...
Låter nu underbart. Tack för tipset Pekka.
momus
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 572
Joined: Wed 15 Oct 2008, 16:53
Location: Anders Gjöres, Enskede

Re: Novis på Carlsson

Post by momus »

Om ljudbilden var "orolig" så kanske det kan bero på att ett av dom bakåtriktade diskantelementen inte fungerar som det borde. Dist, dålig lödning eller nåt.
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot] and 58 guests